انویدیا معماری گرافیک RTX 3090 را به نینتندو سوییچ ۲ میآورد
انویدیا معماری گرافیک RTX 3090 را به نینتندو سوییچ ۲ میآورد
طبق اعلام افشاگری به نام Kepler_L2، بهنظر میرسد انویدیا حداقل روی دو سیستم-روی-چیپ (SoC) سفارشی مبتنیبر معماری Ampere کار کرده است. این دو تراشه با نامهای T234 و T239 در صفحهی Open-GPU انویدیا در گیتهاب دیده شدند. نکتهی جالب اینکه هر دو سیستم-روی-چیپ مذکور از معماری Ampere بهره میبرند؛ بنابراین، ویژگیهای گرافیکی آنها مشابه کارت گرافیک انویدیا سری GeForce RTX 30 خواهد بود.
براساس اطلاعات صفحهی Open-GPU انویدیا در گیتهاب، انتظار میرود تراشهی سفارشی این شرکت در دو نوع استاندارد و پرو عرضه شود. دراینمیان، شایعه شده است که سیستم-روی-چیپ T234 لغو شده و T239 با فرایند ۸ نانومتری سامسونگ تولید خواهد شد. گفتنی است انویدیا از همین فرایند برای ساخت کارت گرافیک سری GeForce RTX 30 بهره گرفت.
در ماههای اخیر، شایعات مختلفی دربارهی کنسول دستی نینتندو سوییچ ۲ منتشر شده است. این شایعات اساساً پس از رویداد Gamescom 2023 مطرح شدهاند؛ زیرا در این مراسم کنسول بازی مذکور پشت درهای بسته برای برخی رسانهها بهنمایش درآمد.
باتوجهبه اطلاعات فاششده، کنسول نینتندو بازیهای مختلفی را با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریمبرثانیه اجرا میکند و گفته میشود از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) و DLSS انویدیا نیز پشتیبانی میکند.
در یکی از گزارشهای اخیر گفته شد که نینتندو سوییچ ۲، نسخهی دموِ Unreal Engine 5 Matrix Awakens را با ویژگی DLSS 3.1 انویدیا اجرا کرده است. فناوری بازسازی پرتو (Ray Reconstruction) انویدیا DLSS 3.5 روی همهی پردازندههای گرافیکی RTX پشتیبانی میشوند؛ بنابراین، قابلیت مذکور باید با معماری Ampere در سیستم-روی-چیپ سوییچ ۲ نیز سازگار باشد.
بههرحال احتمال دارد این تراشه از قابلیت تولید فریم روی کنسول مذکور پشتیبانی نکند؛ زیرا این ویژگی فقط روی پردازندههای گرافیکی جدیدتر سری Ada Lovelace فعال میشود. از دیگر ویژگیهای موردانتظار نینتندو سوییچ ۲ میتوان به ۱۲ گیگابایت رم اشاره کرد؛ اما نوع این حافظه هنوز مشخص نیست.
منبع : زومیت