zoomit

AMD احتمالاً برای تشدید رقابت با اینتل، نسل جدید تراشه‌های ۳D V-Cache را به‌زودی عرضه می‌کند

AMD احتمالاً برای تشدید رقابت با اینتل، نسل جدید تراشه‌های ۳D V-Cache را به‌زودی عرضه می‌کند

شایعه‌ها می‌گویند AMD تولید پردازنده‌ی جدید مجهز به ۳D V-Cache را که متعلق‌ به خانواده‌ی Ryzen 7000 است به پایان رسانده. تحلیلگران می‌گویند استفاده از این نوع کش باعث می‌شود تیم قرمز برگ برنده‌ی مهمی در رقابت با اینتل داشته باشد. نمونه‌ی اولیه‌ی پردازنده‌ی جدید مجهز به ۳D V-Cache در برخی از بنچمارک‌ها بسیار قوی‌تر از نسل قبل ظاهر شد.

اگر AMD در حال شتاب‌بخشی به برنامه‌هایش است تا مدل جدید پردازنده‌ی Ryzen 7 5800X3D را زودتر از حد انتظار معرفی کند، آیا اینتل باید نگران باشد؟ اطلاعات جدیدی که توسط افشاگری در یوتیوب فاش شده اعلام می‌کند پاسخ این سؤال مثبت است.

جزئیات غیررسمی پردازنده های AMD Zen 4 3D V-Cache

کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead که تاکنون بارها خبرهای هیجان‌انگیزی درباره‌ی آینده‌ی صنعت تراشه اعلام کرده، در ویدیوی جدیدی به مشخصات پردازنده‌های مجهز به ۳D V-Cache در خانواده‌ی Ryzen 7000 پرداخته است.

AMD رسماً تأیید کرده که به استفاده از این فناوری ادامه می‌دهد. البته این شرکت فعلاً جزئیات خاصی درباره‌ی پردازنده‌ی جدید ارائه نکرده است.

به گزارش دیجیتال ترندز، شایعه‌ی جدید ادعا می‌کند عملکرد نسل جدید پردازنده‌های مجهز به ۳D V-Cache به شکل محسوسی بهبود می‌یابد. البته افزایش قدرت پردازشی صرفاً محدود به نسل جدید این نوع پردازنده‌ها نیست، بلکه پیش‌بینی می‌شود پردازنده‌های سری Ryzen 7000 به‌طور کلی بسیار قوی‌تر از نسل قبل باشند.

براساس آزمون‌هایی که AMD در داخل آزمایشگاه‌هایش انجام داده، پردازنده‌های نسل جدید از لحاظ عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای تفاوت واضحی با سری Ryzen 5000 دارند و تفاوت پردازنده‌ی مجهز به ۳D V-Cache حتی بیشتر از آن است. به ادعای تیم قرمز، نسل جدید ۳D V-Cache در مقایسه‌ با یکی از پردازنده‌های معمولی Ryzen 7000 تا ۳۰ درصد سریع‌تر ظاهر شده است.

ظاهراً AMD برای ساخت V-Cache پردازنده‌های جدیدش از لیتوگرافی ۷ یا ۶ نانومتری TSMC استفاده کرده. یکی از دلایلی که باعث شده AMD بتواند نسل جدید پردازنده‌های ۳D V-Cache را زودتر از حد انتظار آماده کند این است که دو معماری Zen 4 و Zen 3 دارای مقدار مشابهی از کش L3 هستند. گفته می‌شود AMD در ابتدا قصد داشته پردازنده‌های جدید ۳D V-Cache را در نیمه‌ی اول ۲۰۲۳ عرضه کند.

کانال Moore’s Law Is Dead ازطریق منابعش در داخل AMD به بنچمارک‌هایی دست پیدا کرده که معماری‌های Zen 3 و Zen 3 X3D و Zen 4 و Zen 4 X3D را با هم مقایسه می‌کنند. این بنچمارک‌ها حاوی اطلاعات زیادی برای مخاطب عام نیستند، اما برای‌ ما مشخص است که Zen 4 3D پتانسیل لازم را دارد تا سایر معماری‌ها را در برخی زمینه‌ها پشت سر بگذارد. این گفته پردازنده‌های نسل سیزدهمی سری Intel Raptor Lake را هم شامل می‌شود.

مقایسه AMD Zen 4 3D V-Cache با سایر معماری ها غیررسمی

در نسل قبل اینتل پردازنده‌های سری Alder Lake را بسیار سریع‌تر از AMD روانه‌ی بازار کرد و توانست خیلی زود تعداد قابل توجهی از کسانی را که به‌دنبال تهیه‌ی CPU جدید بودند به سمت محصولات خود بکشاند. پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل که با DDR5 و PCIe Gen 5.0 سازگار بودند به موفقیت مطلوبی در بازار دست پیدا کردند. البته مدل‌های پرچم‌دار نظیر Core i9-12900KS بسیار گران‌قیمت‌تر از آن چیزی بودند که فکرش را می‌کردیم.

شکاف بین محصولات AMD و اینتل احتمالاً در نسل جدید از بین می‌رود. AMD اوایل امسال قدرت واقعی ۳D V-Cache را به نمایش گذاشت و ثابت کرد که فاصله را با اینتل تا حد زیادی کاهش داده و اکنون تیم قرمز در حال ادامه‌ی همان مسیر است.

مقاله‌های مرتبط:

  • پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 7000 Zen4 با ۳D V-Cache احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ عرضه نخواهد شد
  • برخلاف گمانه‌زنی‌ها، پردازنده Ryzen 7 5800X3D به بیش از ۵ گیگاهرتز اورکلاک شد

AMD در روزهای آینده پردازنده‌های نسل جدید خود را به‌صورت رسمی معرفی می‌کند. شایعه‌ها می‌گویند عرضه‌ی این پردازنده‌های کلاس دسکتاپ از روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۵ مهر ۱۴۰۱) شروع می‌شود. در همان زمان مادربردهای مبتنی‌بر سوکت AM5 نیز دردسترس قرار می‌گیرند.

براساس شایعه‌ها اینتل رونمایی پردازنده‌های رپتور لیک را برای همان روز پنجم مهر برنامه‌ریزی کرده و این پردازنده‌ها را بعدا روانه‌ی بازار می‌کند. AMD مدتی پس از عرضه‌ی اولین پردازنده‌های سری Ryzen 7000 (که مدل‌های بالارده خواهند بود) سراغ عرضه‌ی مدل‌های اقتصادی نیز می‌رود.

تمامی شواهد حاکی از آن است که امسال شاهد رقابت جذابی در بازار پردازنده خواهیم بود. اینتل در نسل جدید تراشه‌هایش تعداد هسته‌های کم‌مصرف را دو برابر می‌کند و برای اولین بار در تاریخ CPUهای مصرفی کلاس دسکتاپ، محصولی با ۲۴ هسته و ۳۲ ترد می‌سازد. شاید اینتل با رپتور لیک بتواند قدرت بیشتری نسبت‌ به رایزن ۷۰۰۰ ارائه دهد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا