zoomit

پنج سقوط بزرگ بیت کوین چه تفاوتی با سقوط اخیر دارند؟

پنج سقوط بزرگ بیت کوین چه تفاوتی با سقوط اخیر دارند؟

واژه‌ی سقوط بازار ارزهای دیجیتال اخیراً در سرخط بسیاری از خبرها قرار گرفته است؛ اما تریدرها از این واژه‌ی برای کاهش ۹ درصدی بیت کوین استفاده نمی‌کنند؛ زیرا احتمال دارد این رمزارز تا چهارشنبه افزایشی ۸ درصدی را تجربه کند.

اوضاع نابه‌سامان فعلی بازار کریپتو با دفعات قبل متفاوت است؛ چراکه بیت کوین، تنها در یک هفته ۱۶٫۵ درصد و اتریوم ۲۳ درصد و سولانا ۳۳ درصد افت کرد. از ۳۰ دی تا ۲ بهمن (۲۰ تا ۲۲ ژانویه)، BTC از ۴۳،۳۰۰ دلار به حدود ۳۴،۶۵۰ دلار رسید؛ یعنی سقوطی ۲۰ درصدی در کمتر از ۴۸ ساعت.

حال این سؤال مطرح می‌شود: سقوط اخیر که برگشتی به ۳۷ هزار دلار، یعنی حدود ۴٫۵ درصد را تجربه کرده، با سایر سقوط‌ها در تاریخ بیت کوین مقایسه‌کردنی است؟

سقوط اول بیت کوین: ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ (۱۹ ژوئن ۲۰۱۱)

اولین سقوط بیت کوین بدترین آن بود. قبل از آنکه وب‌سایت کوین‌مارکت کپ برای نشان‌دادن قیمت بیت کوین و صرافی‌های بزرگ برای تسهیل خریدو‌فروش بیت کوین راه‌اندازی شوند، بیت کوین بیشتر در صرافی Mt. Gox ترید می‌شد. پس از افزایش شدید آن از ۲ دلار به ۳۲ دلار در سرتاسر نیمه‌ی اول آن سال میلادی (اواخر ۱۳۸۹ تا اوایل ۱۳۹۰)، بیت کوین به حدود ۱۷٫۵ دلار بازگشت. در همان زمان، به دلیل هکی که در صرافی Mt .Gox رخ داد، هر BTC فقط به قیمت یک پنی آمریکا فروخته می‌شد. بله، کاملاً درست است، بیت کوین فقط در یک روز ۹۹٫۹ درصد سقوط کرد! اگرچه این سقوط به‌سرعت رفع شد، ریشه‌های مخربی داشت.

سقوط دوم بیت کوین: آذر ۱۳۹۲ (دسامبر ۲۰۱۳)

این سقوط بیت کوین امروزه روی نمودار قیمتی آن چندان زیاد به‌نظر نمی‌‌رسد؛ بلکه تنها نوسانی کوچک در ابتدای عمر بیت کوین بود. بااین‌حال، سقوط آذر ۱۳۹۲ بیت کوین کاملاً جدی بود؛ چراکه قیمت بیت کوین در ۱۲ آذر (۳ دسامبر) آن‌ سال به ۱۱۵۱٫۱۷ دلار رسیده و رکورد تاریخی‌اش را شکسته بود. ناگفته نماند یک ماه قبل از آن، قیمت بیت کوین درحدود ۲۰۰ دلار بود و چند روز پس‌از‌آن، یعنی در ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر)‌، بیش از نصف قیمت بیت کوین ریزش کرد. متهم این ریزش چه کسی بود؟ اولین ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین. در طی این ممنوعیت، چین بانک‌ها را از استفاده از این رمزارز منع کرد.

سقوط بیت کوین در 2022

نمودار قیمتی بیت کوین تاکنون.

BTC در تمام طول سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) نمایشی ناامیدکننده و سقوطی دراماتیک از خود نشان داد. تا دی ۱۳۹۳ (ژانویه‌ی ۲۰۱۵)، یعنی حدود یک سال پس از این سقوط، بیت کوین به‌زحمت به بیش از ۲۰۰ دلار رسید. دو سال دیگر زمان برد تا بالاخره توانست در دی ۱۳۹۵ (ژانویه‌ی ۲۰۱۷) به رکورد قیمتی قبلی خود برگردد.

سقوط سوم بیت کوین: آذر ۱۳۹۶ (دسامبر ۲۰۱۷)

زمانی که قدیمی‌های کریپتو درباره‌ی بازار خرسی قبلی صحبت می‌کنند، منظور آن‌ها از زمستان کریپتو در آذر ۱۳۹۶ (ژانویه‌ی ۲۰۱۷) است. بیت کوین در آن سال رشد بسیار چشمگیری کرد و قیمتش با افزایشی ۲۰ برابری به رکورد تاریخی ۱۹،۴۹۷ دلار در ۲۴ آذر ۱۳۹۶ (۱۵ دسامبر ۲۰۱۷) رسید. گفتنی است تنها شش روز پس‌از‌آن، قیمت بیت کوین با سقوطی ۲۹ درصدی به ۱۳،۸۳۱ دلار رسید.

این سقوط همچنان ادامه پیدا کرد و با کاهشی ۶ هزار دلاری در اوایل بهمن ۱۳۹۶ (فوریه‌ی ۲۰۱۸)، به‌مدت ۶ ماه در محدوده‌ی ۶ هزار تا ۱۰ هزار دلار باقی ماند. تا آن زمان، این تصور وجود داشت که قیمت بیت کوین به‌ثبات رسیده است؛ ازاین‌رو، در ۲۱ آبان ۱۳۹۷ (۱۲ نوامبر ۲۰۱۸)، بیت کوین به قیمت ۶،۳۵۹ دلار فروخته می‌شد. یک ماه بعد، یعنی در آذر همان سال (دسامبر ۲۰۱۸)، قیمت این رمزارز به کمتر از ۳،۳۰۰ دلار رسید؛ انگار این سقوط دست‌بردار نبود.

سقوط بیت کوین در 2017

آنچه این بازار و بازارهای بعدی خرسی را بدتر کرد، این امر بود که سقوط فقط برای بیت کوین اتفاق نیفتاد. تا آن زمان اتریوم به‌عنوان نقره و بیت کوین به‌عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شد. در آن سال، بسیاری از سرمایه‌گذاران اصلی در جریان «عرضه‌ی اولیه کوین ۲۰۱۷»، بسیاری از اتریوم‌های خود را فروختند و با آن توکن‌های بی‌ارزش خریدند و این امر در‌نهایت به ترکیدن حباب بازار رمزارزها منجر شد.

سقوط چهارم بیت کوین: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ (۱۰ مارس ۲۰۲۰)

هیچ‌یک از سقوط‌های بیت کوین بدون ذکر پاندمی کرونا تکمیل نمی‌شود. کرونا باعث توقف همه‌چیز شد. برای مثال، حمله‌ی سرمایه‌گذاران برای نقد‌کردن سرمایه‌های خود به سقوط بازار سهام انجامید و تنها در یک روز قیمت بیت کوین با سقوطی ۳۷ درصدی، از ۷،۹۱۱ دلار به ۴،۹۷۰ دلار رسید.

ترکیبی از چک‌های محرک بازار و تصمیمات فدرال رزرو آمریکا باعث زنده‌شدن مجدد اقتصاد شد و درنتیجه، به‌زودی جریان پول به‌سمت بازار کریپتو بازگشت. جریان ورودی نقدینگی همراه با قراردادن بیت کوین به‌دست مایکرو استراتژی و تسلا در ترازنامه‌های مالی خود باعث رسیدن بیت کوین به رکورد قیمتی جدید، یعنی بیش از ۶۰ هزار دلار در سال بعد شد.

سقوط پنجم بیت کوین: اردیبهشت ۱۴۰۰ (می ۲۰۲۱)

نه زمستان کریپتو و نه کرونا، نتوانست باعث ترکیدن حباب ارزهای دیجیتال شود و مردم روز‌به‌روز به این بازار وارد می‌شدند. در اواخر ۱۳۹۹ (اوایل ۲۰۲۱)، رقیب‌های بیت کوین مانند سولانا و توکن‌های امور مالی غیرمتمرکز مانند کامپاوند و موج جدیدی از مم‌کوین‌ها مانند شیبا اینو ظهور کردند. در ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ (۱۴ آوریل ۲۰۲۱)، قیمت بیت کوین رکوردی جدید ثبت کرد: ۶۳،۳۱۴ دلار.

تا ۱۷ اردیبهشت (۷ می)، اوضاع به‌همین‌ترتیب پیش رفت و قیمت فقط با اندکی کاهش به ۵۸،۸۰۳ دلار رسید. در ۱ خرداد، بازار ارزهای دیجیتال به‌کلی دستخوش تغییر شد و قیمت BTC به ۳۴،۷۰۰ دلار رسید. در آن بازه‌ی زمانی، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال با افت بیش از یک‌سوم از مقدار خود، از ۲٫۳۹ تریلیون به ۱٫۵۸ تریلیون دلار رسید.

سقوط فعلی بیت کوین: بهمن ۱۴۰۰ (ژانویه‌ی ۲۰۲۲)

سقوط فعلی بیت کوین به‌اندازه‌ی سقوط ۹۹٫۹ درصدی یا رکورد بازار کریپتو در آذر ۱۳۹۶ ناامیدکننده نیست. سقوط‌های اشاره‌شده جهش‌هایی در پی داشت و نقاط کف باعث ایجاد سقف‌های قیمتی جدیدی شد؛ اما نقطه مقابل این امر نیز درست است: سقوط‌ها زیاد نیست و به زمان زیادی برای برگشت نیاز دارند.

دیدگاه شما کاربران newslan درباره‌ی وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال و قیمت بیت کوین چیست؟ آیا قیمت حالاحالاها در این مقدار باقی خواهد ماند یا اوضاع از این نیز بدتر خواهد شد؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا