zoomit

گوشی‌های وارد شده به کشور؛ دو میلیون کمتر از سال قبل

گوشی‌های وارد شده به کشور؛ دو میلیون کمتر از سال قبل

جدیدترین گزارش سازمان گمرک حاکی از آن است که از فروردین تا آبان امسال بیش از ۹ میلیون و ۱۴ هزار گوشی تلفن همراه وارد کشور شده است. این تعداد نشان‌دهنده کاهش دو میلیونی تعداد گوشی‌های واردشده به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. در هشت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ میلیون و ۶۴۳ هزار دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شده بود.

سازمان گمرک ارزش دلاری گوشی‌های تلفن همراهی را که در هشت ماه گذشته وارد ایران شده‌اند حدود یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار برآورد کرده است که حدود ۸۰۰ میلیون دلار کمتر از ارزش دلاری گوشی‌های واردشده در مدت مشابه سال گذشته بوده است. در سال ۱۴۰۰، گوشی‌های واردشده به کشور حدود دو میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار ارزش داشته‌اند.

یکی از مهم‌ترین دلایل این کاهش در تعداد گوشی‌های واردشده را می‌توان به عدم واردات آیفون۱۴ با رویه تجاری و توسط شرکت‌های واردکننده نسبت داد. با توجه به این که هنوز شرکت‌ها نمی‌توانند جدیدترین گوشی‌های شرکت اپل را به کشور وارد کنند و تمام گوشی‌های آیفون۱۴ موجود در بازار ایران با رویه مسافری به کشور وارد شده است، طبیعی است که بخشی از کاهش حجم واردات گوشی‌های موبایل به این این موضوع مربوط شود.

علاوه بر این، عدم امکان فعال‌سازی گوشی‌های آیفون۱۴ موجود در کشور که به شیوه مسافری وارد شده‌اند هم باعث می‌شود مردم تمایل کمتری به خرید این گوشی داشته باشند و درنتیجه تقاضا برای آن کمتر شود. از سوی دیگر، تأکید نهادهای مختلف بر موضوع عدم رفع مشکل رجیستری پرچمداران جدید شرکت اپل و هشدارهایی مبنی بر این که فعلاً آیفون۱۴ نخرید، تمایل خریداران به این محصول را کمتر کرده است. بدیهی است که در شرایط کاهش تقاضا، واردکنندگان شخصی این کالا، که عموماً فروشندگان موبایل هستند اقدام به واردات بیشتر و عرضه این محصول به بازار نکنند. مجموع این شرایط یکی از دلایل مهم کم شدن تعداد گوشی‌های واردشده به کشور محسوب می‌شود.

با توجه به این که گوشی‌های جدید شرکت اپل همیشه در شهریورماه به بازار جهان معرفی و عرضه می‌شود، فروشندگان ایرانی از ماه شهریور تا آبان هر سال با عرضه این محصولات به بازار، فروش خوبی را در این بازه زمانی تجربه می‌کنند. اما امسال و با مشکل رجیستر نشدن آیفون۱۴ واردکنندگان و فروشندگان وضعیت متفاوتی را تجربه کرده‌اند.

تازه‌ترین پیگیری newslan از انجمن واردکنندگان موبایل حاکی از آن است که این مشکل همچنان وجود دارد و حتی پیگیری این انجمن از نهادهای مختلف تا امروز بدون نتیجه بوده است. محمدرضا عالیان، سخنگوی این انجمن در پاسخ به newslan در خصوص رفع مشکل فعال‌سازی آیفون۱۴ گفت: «از نهادهای مختلفی در حال پیگیری موضوع رجیستری آیفون۱۴ هستیم اما هنوز در این خصوص هیچ پاسخی به ما نداده‌اند.»

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا