zoomit

گزارش ایران‌تلنت؛ از کاهش چندصد دلاری درآمد کارکنان تا حقوق بیشتر در شرکت‌های بین‌المللی

گزارش ایران‌تلنت؛ از کاهش چندصد دلاری درآمد کارکنان تا حقوق بیشتر در شرکت‌های بین‌المللی

ایران‌تلنت، پلتفرم اخبار استخدامی و آگهی استخدام، در جدیدترین گزارش خود اطلاعاتی درباره موضوع جذب و استخدام در شرکت‌ها و وضعیت رده‌های مختلف سازمانی در مجموعه‌ها منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش به حقوق و دستمزدهای پرداخت‌شده توسط صنایع مختلف به نیروی انسانی در سه سطح کارشناس، مدیر میانی و مدیر ارشد اشاره شده است.

براساس گزارش ایران‌تلنت حقوق و دستمزد متخصصان کشور در رشته‌های مختلف و میزان درآمد‌ آن‌ها با میزان افزایش قیمت دلار و تورم مقایسه شده است. در این گزارش با تبدیل میانگین دریافتی کارشناسان در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به دلار، افزایش حقوق‌ها و قدرت خرید مردم بررسی شده است.

نتایج به‌دست‌آمده از نمودار میانگین دریافتی کارشناسان با در نظر گرفتن نرخ دلار حاکی از آن است که دریافتی افراد در این رده سازمانی، با کاهش ۴۰۸ دلاری از ۶۲۱ دلار در سال ۱۳۹۶ به ۲۱۳ دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

گزارش ایران‌تلنت درباره وضعیت استخدام و حقوق

همچنین، در سال ۱۳۹۶ یک مدیر میانی به‌طور میانگین، ماهانه ۸۹۱ دلار درآمد داشته که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۳۴۵ دلار رسیده است؛ یعنی درآمد یک مدیر میانی در یک بازه زمانی چهار ساله ۵۴۶ دلار کمتر شده است. یک مدیر ارشد نیز در سال ۱۳۹۶ ، به‌طور میانگین، ماهانه ۱۴۷۵ دلار درآمد داشته که در سال ۱۴۰۰ این رقم ۸۸۰ دلار کاهش پیدا کرده و به ۵۷۷ دلار رسیده است.

کدام صنایع بیشترین حقوق را پرداخت کرده‌اند؟

طبق اطلاعات ارائه‌شده درباره ۴۷ هزار نفر از متخصصان، که به‌صورت خوداظهاری توسط ایران‌تلنت گردآوری شده، در رده کارشناس، بانک‌ها با خالص پرداختی ۸.۸ میلیون تومان بیشترین میزان پرداخت حقوق را داشته‌اند.

در رده مدیر میانی نیز بیشترین پرداخت حقوق در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مالی با ۱۲.۲ میلیون تومان بوده و در رده مدیر ارشد شرکت‌های فولاد و معدن با ۲۳.۷ میلیون تومان بیشترین حقوق را پرداخت کرده‌اند.

گزارش ایران‌تلنت درباره وضعیت استخدام و حقوق

براساس داده‌های این گزارش شرکت‌های اسنپ، دیجی‌کالا و ایرانسل به‌ترتیب از لحاظ تعداد استخدام در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. شرکت‌های کاله و گروه صنعتی گلرنگ نیز در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.

گزارش ایران‌تلنت درباره وضعیت استخدام و حقوق

یکی دیگر از آمارهای موجود در گزارش ایران‌تلنت به تفاوت در میزان حقوق دریافتی در شرکت‌های دولتی، خصوصی و بین‌المللی مربوط می‌شود. طبق داده‌های این گزارش، در رده کارشناس، شرکت‌های دولتی و خصوصی کشور با ۵.۹ میلیون تومان، میانگین پرداختی یکسانی در سال ۱۴۰۰ داشته‌اند؛ این در حالی است که شرکت‌های بین‌المللی با پرداخت ۸.۴ میلیون تومان، ۴۲ درصد حقوق بیشتر به کارشناسان خود پرداخته‌اند.

تفاوت دریافتی در خصوص مدیران میانی نیز وجود دارد. این مدیران در سال ۱۴۰۰ و در شرکت‌های خصوصی به‌طور میانگین ۸.۹ میلیون تومان دریافتی داشته‌اند اما همتایان آن‌ها در شرکت‌های بین‌المللی ۱۳.۱ میلیون تومان دریافتی ماهانه داشته‌اند.

گزارش ایران‌تلنت درباره وضعیت استخدام و حقوق

افزایش درآمد با مدرک کارشناسی ارشد و تسلط بر زبان انگلیسی

تأثیر «مدرک کارشناسی ارشد» و «تسلط به زبان انگلیسی» بر حقوق دو شاخصی است که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته و نشان می‌دهد در سال گذشته، در همه رده‌های سازمانی دریافتی افراد با مدرک کارشناسی‌ارشد، بیشتر از افراد دارای مدرک کارشناسی بوده است. یک مدیر میانی با مدرک کارشناسی ارشد هشت درصد افزایش حقوق را تجربه کرده، تأثیر مدرک کارشناسی ارشد برای رده سازمانی کارشناس ۱۱ درصد و برای مدیر ارشد ۱۵ درصد بوده است.

گزارش ایران‌تلنت درباره وضعیت استخدام و حقوق

درباره شاخص تسلط بر زبان انگلیسی نیز افزایش حقوق مشاهده شده است. به‌طور متوسط، شرکت‌ها در مشاغلی که نیاز به زبان انگلیسی دارند، ۲۱ درصد حقوق بیشتری به کارکنان پرداخته‌اند.

گزارش ایران‌تلنت درباره وضعیت استخدام و حقوق

بیشترین افزایش حقوق شامل مدیران ارشد (با ۲۶ درصد) شده و تسلط به زبان انگلیسی در سطح مدیر میانی و کارشناس نیز به‌ترتیب ۱۹ و ۱۸ درصد افزایش حقوق در سال ۱۴۰۰ را موجب شده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا