zoomit

هشدار انجمن بلاک‌چین درباره ردگیری تراکنش‌ ایرانیان از آی‌پی‌های داخلی

وزارت خزانه‌داری آمریکا در گزارشی که چندی پیش با عنوان بررسی تحریم‌های ۲۰۲۱ وزارت خزانه‌داری منتشر کرده بود، اعلام کرد که رمزارزها می‌توانند اثرگذاری تحریم‌های آمریکا را کاهش دهند و نقش جهانی دلار را کمرنگ کنند. در این گزارش عنوان شده که پلتفرم‌هایی که رمزارزها در اختیار کشورهای تحریم‌شده قرار می‌دهند، راه جدیدی برای انجام تراکنش‌های فرامرزی ایجاد کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کند.

آمریکا در حال حاضر به بهانه تروریسم و اقدامات ضد بشردوستانه بیش از ۹ هزار تحریم برای کشورهای مختلف از جمله ایران وضع کرده و امیدوار بود تا با استفاده از این تحریم‌ها ایران را بر سر میز مذاکره درباره برنامه‌های هسته‌ای بکشاند؛ اما در این گزارش اعلام کرد که ارزهای دیجیتال به ابزاری برای دور زدن این تحریم‌ها تبدیل شده‌اند و حالا در نظر دارد برای افزایش دوباره تأثیرات تحریم‌ها، با ردگیری IPهای داخلی والت‌ها، دارایی‌های دیجیتالی ایرانیان را شناسایی و برچسب‌گذاری کند.

انجمن بلاک چین با بررسی نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها در گزارش سایفرتریس (CipherTrace)، مبنی بر شناسایی ۴/۵ بیت‌کوین در تراکنش‌های ۶۲ هزار IP مستقل ایرانی، بیانیه‌ای منتشر کرده است که در آن درباره دارایی‌های دیجیتالی که قابلیت فریز کردن ندارند هشدار داده است.

انجمن بلاک چین درباره آسیب‌پذیری ذخیره کردن این دست از دارایی‌ها هشدار داد و اضافه کرد که اگر دارایی دیجیتال از خانواده استیبل کوین‌هایی مانند تتر باشد، این آسیب‌‌پذیری مستقیم‌تر خواهند بود. استیبل‌ کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی از خانواده دارایی‌های دیجیتالی هستند که توسط دارایی پایداری مانند دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند و نوسانات پایینی دارند.

نگه‌داری استیبل‌ کوین‌ها به این خاطر خطرناک‌تر است که عرضه‌کنندگان آن‌ها با دولت آمریکا همکاری می‌کنند و در نتیجه سیاست‌هایی همسو با این دولت در پیش می‌گیرند.

طبق این بیانیه، سایفرتریس با ردگیری IPهای ایرانی که برای تراکنش‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شوند، بر موجودی رمزارزهای ایرانیان نظارت می‌کنند.

انجمن بلاک‌چین برای خنثی کردن اثرات این اقدامات، راهکار‌های زیر را معرفی کرده است:

  • هنگام انجام تراکنش‌ها بیشتر دقت کنند
  • آدرس والت‌ها یا IP خود را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهند
  • از والت‌های HD استفاده کنند که الگوریتم خاصی برای حفظ امنیت بیشتر دارایی‌ها ارائه می‌کنند و برای هر دارایی نیز از والتی منحصر‌به‌فرد استفاده کنند
  • استیبل کوین‌های متمرکز را از چرخه تراکنش‌های خود حذف کنند

انجمن فناوران زنجیره بلوک

پیش از این نایب‌رئیس‌ کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گفته بود طبق بررسی‌ها، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار حساب کاربری رمزارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدودا ۱۲ میلیون نفر در ایران رمزارز دارند. فرزین فردیس افزوده بود حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند ۱۳۹۹ بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا