zoomit

قدرت سرسام‌آور در ازای افزایش گرما و مصرف برق؛ Raptor Lake احتمالاً حالت «توان نامحدود» خواهد داشت

قدرت سرسام‌آور در ازای افزایش گرما و مصرف برق؛ Raptor Lake احتمالاً حالت «توان نامحدود» خواهد داشت

زمان زیادی تا معرفی رسمی و عرضه‌ی پردازنده‌های نسل سیزدهمی سری رپتور لیک اینتل باقی نمانده و شایعه‌های مربوط به این پردازنده‌ها در هفته‌های اخیر به اوج رسیده است. با افشای هر اسکرین‌شات در شبکه‌های اجتماعی، از قابلیت‌های جدیدی مطلع می‌شویم که اینتل آن‌ها را برای پردازنده‌های جدیدش در نظر گرفته. جدیدترین نمونه‌ی افشاگری‌ها به قابلیت «توان نامحدود» اشاره کرده که دسترسی به قدرت پردازشی بسیار زیادی را امکان‌پذیر می‌کند. البته دستیابی به قدرت بالا نیازمند داشتند سیستم خنک‌کننده‌ی مناسب در داخل کامپیوتر خواهد بود.

براساس آنچه اکستریم‌تک می‌نویسد، استفاده از حالت توان نامحدود باعث می‌شود پردازنده‌ی پرچم‌دار Intel Core i9-13900K به توان حدودا ۳۵۰ وات دست پیدا کند.

ارائه‌ی قابلیت توان نامحدود در پردازنده‌های سری Raptor Lake هنوز به تأیید رسمی اینتل نرسیده، بااین‌حال شایعه را منابعی خوش‌سابقه منتشر کرده‌اند. افشاگران اسکرین‌شات بنچمارک Cinebench را نیز منتشر کرده‌اند.

همان‌طورکه شایعه‌های پیشین اعلام می‌کردند، ظاهراً پردازنده‌ی رده‌بالای Core i9-13900K مجهز به هشت هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف است و به سرعت کلاک بوست ۵٫۸ گیگاهرتز در دو هسته‌ی خود دست می‌یابد. سرعت کلاک بوست تمام‌ هسته‌ای پردازنده‌ی اینتل ۵٫۵ گیگاهرتز اعلام شده که پیشرفت قابل‌قبولی نسبت‌ به نسل قبل محسوب می‌شود. پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل دوازدهمی یعنی Core i9-12900KS در حالت تک هسته‌ای به فرکانس بوست ۵٫۸ گیگاهرتز می‌رسید. Core i9-13900K قرار است اولین پردازنده‌ی مصرفی اینتل با ۲۴ هسته و ۳۲ ترد باشد.

اسکرین‌شات‌های زیر عملکرد پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل سیزدهمی را در حالت «توان نامحدود» و «توان محدود» نشان می‌دهند.

مقایسه حالت توان نامحدود پردازنده 13900K اینتل با حالت عادی

با اجرای بنچمارک Cinebench در حالت توان محدود، پردازنده‌ی Core i9-13900K به توان ۲۵۳ وات دست پیدا کرد. پس از برداشته شدن محدودیت توان، پردازنده‌های نسل دوازدهمی می‌توانند به این عدد نزدیک شوند، این در حالی است که آلدر لیک دارای محدودیت PL1 برابر با ۲۴۱ وات است. رسانه‌ی انندتک در آزمون‌هایش متوجه شد پردازنده‌ی Core i9-12900KS در حالت اوج قدرت می‌تواند به توان ۲۷۶ وات هم برسد.

در اسکرین‌شات‌های جدید، پردازنده‌ی پرچم‌دار Raptor Lake پس از برداشته شدن محدودیت توانست به ۱۰۰ وات توان بیشتر دسترسی پیدا کند. افشاگران می‌گویند Core i9-13900K بدون محدودیت فرکانسی پردازشی و توان موفق شد به توان ۳۴۰ تا ۳۵۰ وات برسد.

ارائه‌ی توان ۳۵۰ واتی باعث شد قدرت پردازنده‌ی Core i9-13900K بسیار افزایش پیدا کند. در بین آزمون‌ها عملکرد تک هسته‌ای تا حد زیادی تغییری نکرد، اما قدرت چند هسته‌ای ۱۴ درصد افزایش یافت. این افزایش ۱۴ درصدی شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما بسیار قابل‌توجه است. بااین‌حال توان ۳۵۰ وات در ازای افزایش شدید حرارت و مصرف انرژی قابل‌ارائه است.

Wccftech می‌گوید در حالت توان نامحدود، پردازنده‌ی Core i9-13900K در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک Cinebench نسبت‌به Core i9-12900K تا ۴۸ درصد قدرت بیشتر از خود نشان داد. پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل نسبت‌ به پردازنده‌ی ۳۲ تردی Ryzen 9 5950X توانست ۶۷ درصد قوی‌تر ظاهر شود. حتی تنظیمات استاندارد توان باعث می‌شود Core i9-13900K تا ۴۷ درصد قوی‌تر از قوی‌ترین پردازنده‌ی حال حاضر AMD در بازار باشد.

مقاله‌های مرتبط:

  • اینتل رپتور لیک گردوخاک کرد؛ برتری ۶۴ درصدی Core i7-13700K دربرابر نسل قبلی
  • مقایسه پردازنده های Intel و AMD ؛ تمام مشخصات فنی و ویژگی ها

نباید فراموش کنیم که Raptor Lake برای رقابت با Ryzen 7000 عرضه می‌شود و پردازنده‌ی Ryzen 9 5950X رقیب اصلی Core i9-13900K نیست. بااین‌حال آمار نشان می‌دهد اینتل توانسته در نسل سیزدهمی به پیشرفت‌های محسوسی دست پیدا کند.

توان ۳۵۰ وات به این معنی است که به خنک‌کننده‌ی بسیار قدرتمندی در سیستم خود نیاز دارید. متأسفانه افشاگران جزئیات دمای پردازنده‌ی Core i9-13900K را در توان ۳۵۰ وات ارائه نداده‌اند.

به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد رقابت بین پردازنده‌های Raptor Lake و Ryzen 7000 قرار است بسیار هیجان‌انگیز باشد. AMD پیش‌تر نشان داده است که Ryzen 7000 می‌تواند بدون اورکلاک به فرکانس بالای ۵٫۵ گیگاهرتز برسد. این شرکت گفته است مصرف انرژی پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی جدیدش را افزایش می‌دهد.

یکی از اعضای AMD مدتی پیش گفت این شرکت به بهره‌وری انرژی اهمیت زیادی می‌دهد، اما با هدف ماندن در رقابت مجبور است که همچون رقبایش مصرف انرژی را بالا ببرد تا در نهایت قدرت ارائه‌شده توسط پردازنده افزایش پیدا کند.

اینتل و AMD پردازنده‌های مرکزی جدید خود را پاییز امسال عرضه می‌کنند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا