zoomit

چگونه سطح کلسترول طولانی‌مدت به قلب شما آسیب می‌زند یا به آن کمک می‌‌کند

کلسترول بد (LDL) از عوامل خطر اصلی ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب است. مطالعه جدیدی نشان می‌دهد این عامل نیز مانند سیگارکشیدن تأثیر تجمعی بر طول عمر می‌گذارد: هرچه LDL فرد مدت طولانی‌تری بیشتر باشد، خطر ابتلا به حمله قلبی یا ایست قلبی بیشتر می‌شود.

بیماری عروق کرونر قلب که با عنوان سخت‌شدن شریان‌ها نیز شناخته می‌شود، علت اصلی مرگ‌و‌میر در ایالات متحده است. این بیماری ناشی از تجمع پلاک‌ها در سرخ‌رگ‌ها است که موجب باریک‌شدن رگ‌ها می‌شود و جریان خون اکسیژن‌داری را می‌بندد که به قلب می‌رود. غالبا افراد علائمی ندارند و تا سال‌ها و تا زمانی که دچار درد قفسه سینه می‌شوند یا رویداد فاجعه‌باری مانند حمله قلبی را تجربه می‌کنند، از بیماری‌شان خبر ندارند.

پژوهشگران با استفاده از داده‌های چهار مطالعه سلامت آینده‌نگر سطوح LDL را در طول زمان در ۱۸،۲۸۸ فردی محاسبه کردند که چند بار در سنین مختلف سطح LDL آن‌ها اندازه‌گیری شده بود. آن‌ها مواجهه تجمعی افراد مطالعه‌شده را با LDL محاسبه و سلامتی آن‌ها را به‌طور متوسط به‌مدت شانزده سال پیگیری کردند.

هرچه فرد برای مدت طولانی‌تری سطح بالای LDL داشت (بدون توجه به اینکه سطح LDL آن‌ها در اوایل بزرگ‌سالی یا میان‌سانی بود)، خطر بیماری عروق کرونر قلب افزایش پیدا می‌کرد. درمقایسه‌با کسانی که در یک‌چهارم پایین مقدار مواجهه‌ تجمعی قرار داشتند، خطر ابتلا به بیماری مذکور در افرادی که درمعرض بیشترین حد مواجهه قرار داشتند، ۵۷ درصد بیشتر بود.

گفتنی است هیچ افزایش خطری برای سکته مغزی یا نارسایی قلبی مرتبط با مواجهه‌ تجمعی LDL دیده نشد. عوامل زیادی می‌توانند در نارسایی قلبی مؤثر باشند و مطالعه‌ جدید شامل موارد بسیار اندکی از سکته بود که بر‌‌اساس آن، پژوهشگران نمی‌توانستند نتیجه‌گیری کنند.

در این مطالعه، اثر نژاد و قومیت، جنس، سال تولد، شاخص توده بدنی، کشیدن سیگار، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول خوب)، فشارخون، دیابت نوع دو و مصرف داروهای کاهش‌دهنده چربی و داروهای کاهنده فشارخون در نظر گرفته شد.

طبق دستورالعمل‌های کنونی، درمان با داروهای استاتین که کلسترول را کاهش می‌دهند، درمان در افراد کوچک‌تر از چهل سال در صورتی توصیه می‌شود که خوانش‌های LDL بیشتر از ۱۹۰ باشد. بااین‌حال، پژوهشگران دریافتند افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب ممکن است در سطح بسیار پایین‌تری آغاز شود (سطوح LDL پایین‌تر از صد به‌طورکلی طبیعی در نظر گرفته می‌شود). یی‌یی ژانگ، استادیار علوم پزشکی در دانشگاه کلمبیا و نویسنده اصلی مقاله گفت:

ارقام ما نشان می‌دهد خطر حتی از سطوح LDL به پایینی صد شروع می‌شود. البته لزوما بدان‌معنا نیست که فرد کوچک‌تر از چهل سال با LDL برابر صد باید فورا درمان را شروع کند. برای تعیین ترکیب بهینه سن و سطح LDL به شواهد بیشتری نیاز داریم.

دکتر تامارا هورویچ، متخصص قلب و عروق و استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، خاطرنشان کرد دستورالعمل‌های پزشکی درباره انتخاب افرادی که به استاتین‌درمانی نیاز دارند، به‌شدت میل به افراد مسن‌تر دارد؛ زیرا افزایش سن عامل خطر مهمی برای عوارض ناشی از بیماری قلبی است. با‌این‌حال، دکتر هورویچ گفت:

مدتی است از مطالعات کالبدشکافی می‌دانیم آترواسکلروزیس در سرخ‌رگ‌های افراد جوان حتی از سنین نوجوانی آغاز می‌شود. فکر می‌کنم این مطالعه ممکن است پزشکان را ترغیب کند تا درباره سن آغاز این وضعیت یا حداقل زمان آغاز درمان با استاتین، به عقب‌تر برگردند.

به‌گفته‌ دکتر ژانگ، افراد جوان خطر کوتاه‌مدت پایین، اما خطر بلندمدت طولانی دارند. پیام اصلی این است که سعی کنید LDL پایین را در میان‌سالی حفظ کنید. این امر خطر ابتلا به بیماری قلبی را در شما کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ جدید در مجله‌ JAMA Cardiology منتشر شده است.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا