zoomit

گلکسی واچ ۵ و واچ ۵ پرو در مقابل رقیبان؛ کدام ساعت هوشمند پیروز میدان می‌شود

گلکسی واچ ۵ و واچ ۵ پرو در مقابل رقیبان؛ کدام ساعت هوشمند پیروز میدان می‌شود

پس از مدت‌‌ها انتظار، سرانجام امروز سامسونگ رویداد گلکسی آنپکد خود را برگزار و طی آن چندین محصول جدید معرفی کرد. در این مراسم گلکسی زد فولد ۴ و گلکسی زد فلیپ ۴، نسل جدید محبوب‌ترین گوشی‌های تاشدنی حال حاضر دنیا، همراه با ایربادهای کاملاً بی‌سیم گلکسی بادز پرو ۲ و ساعت هوشمند گلکسی واچ ۵ رونمایی شدند.

در میان محصولات تازه معرفی‌شده، گلکسی واچ ۵ و واچ ۵ پرو با باتری‌های بزرگ‌تر، محافظ یاقوت کبود و ویژگی‌های بهبودیافته نظر ما را به خود جلب کردند. حال قصد داریم در این مقاله نسل جدید ساعت‌های هوشمند سامسونگ را با رقبای آن‌ یعنی اپل واچ سری ۷ و هواوی واچ جی‌تی ۳ پرو مقایسه کنیم تا مشخص شود کدام گزینه توانایی بیشتری دارد؟

نمای جلو ساعت سامسونگ گلکسی واچ 5

تا انتهای این مقاله با newslan همراه باشید.

طراحی و نمایشگر

گلکسی واچ ۵ دارای نسخه‌های ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری است، درحالی‌که پرو تنها در اندازه ۴۵ میلی‌متری عرضه می‌شود. همچنین استفاده از نمایشگر کریستال یاقوت کبود (sapphire crystal) باعث افزایش دوام این محصول خواهد شد. هیچ‌کدام از اعضای خانواده گلکسی واچ ۵ قاب چرخشی فیزیکی محصولات پیشین را به ارث نبرده‌اند و به جای آن از قاب لمسی ظریف‌تری استفاده می‌کنند. طرفداران قاب فیزیکی چرخشی می‌توانند سراغ گلکسی واچ ۴ کلاسیک بروند که به‌عنوان گزینه‌‌ای بین واچ ۵ و واچ ۵ پرو شناخته می‌شود.

ساعت هوشمند Watch GT 3 Pro نیز مانند رقیب سامسونگی خود از طراحی دایره‌ای شکل بهره می‌برد. این دستگاه پس از معرفی در دو مدل ۴۶ میلی‌متری (تیتانیومی) و ۴۳ میلی‌متری (سرامیکی) دردسترس مشتریان قرار گرفت. این دو مدل به‌ترتیب نمایشگر ۱٫۴۳ و ۱٫۳۲ اینچی AMOLED دارند.

نمای نیمرخ راست ساعت هوشمند هواوی واچ جی تی 3 پرو

از سوی دیگر، هنگامی که اپل واچ سری ۷ رونمایی شد، متوجه شدیم صفحه‌نمایش این محصول حدودا ۲۰ درصد نسبت به مدل پیشین آن بزرگ‌تر شده است. ساعت هوشمند اپل در دو سایز ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری دراختیار خریداران قرار گرفت. اپل ادعا می‌کند که در صفحه‌نمایش سری ۷ می‌توان ۵۰ درصد متن بیشتری نسبت به سری ۶ مشاهده کرد. این صفحه‌نمایش جدید و بزرگ‌تر همچنین از صفحه‌کلید کامل با قابلیت سوایپ پشتیبانی می‌کند و یادگیری ماشین قابلیت پیش‌بینی کلمات حین تایپ را به نسل جدید‌ آورده است.

هر سه مدل ساعت‌های هوشمند یادشده تقریباً اندازه‌های یکسانی دارند، اما تفاوت ظاهری اصلی آن‌ها در شکل دایره‌ای و مستطیلی است و برای انتخاب باید سلیقه‌ی خود را در نظر بگیرید.

مورد دیگری نیز وجود دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. گلکسی واچ ۵ با داشتن وزن ۲۸٫۷ گرمی از دیگر رقبا، حتی نسخه‌ی پروی خود، سبک‌تر است. پس اگر وزن گجت پوشیدنی امری مهم برایتان تلقی می‌شود، حتماً این فاکتور را در ذهن داشته باشید.

عملکرد و نرم افزار

پس از معرفی گلکسی واچ ۵ و واچ ۵ پرو مشخص شد هر دوی آن‌ها از پردازنده Exynos W920 با ۱٫۵ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برند. از سوی دیگر، آن‌ها از سیستم‌عامل WearOS 3.0 با پوسته‌ی اختصاصی One UI Watch 4.5 بهره خواهند برد که مجموعه‌ای از ویژگی‌های دسترسی جدید، رابط تایپ بهتر و پشتیبانی از دو سیم‌کارت را ارائه می‌دهند. همچنین، اپلیکیشن‌هایی مانند SoundCloud و Deezer به Wear OS 3 می‌آیند و امکان استفاده از ویژگی ناوبری صوتی گوگل مپس نیز وجود دارد. درضمن، صاحبان گلکسی واچ می‌توانند از دستیار گوگل روی ساعت‌های خود استفاده کنند.

واچ فیس اپل واچ سری 7 / Apple Watch Series 7

ساعت هواوی با HarmonyOS عرضه می‌شود و درون آن از رم ۲ گیگابایتی و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده شده است. سیستم‌عامل این محصول توانایی پشتیبانی از عملکرد فلش کارت هوشمند و کیف پول هواوی را دارد؛ درنتیجه به کمک آن کاربران می‌توانند کارت‌های بانکی، کارت حمل‌ونقل و موارد دیگر را به کیف پول الکترونیکی خود اضافه کنند.

اپل در سری ۷ از تراشه S7 استفاده و به کمک سیستم‌عامل Watch OS 8 قابلیت‌های جدیدی را به این ساعت هوشمند اضافه کرده است. برای مثال، دوچرخه‌سواری در فضای باز حالا از پشتیبانی بهتری برخوردار است و هنگام توقف کاربر، به‌طور خودکار متوقف می‌شود. قابلیت تشخیص سقوط نیز حالا هنگام ورزش فعال است و در صورت افتادن از دوچرخه، اپل واچ جدید می‌تواند با اورژانس تماس بگیرد.

باتری

نسخه‌ی ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری گلکسی واچ ۵ به ترتیب دارای باتری‌هایی با ظرفیت ۲۸۴ و ۴۱۰ میلی‌آمپربرساعت هستند. از سوی دیگر، سامسونگ گلکسی واچ ۵ پرو را به باتری بزرگ ۵۹۰ میلی‌آمپری مجهز کرده تا کاربران دیگر نگران خاموش شدن سریع ساعت خود نباشند. سامسونگ علاوه بر اضافه کردن باتری‌های بزرگ‌تر، سرعت شارژ را نیز بهبود بخشیده است. این شرکت ادعا می‌کند شارژرهای نسل جدید ساعت‌های هوشمند آن می‌توانند تنها در ۳۰ دقیقه باتری را از صفر به ۴۵ درصد برسانند.

نمای نیمرخ ساعت سامسونگ گلکسی واچ 5

مدل‌ بزرگ‌تر واچ GT 3 پرو با باتری ۵۳۰ میلی‌آمپرساعتی خود حداکثر ۱۴ روز شارژدهی می‌کند و اگر از تمام قابلیت‌های آن زیاد استفاده کنید، این مدت به ۸ روز کاهش می‌یابد. شارژدهی مدل ۴۳ میلی‌متری که ظرفیت باتری آن با مدل دیگر یکسان است نیز در حالت عادی ۷ روز و با استفاده‌ی سنگین چهار روز خواهد بود. سرعت شارژ این محصول درمقایسه‌با نسل قبل ۳۰ درصد افزایش یافته؛ به‌طوری‌که با ۱۰ دقیقه شارژ، می‌توانید یک روز کامل از استفاده کنید.

نسل هفتم اپل واچ از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی کرده و ادعا می‌کند توانایی دارد سرعت شارژ را ۳۳ درصد افزایش دهد. اپل در این محصول خود از باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۰۹ میلی‌آمپرساعت استفاده کرده است.

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، باتری ساعت هوشمند اپل دارای ظرفیت کمتری نسبت به رقیبان خود است. از سوی دیگر گلکسی واچ ۵ پرو با باتری ۵۹۰ میلی‌آمپرساعتی خود نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند به‌راحتی برای مدت زمان نسبتاً زیادی از این ساعت استفاده کنند.

سایر ویژگی‌ها

سری گلکسی واچ ۵ دارای ‌نسخه بهبود‌یافته از حسگر BioActive است. حسگر مذکور ECG، بررسی ضربان قلب و آنالیز ترکیب بدن را امکان‌پذیر می‌کند. سامسونگ می‌گوید که حسگر بهبودیافته ویژگی‌های ردیابی خواب پیشرفته‌تری را به Watch 5 اضافه می‌کند. از دیگر مواردی که توسط خانواده گلکسی واچ ۵ ارائه می‌شود می‌توان به GPS داخلی، LTE اختیاری، بلوتوث ۵.۲ و وای‌فای اشاره کرد. درضمن هر دو ساعت دارای استاندارد ۵ATM و IP68 ضد گردوغبار و آب هستند. از دیگر موارد اضافه شده به خانواده گلکسی واچ ۵ می‌توان به حسگر دما، شتاب‌سنج، فشارسنج، سنسور ژیروسکوپ، سنسور ژئومغناطیس، سنسور نور اشاره کرد.

هواوی ادعا می‌کند که ساعت هوشمند آن هنگام غواصی تا عمق ۳۰ متری نیز دربرابر نفوذ آب مقاوم است و چند قابلیت دارد تا به شما برای تمرین‌کردن کمک کند. درصورت تمایل، می‌توانید از GT 3 Pro به‌عنوان ساعت مخصوص گلف نیز استفاده کنید؛‌ زیرا GT 3 Pro شامل نقشه‌ی بیش از ۳۰۰ زمین گلف است. افزون‌براین، ساعت هوشمند جدید هواوی بیش از ۱۰۰ حالت ورزشی دارد.

نمای نیمرخ چپ ساعت هوشمند هواوی واچ جی تی 3 پرو سرامیکی

نکته‌ی دیگر اینکه ساعت هواوی Watch GT 3 Pro به حسگر ثبت نوار قلب (ECG) مجهز است. این حسگر درمقایسه‌با حسگرهای عادی سنجش ضربان قلب داده‌های بسیار بیشتری درباره‌ی قلب ارائه می‌دهد. این ساعت هوشمند از حسگر سنجش سطح اکسیژن خون و حسگر سنجش دما نیز بهره می‌برد و وضعیت خواب و استرس را نیز می‌تواند رهگیری کند.

حال سراغ ساعت هوشمند اپل می‌رویم. اپل واچ سری ۷ دارای حسگر شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، نسل سوم حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، الکتروکاردیوگرام، فشارسنج، ارتفاع‌سنج و قطب‌نما است. همچنین این محصول مانند اپل واچ SE و سری ۳ از گواهی WR50 بهره می‌برد. گواهی مذکور کمک می‌کند هنگام شنا دستگاه آسیب نبیند. همچنین گواهی IPX6 واچ سری ۷ نیز نشان می‌دهد دستگاه مذکور دربرابر گردوغبار و آب مقاوم است.

قیمت

قیمت واچ ۵ از ۲۷۹٫۹۹ دلار و مدل پرو از ۴۴۹٫۹۹ دلار شروع می‌شود. برای خرید نسخه‌های LTE باید ۵۰ دلار بیشتر هزینه کرد. مدل معمولی در رنگ‌های گرافیتی، یاقوتی کبود و نقره‌ای‌، برای نسخه بزرگ ۴۴ میلی‌متری و رنگ‌های گرافیتی، طلایی و نقره‌ای برای نسخه کوچک ۴۰ میلی‌متری به فروش می‌رسد.

Apple Watch 7 | اپل واچ سری ۷

مقاله‌ی مرتبط:

  • سری گلکسی واچ ۵ دربرابر گلکسی واچ ۴؛ نبرد دو نسل از ساعت‌های هوشمند سامسونگ

مدل ۴۶ میلی‌متری تیتانیومی Huawei Watch GT 3 Pro که شیشه‌ای از جنس یاقوت کبود دارد، با قیمت پایه‌ی ۳۸۰ دلار و مدل پایه‌ی سرامیکی با قیمت ۴۵۵ دلار روانه‌ی بازار می‌شود. این مدل نیز یاقوت کبود دارد و در‌صورت تمایل، کاربر می‌تواند بند چرمی (از جنس پوست گوساله) یا بندی با پوشش سرامیکی را نیز تهیه کند. ناگفته نماند مدل Porsche Design ساعت هواوی نیز ۷۱۰ دلار قیمت دارد.

در نهایت نیز باید گفت نسخه‌های استیل اپل واچ سری ۷ در رنگ‌های نقره‌ای، گرافیت و طلایی حدود ۶۹۹ دلار و مدل تیتانیومی در دو رنگ نقره‌ای و مشکی بای قیمت حدود ۷۵۰ دلار به فروش می‌رسد.

***

شما همراهان newslan علاقه‌مند به خرید کدام‌یک از ساعت‌های هوشمند مورد بررسی قرار گرفته در این مقاله هستید؟


در ادامه می‌توانید فهرست مشخصات گلکسی واچ ۵، گلکسی واچ ۵ پرو، اپل واچ سری ۷ و هواوی واچ جی‌تی ۳ پرو را مشاهده کنید:

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا