zoomit

خط‌و‌نشان بنیان‌گذار TSMC برای اینتل: هرگز بهتر از ما نخواهید شد

خط‌و‌نشان بنیان‌گذار TSMC برای اینتل: هرگز بهتر از ما نخواهید شد

موریس چانگ، بنیان‌گذار TSMC، می‌گوید اینتل هرگز نمی‌تواند در زمینه‌ی فناوری‌های به‌روز، این شرکت را پشت سر بگذارد. چانگ حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته است که اینتل حتی درصورت موفقیت، نمی‌تواند قوی‌تر از TSMC ظاهر شود.

اینتل در سال‌های نه‌چندان دور، حرف اول را در بازار پردازنده می‌زد. با این‌حال امروزه TSMC پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در اختیار دارد و بهترین CPU های دنیا را می‌سازد. اینتل در یک سال اخیر تحت رهبری پت گلسینگر پیشرفت قابل‌ توجهی تجربه کرده؛ اما همچنان مصرف انرژی و قیمت CPU Intel از مصرف انرژی و قیمت CPU اکثر برندها بیشتر است.

TSMC همان شرکتی است که پردازنده‌ی آیفون و مک بوک را تولید می‌کند. تراشه‌های سری M اپل که در مک حضور دارند، تعادل کم‌نظیری در زمینه‌ی مصرف انرژی و قدرت پردازشی ارائه می‌دهند. قدرت برخی از پردازنده‌های اینتل بیشتر از پردازنده‌های اپل است؛ با این‌حال قدرت سرسام‌آور اینتل، باتری لپ تاپ را به‌سرعت خالی می‌کند.

مدیرعامل اینتل در ماه‌های اخیر چند بار ادعا کرده است که او و اعضای تیمش در نهایت از TSMC عبور می‌کنند و به برترین جایگاه صنعت تراشه تکیه می‌زنند.

اینتل پس از تجهیز مک به تراشه‌ی اختصاصی، اپل را «برندی لایف‌استایل» خطاب کرد و چند بار به تمسخر این شرکت پرداخت؛ تیم آبی همچنین کمپین‌های تبلیغاتی گسترده‌ای راه انداخت، با آرم قرارداد امضا کرد و برای اپل خط‌و‌نشان کشید، اما همچنان پردازنده‌هایش در زمینه‌ی تعادل مصرف انرژی و عملکرد، هم‌سطح پردازنده‌های اپل نیستند.

پت گلسینگر چند هفته پیش مدعی شد که اینتل تا سال ۲۰۲۴ پردازنده‌های بهتر از اپل می‌سازد، بااین‌حال بنیان‌گذار TSMC نظر دیگری دارد.

موریس چانگ می‌گوید اینتل با وجود بهره‌مندی از حمایت و کمک مالی قابل‌توجه دولت آمریکا، «تهدیدی جدی برای TSMC نیست» مگر اینکه بخش‌های مهمی از خط تولید را اصلاح کند، بازده تولید را بالا ببرد و سیاست قیمت‌گذاری رقابتی را در پیش بگیرد. چانگ اضافه کرد: «کسب‌و‌کار Intel Foundry Services حتی در صورت موفق‌شدن، همچنان ضعیف‌تر از TSMCخواهد بود.»

موریس چانگ می‌گوید افزایش رقابت از سوی شرکت‌های تراشه‌سازی و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی باعث می‌شود TSMC به سمت «پرچالش‌ترین دورانش» قدم بردارد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا