zoomit

RTX 4090 در بنچمارک ۳DMark حداقل ۸۲ درصد سریع‌تر از RTX 3090 ظاهر شد

RTX 4090 در بنچمارک ۳DMark حداقل ۸۲ درصد سریع‌تر از RTX 3090 ظاهر شد

گرافیک‌ GeForce RTX 4090 پرچم‌دار جدید انویدیا بوده که مبتنی بر جدیدترین معماری این شرکت، یعنی Ada Lovelace توسعه داده شده‌ است. این گرافیک با پردازنده‌ی گرافیکی AD102 معرفی شد و از ۱۶٬۳۸۴ هسته‌ی CUDA و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X بهره می‌برد که ازطریق رابطی ۳۸۴ بیتی، سرعتی برابر با ۲۱ گیگابیت‌برثانیه ارائه می‌کند. به گزارش Videocardz، به‌تازگی نتایج تازه‌ای از عملکرد این گرافیک در بنچمارک‌های ۳DMark منتشر شده‌ است که از سرت بالای آن نسبت به گرافیک نسل قبلی انویدیا خبر می‌دهد. این امتیازها از سه بنچمارک ۳DMark زیر به دست آمده‌اند:

  • FireStrike Ultra – بنچمارک DirectX 11 در رزولوشن ۴K
  • Time Spy Extreme – رابط گرافیکی DirectX12 در رزولوشن ۴K
  • Port Royal – رابط گرافیکی سفارشی بر پایه DirectX RayTracing

rtx4090-gpuz

گرافیک GeForce RTX 4090 اولین و سریع‌ترین گرافیک توسعه داده شده با معماری Ada Lovelace است که انویدیا قصد دارد آن را در ماه جاری به بازار عرضه کند. تیم سبز تا این لحظه تنها درایوری مخصوص (۵۲۱.۹۰) برای این گرافیک منتشر کرده که عموم کاربران به آن دسترسی ندارند و فقط برای آزمایش و تست سخت‌افزاری استفاده می‌شود.

rtx4090-3dmark

گرافیک RTX 4090 در تست FireStrike Ultra امتیاز ۱۸٬۸۹۲، در تست Time Spy Extreme امتیاز ۲۵٬۲۵۶ و در تست Port Royal نیز امتیاز ۲۴٫۸۸۶ را کسب کرده است که همه امتیاز‌های گرافیکی هستند و ربطی به عملکرد پردازنده‌ها ندارند. تنظیمات گرافیک‌های آزمایش شده، فرکانس ۲٫۵۲ گیگاهرتز و توان مصرفی ۴۵۰ وات است که درواقع همان مشخصات پایه‌ی و پیش‌فرض انویدیا برای RTX 4090 است.

در جدول‌های زیر برای مقایسه، نتایج عملکرد مدلی نامشخص از RTX 4090 اورکلاک‌شده‌ای نیز آورده شده است؛ باقی نتایج، میانگین امتیازهای رسمی چندین هزار تستِ بنچمارک ۳DMark هستند.

rtx-4090-vs-rtx-3090

نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که عملکرد گرافیک RTX 4090 حداقل ۸۲ درصد از گرافیک RTX 3090 سریع‌تر است. این نتایج به مشخصات دیگر قطعات سیستم، شرایط محیطی تست‌ها و همچنین مدل دقیق گرافیک‌ها بستگی دارد و امتیاز هر تست ممکن است بسته به شرایط کمی متغیر باشد؛ البته براساس اطلاعات موجود، می‌توان گفت که امتیازات منتشرشده از دقت خوبی برخوردار هستند.

ارتقاء عملکرد RTX 4090 درمقابل RTX 3090:

  • FireStrike Ultra: افزایش سرعت عملکرد بین ۲ تا ۲٫۰۴
  • TimeSpy Extreme: افزایش سرعت عملکرد بین ۱٫۸۴ تا ۱٫۸۹
  • Port Royal: افزایش سرعت عملکرد بین ۱٫۸۲ تا ۱٫۸۶

البته امتیاز‌های منتشر‌شده تنها بخشی از داستان هستند و در نهایت عملکرد واقعی RTX 4090 را با نتایج بنچمارک‌های گیمینگ در بازی‌ها و با تنظیمات و رزولوشن‌های مختلف می‌توان سنجید.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا