zoomit

یک نماینده مجلس: فیلتر کردن اینترنت راه چاره نیست، فقط کسب‌وکارها را مختل کرده

یک نماینده مجلس: فیلتر کردن اینترنت راه چاره نیست، فقط کسب‌وکارها را مختل کرده

رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در گفت‌وگو با عصرایران ضمن انتقاد از فیلترینگ گفت خیلی از افرادی که می‌خواهند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند در مجلس هستند: «عده ای با این استدلال که این شبکه‌ها بستر درگیری‌ها را فراهم کرد و با همین موضوع، دنبال فیلتر کردن هستند. خیلی از افرادی که می‌خواهند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند در مجلس هستند. تا آنجایی که بتوانیم تلاش می‌کنیم جلوی این روش را بگیریم. این روش یعنی فیلتر شبکه‌های مجازی جواب نمی‌دهد.خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که بستر این آشوب‌ها که از اعتراض به آشوب تبدیل شد، در فضای مجازی و اینستاگرام و واتساپ بوده و باید فیلتر شوند و برای همین این استدلال را آورده‌اند و این اقدام را انجام می‌دهند که ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق نیفتد.»

او اگرچه تأکید کرده موافق ساماندهی فضای مجازی است، در این گفت‌وگو به تجربه‌های گذشته در زمینه بستن شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده و گفته بستن این شبکه‌ها راه چاره نیست چون مردم با فیلترشکن به این فضا دسترسی دارند: «فیلتر کردن چاره کار نیست و پاک کردن صورت مسئله است. اینکه ما سرمان را در برف کنیم به منزله این نیست که خطرات پیرامونی ما وجود ندارد. الان من استوری در اینستاگرام گذاشتم نسبت به قبل از فیلتر تعداد بازدید کننده هزار نفر کم شده است و این یعنی مردم در اینستاگرام هستند و با فیلترشکن دسترسی دارند. فیلتر شدن راه چاره نیست و فقط کسب‌و‌کار و زندگی خیلی افراد را مختل کرده و به اقتصاد ضربه زده است.»

عضو کمیسیون امور داخلی در ادامه درباره شبکه‌های اجتماعی داخلی گفت: «ما نمی‌گوییم شبکه‌های اجتماعی داخلی نباشد، ما می‌گوییم باشد، اتفاقا زیرساخت آن را هم تقویت و کمک هم کنند ولی آنچه که یک شبکه اجتماعی را قوی می‌کند حضور مردم است یعنی مخاطب و کاربر است که به یک شبکه اجتماعی ارزش می‌دهد.»

رشیدی کوچی با تعبیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به موج‌های بلند و سهمگین گفت اگر کسی بخواهد جلوی این موج بایستد پخش زمین می‌شود: «هنر آن فرد باید این باشد که با تهیه یک تخته موج سواری و یادگیری موج سواری از آن به جای اینکه به خودش آسیب بزند لذت ببرد ما باید این را یاد بگیریم.»

روشی که رشیدی کوچی برای ساماندهی فضای مجازی در نظر دارد تمایز سطح دسترسی در طبقات و گروه‌های مختلف به جای فیلتر شدن فضای مجازی است:‌ «یعنی شما به‌عنوان خبرنگار یک سطح دسترسی، دانشجو یک دسترسی، نماینده مجلس یک سطح دسترسی و یک دانش‌آموز یک سطح دسترسی داشته باشد. چیزی که در همه دنیا هست.» روشی که البته کارشناسان به آن انتقاد داشته و آن را طبقاتی شدن اینترنت می‌دانند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا