zoomit

AMD می‌گوید تراشه‌های Ryzen 7000 در تعداد فراوان و بدون محدودیت در عرضه از راه می‌رسند

AMD می‌گوید تراشه‌های Ryzen 7000 در تعداد فراوان و بدون محدودیت در عرضه از راه می‌رسند

مدیرعامل ای ام دی پس از معرفی رسمی پردازنده‌های سری Ryzen 7000 در جلسه‌ی پرسش‌و‌پاسخی با خبرنگاران شرکت کرد و گفت این تراشه‌های مورد انتظار کلاس دسکتاپ با مشکل در زنجیره‌ی تأمین مواجه نیستند و محدودیتی در تأمین آن‌ها وجود ندارد. AMD همچنین گفته است که قصد دارد از سوکت AM5 تا سال ۲۰۲۵ و پس از آن پشتیبانی کند.

براساس گزارش Wccftech،‌ دکتر لیزا سو مدیرعامل AMD می‌گوید نسل قبل پردازنده‌های این شرکت به هنگام عرضه به بازار با یک‌سری محدودیت‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، اما چنین محدودیت‌هایی در مسیر تولید پردازنده‌های جدید مبتنی‌بر معماری Zen 4 وجود نخواهد داشت. AMD به‌طور واضح می‌گوید پردازنده‌های پنج نانومتری Ryzen 7000 در تعداد فراوان به بازار عرضه می‌شوند.

لیزا سو می‌گوید AMD ظرفیت تولید پردازنده‌هایش را «به شکل چشم‌گیری» افزایش داده است. او می‌گوید در نسل قبل مشکلات لجیستیک نیز پیش آمد و برطرف شدن کامل این مشکلات به زمان بیشتر نیاز دارد. مشکلات لجیستیک تا زمان عرضه‌ی پردازنده‌های جدید (در تاریخ ۵ مهر ۱۴۰۱) حل خواهد شد.

پردازنده‌های نسل جدید AMD مبتنی‌بر سوکت AM5 هستند و این یعنی برای استفاده از آن‌ها باید مادربردهای جدیدی خریداری کنید. تیم قرمز بیش از پنج سال از سوکت AM4 پشتیبانی کرد و قصد دارد فعلاً به پشتیبانی از این سوکت ادامه دهد. لیزا سو می‌گوید AMD پشتیبانی مشابهی برای AM5 ارائه می‌دهد.

گفته‌های لیزا سو نشان می‌دهد که AMD قصد دارد حداقل چهار سری پردازنده بر پایه‌ی سوکت AM5 تولید کند. مدیرعامل AMD می‌گوید که انتظار دارد دو سوکت AM4 و AM5 تا مد‌ت‌ها به‌طور هم‌زمان تحت پشتیبانی باشند.

یکی از مدیران AMD گفته است پردازنده‌های سری رایزن ۷۰۰۰ مجهز به واحد گرافیکی RDNA 2 هستند. AMD در مراسم اخیر به جزئیات این واحد گرافیکی اشاره نکرد، اما پیش‌تر گفته شده که واحد گرافیکی مجتمع در رایزن ۷۰۰۰ قدرت بسیار کمی دارد و مخصوص انجام کارهای عادی است. AMD می‌گوید پردازنده‌ی گرافیکی در داخل واحد پردازشی IOD که با لیتوگرافی ۶ نانومتری تولید شده است قرار دارد.

مقاله‌های مرتبط:

  • AMD با رونمایی اولین پردازنده‌های Ryzen 7000، زودتر از اینتل پا به نسل جدید گذاشت
  • چرا کاهش قیمت پردازنده‌های سری AMD Ryzen 7000 اتفاق بسیار مهمی است؟

گفته می‌شود واحد گرافیکی مجتمع در تراشه‌های سری Ryzen 7000 شامل دو واحد محاسباتی و مجموعاً ۱۲۸ پردازنده‌ی جریانی است. هسته‌های واحد گرافیکی به سرعت کلاک ۲٬۲۰۰ مگاهرتز دست پیدا خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود واحد گرافیکی رایزن ۷۰۰۰ قدرتی معادل ۰٫۵۶۳ ترافلاپس ارائه دهد.

AMD فعلاً چهار مدل پردازنده شامل AMD Ryzen 9 7950X و AMD Ryzen 9 7900X و AMD Ryzen 7 7700X و AMD Ryzen 5 7600X معرفی کرده است. تیم قرمز احتمالاً به‌زودی نسل جدید پردازنده‌های مجهز به کش سه‌بعدی را نیز معرفی می‌کند.

پردازنده‌های سری Ryzen 7000 که با افت قیمت مواجه شده‌اند در بازار با پردازنده‌های سری Intel Raptor Lake رقابت خواهند کرد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا