zoomit

A16 Bionic به هسته‌های جدید با دستاوردهای قابل‌توجهی مجهز است

A16 Bionic به هسته‌های جدید با دستاوردهای قابل‌توجهی مجهز است

اپل دو مدل پرو سری جدید خانواده‌ی آیفون‌ ۱۴، یعنی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس را با تراشه‌ی جدید A16 Bionic تولید کرده است. اهالی کوپرتینویی‌ها در رویداد Far Out اعلام کردند که تراشه‌ی جدید با تمرکز بر بهره‌وری مصرف انرژی، نمایشگر و دوربین توسعه داده شده است.

A16 Bionic از ۶ هسته بهره می‌برد که دوتای آن‌ها پرقدرت و ۴ تای دیگر کم‌مصرف هستند. اپل ادعا می‌کند که هسته‌های پرقدرت نسبت‌به نسل قبل ۲۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در کل نیز تا ۴۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌های رقیب است.

آیپد‌های بالا‌رده‌ی اپل از تراشه‌ی M1 استفاده می‌کنند که پیکربندی هشت هسته‌ای دارد؛ ابعاد بزرگ‌تر این محصولات فضای مورد نیاز را برای استفاده از سخت‌افزاری پخش گرما فراهم می‌کند و به این محصولات کمک می‌کند تا گرما را به‌صورتی مؤثر دفع کنند. درمقابل آیفون ۱۴ پرو و ​۱۴ پرو مکس با تراشه‌ی A16 Bionic، از این فضای لوکس برخوردار نیستند.

A16 Bionic و A15 Bionic روی کاغذ شباهت‌هایی دارند، اما تراشه‌ی جدید از هسته‌های جدیدتری بهره می‌برد

به گزارش WccfTech، تراشه‌ی A16 Bionic با معماری ۴ نانومتری TSMC به تولید انبوه می‌رسد؛ این معماری علاوه بر اینکه به تنهایی به هدف «بهینه‌سازی انرژی» اپل جامه‌ی عمل می‌پوشاند، امکان استفاده از هسته‌های جدیدتر را نیز ممکن می‌کند. کاربری در توییتر با نام کاربری Longhorn، نام رمز این تراشه را اقریطس (Crete – جزیره‌ای در یونان)، اسم رمز هسته‌های پرقدرت آن‌ را اورست (Everest) و اسم رمز هسته‌های کم‌مصرف آن را نیز دندانه‌دندانه (Sawtooth) معرفی کرد.

توییت لاگهرن

تراشه‌‌ی A15 Bionic هسته‌هایی با نام‌های Avalanche و Blizzard داشت و همین تفاوت در نام‌گذاری می‌تواند شاهدی بر استفاده از هسته‌های جدید در A16 Bioninc باشد. علاوه بر تفاوت‌های نام‌گذاری، فرکانس هسته‌های پرقدرت تراشه‌ی قبلی، در شرایط بهینه، به ۳٫۲۳ گیگاهرتز می‌رسید. هسته‌ی اورست در تراشه‌ی A16 Bionic می‌تواند به فرکانس ۳٫۴۶ گیگاهرتز برسد و عملکرد بهتری ارائه دهد.

تراشه‌ی جدید A16 Bionic موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای جدیدی دارد که می‌تواند تقریباً ۱۷ تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد و از واحد گرافیکی پنج هسته‌ای بهره می‌برد که به ادعای اپل ۵۰ درصد پهنای باند بیشتری خواهد داشت؛ هنوز مشخص نیست که اهالی کوپرتینویی‌ از چه هسته‌های گرافیکی‌ای بهره برده‌اند، اما انتظار می‌رود به‌زودی اطلاعات بیشتری از این واحد منتشر شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا