zoomit

۸٫۸۱ گیگاهرتز؛ رکورد بالاترین فرکانس پردازنده توسط Intel 13900K شکسته شد

۸٫۸۱ گیگاهرتز؛ رکورد بالاترین فرکانس پردازنده توسط Intel 13900K شکسته شد

جدیدترین پردازنده‌ی پرچم‌دار کلاس دسکتاپ اینتل یعنی Core i9-13900K موفق شده است رکورد بالاترین فرکانس پردازشی CPU را جابه‌جا کند. یکی از پردازنده‌های AMD به مدت تقریباً هشت سال این رکورد را دراختیار داشت. پردازنده‌ی جدید اینتل برای دستیابی به رکورد جدید، در سیستمی با مادربرد ROG Maximus Z790 APEX حضور پیدا کرده است.

براساس گزارش Wccftech، آخرین بار در سال ۲۰۱۳ رکورد بالاترین فرکانس CPU دسکتاپ شکسته شد. در آن زمان یک کارشناس موفق شد AMD FX-8370 را در مادربرد ASUS ROG Crosshair V Formula-Z به فرکانس تحسین‌برانگیز ۸٫۷۹ گیگاهرتز اورکلاک کند. نزدیک‌به یک دهه بعد و پس از عرضه‌ی چندین نسل از CPUهای جدید، بار دیگر شاهد شکسته شدن رکورد فرکانس پردازشی هستیم. اینتل موفق شده است با پرچم‌دار جدیدش رکورد را از چنگ AMD دربیاورد.

کارشناسی سخت‌افزاری موفق شده است Intel Core i9-13900K را در تمامی هشت هسته‌ی پرقدرتش به فرکانس ۸٫۸۱ گیگاهرتز برساند (این پردازنده هشت هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف دارد). پرچم‌دار اینتل برای ارائه‌ی این فرکانس فک‌انداز به سیستم خنک‌کننده‌ی نیتروژن مایع (LN2) و مادربرد ASUS ROG MAXIMUS Z790 APEX اتکا کرد. گفته می‌شود در این حالت ولتاژ پردازنده به ۱٫۳۲۵ ولت رسیده، اما احتمالاً مطرح کردن این عدد نتیجه‌ی اشتباه تایپی است.

مقاله‌های مرتبط:

  • رپتورلیک اینتل معرفی شد؛ پردازنده‌‌های نسل ۱۳ با ۴۱ درصد عملکرد چندهسته‌ای بهتر ۲۸ مهر عرضه می‌شوند
  • اینتل: عملکرد گیمینگ پردازنده ۱۳۹۰۰K به‌طور‌میانگین ۱۱ درصد بهتر از AMD 7950X است

شکستن رکورد بالاترین CPU کلاس دسکتاپ، دستاورد پر اهمیتی برای اینتل است. این شرکت در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از سهم خود در بازار پردازنده را به AMD باخته و اکنون بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که پردازنده‌های AMD دارای ارزش خرید بیشتری هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد Core i9-13900K افزون‌بر رکورد بالاترین فرکانس CPU چند رکورد دیگر را نیز در بنچمارک‌های Cinebench R23 و Cinebench R20 جابه‌جا کرده است.

MSI می‌گوید با استفاده از مادربرد MEG Z790 GODLIKE توانسته است به ترتیب امتیاز ۵۵٬۰۰۴ و ۲۰٬۹۶۲ را در بنچمارک‌های Cinebench R23 و Cinebench R20 برای پردازنده‌ی ۱۳۹۰۰K ثبت کند. پردازنده‌ی اینتل برای دستیابی به این امتیازها از خنک‌کننده‌ی نیتروژن مایع استفاده کرد و به فرکانس ۷٫۳ گیگاهرتز رسید.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا