zoomit

آژانس فضایی ژاپن (جاکسا) اعلام کرده که ارتباط خود را با فضاپیمای ناهیدی آکاتسوکی از دست داده است. این فضاپیما که با هدف مطالعه‌ی اقلیم سیاره زهره پرتاب شده، درحال‌حاضر تنها کاوشگر فعال در مدار اطراف سیاره‌ی دوم منظومه شمسی محسوب می‌شود.

کاوشگر ناهیدی ۳۰۰ میلیون دلاری ژاپن در سال ۲۰۱۰ پرتاب شد و از همان ابتدای ماموریت خود با بدبیاری مواجه شد. آکاتسوکی به دلیل خرابی موتور اصلی خود نتوانست وارد مدار زهره شود؛ اما تیم ماموریت پنج سال پس از چرخش به دور خورشید، در سال ۲۰۱۵ موفق شد از دومین فرصت بهره ببرد و کاوشگر را به مدار زهره تزریق کند.

آکاتسوکی که با عنوان «مدارگرد اقلیم زهره» نیز شناخته می‌شود، از آن زمان تاکنون مشغول پژوهش‌های علمی بوده و مشاهدات غیرمنتظره‌ای انجام داده است. بااین‌حال، ماموریت کاوشگر احتمالا اکنون به نقطه‌ی پایان رسیده است.

حساب رسمی جاکسا برای آکاتسوکی، ۲۹ مه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت مؤسسه علوم فضایی و فضانوردی ژاپن (ISAS) بعد از یک عملیات در اواخر آوریل، به دلیل دوره‌ای طولانی از جهت‌گیری پایین، ارتباط خود با آکاتسوکی را از دست داد و درحال‌حاضر در تلاش برای برقراری ارتباط دوباره با فضاپیما است.

فضاپیما باید بتواند جهت‌گیری ثابتی داشته باشد تا بتواند آنتن خود را به سمت زمین نشانه بگیرد و با تیم ماموریت ارتباط برقرار کند. جاکسا در پستی بعدی اعلام کرد که به‌محض رفع مشکل، اقدام به اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

آکاتسوکی که در زبان ژاپنی به معنای «سپیده‌دم است»، قبلا ماموریت اصلی خود را به پایان برده بود. فضاپیما فاز تمدیدشده‌ی ماموریت خود را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد. درنتیجه حتی اگر آکاتسوکی از دست رفته باشد، ماموریت این کاوشگر توانایی مهندسان جاکسا در حل مشکل را به اثبات رسانده و درک ما از اقلیم و پویایی جوی زهره را افزایش داده است.

اگر آکاتسوکی واقعا به پایان خط رسیده باشد، سیاره‌ی دوقلوی زمین احتمالا برای مدت طولانی کاوش‌نشده باقی نخواهد ماند. پرسش‌ها درباره‌ی اینکه چرا زهره اثر گلخانه‌ای قوی دارد و به داغ‌ترین سیاره‌ی منظومه شمسی تبدیل شده و همچنین کشف نشانگرهای زیستی بالقوه در جو آن، دوقلوی زمین را دوباره در کانون توجهات آژانس‌های فضایی قرار داده است.

ماموریت‌‌های جدید از سوی ناسا، آژانس فضایی اروپا و یک ماموریت خصوصی، در دهه‌ی جاری به زهره پرتاب خواهند شد.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا