zoomit

macOS Ventura اجرای اپلیکیشن‌های اینتل را در ماشین‌‌های مجازی لینوکسی ممکن می‌کند

macOS Ventura اجرای اپلیکیشن‌های اینتل را در ماشین‌‌های مجازی لینوکسی ممکن می‌کند

مک‌های مجهز به پردازنده‌ی اینتل می‌توانند ازطریق ماشین‌های مجازی سیستم‌‌عامل‌هایی را اجرا کنند که برای پردازنده‌های اینتل و AMD توسعه داده شد‌ه‌اند؛ اما مک‌های نسل جدید مجهز به پردازنده‌های سری اپل سیلیکون چنین قابلیتی ندارند. این یعنی در‌حال‌حاضر هیچ راهکار مطلوبی برای اجرای ویندوز روی مک‌های مجهز به اپل سیلیکون وجود ندارد. مک‌های اپل سیلیکون می‌توانند با اتکا بر ماشین مجازی سیستم‌‌عامل‌های نوشته‌شده برای معماری ARM را اجرا کنند که شامل نسخه‌های دیگر macOS و برخی از نسخه‌های لینوکس می‌شود.

به‌گزارش Ars Technica، سیستم‌عامل macOS Ventura قابلیت جدیدی دردسترس ماشین‌های مجازی لینوکسی قرار می‌دهد: امکان اجرای اپلیکیشن‌های نوشته‌شده برای معماری x86 ازطریق پلتفرم Rosetta. اپل پیش‌تر اعلام کرده بود ازطریق همین فناوری می‌توان اپلیکیشن‌‌های نوشته‌شده برای مک‌های اینتل را روی مک‌های مجهز به اپل سیلیکون اجرا کرد.

اپل اسنادی برای راهنمایی کاربر به‌منظور استفاده از Rosetta منتشر کرده است. کوپرتینویی‌ها می‌گویند کاربر باید دایرکتوری مشترکی ایجاد کند که هر دو سیستم‌عامل macOS و لینوکس بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. همچنین، باید دستورهایی در لینوکس وارد کند تا این سیستم‌عامل راه‌اندازی شود. پس از انجام همه‌ی مراحل به اپلیکیشن‌های متنوعی در کامپیوترهای مک مجهز به اپل سیلیکون دسترسی پیدا خواهید کرد.

برخی از توسعه‌دهندگان از‌جمله هکتور مارتین (از اعضای پروژه‌ی Asahi Linux) متوجه شده‌اند که فایل راهنما استفاده از Rosetta را در پردازنده‌های ARM ساخت شرکت‌های به‌غیر از اپل نیز ممکن می‌کند. البته این پردازنده‌‌ها باید به‌حدی پیشرفته باشند که بتوانند حداقل نسخه‌ی ۸٫۲ از مجموعه دستورالعمل ARM را اجرا کنند. هکتور مارتین می‌گوید به‌دلیل محدودیت‌های macOS عملی‌کردن این کار ساده نیست. همچنین برای دسترسی به مجموعه‌ی کامل قابلیت‌های Rosetta، به برخی سخت‌افزارها نیاز است که صرفاً در محصولات اپل یافت می‌شوند.

مقاله‌های مرتبط:

  • اپل macOS Ventura را با تغییرات اندک و تمرکز بیشتر روی گیمینگ معرفی کرد
  • کدام ویژگی‌های macOS Ventura در مک‌های مجهز به تراشه اینتل پشتیبانی نمی‌شوند؟

فراموش نکنید Ventura همچنان نصب سیستم‌‌عامل‌های x86 را روی مک‌های اپل سیلیکون امکان‌پذیر نمی‌کند و صرفاً اپلیکیشن‌های x86 را می‌تواند اجرا کند.

Ventura وضعیت ماشین‌های مجازی ویندوزی را در مک‌های اپل سیلیکون تغییر نمی‌دهد. در‌حال‌حاضر، اپل نصب سیستم‌‌عامل‌های x86 را غیرممکن کرده است و درمقابل مایکروسافت نیز به فروش مجوز نسخه‌ی ARM ویندوز تمایلی ندارد.

اگر نسخه‌ی ARM ویندوز روی مک اجرا شود، احتمالاً به Rosetta نیاز نخواهد داشت؛ چون مایکروسافت ابزاری اختصاصی برای تبدیل نرم‌افزارهای x86 به ARM دارد. کارشناسان می‌گویند ابزار مایکروسافت از برخی جنبه‌ها انعطاف‌پذیرتر از Rosetta است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا