zoomit

گرافیک RTX 4090 انویدیا با قدرت تقریباً دو برابر بیشتر از RTX 3090 رؤیت شد

گرافیک RTX 4090 انویدیا با قدرت تقریباً دو برابر بیشتر از RTX 3090 رؤیت شد

با نزدیک شدن به تاریخ رونمایی کارت‌های گرافیک سری RTX 4000، اطلاعات بیشتری درباره‌ی این محصولات مورد انتظار فاش می‌شود. براساس گزارش دیجیتال ترندز، بنچمارک منتسب به کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 4090 به‌تازگی در انجمن سخت‌افزاری Chiphell رؤیت شده است.

کارت گرافیک جدید انویدیا توانسته است قوی‌تر از مدل‌های قبل ظاهر شود و به سرعت کلاک بسیار بالایی دست پیدا کند. فراموش نکنید عملکرد عالی RTX 4090 مربوط به نمونه‌ی پیش‌تولید این کارت گرافیک است و احتمالاً نمونه‌ی نهایی حتی قوی‌تر هم ظاهر خواهد شد.

امتیاز 3DMark منتسب به گرافیک RTX 4090 انویدیا

در نظر داشته باشید تصویر بالا به کارت گرافیگی ناشناس نسبت داده شده، اما شکی نداریم که هیچ محصولی به غیر از RTX 4090 نمی‌تواند به چنین عملکردی دست پیدا کند. ظاهراً کارت گرافیک موردبحث در بنچمارک ۳DMark Time Spy Extreme آزموده شده و در سیستمی با پردازنده‌ی میان‌رده‌ی Intel Core i5-12400F حضور داشته است.

کارت گرافیک RTX 4090 موفق به کسب امتیاز ۲۰٬۱۹۲ شد، اما امتیاز کلیِ ثبت‌شده در ۳DMark Time Spy Extreme کمتر از حد انتظار است. با بهره‌گیری از پردازنده‌ی رده‌بالا در داخل سیستم، امتیاز کلی بهبود پیدا خواهد کرد.

امتیاز ۲۰٬۱۹۲ برای کارت گرافیک RTX 4090 نشان‌دهنده‌ی عملکرد بسیار خوبی است. پیش‌تر در شایعاتی شنیده بودیم که انویدیا قدرت پردازشی را در سری RTX 4000 دو برابر بیشتر از سری RTX 3000 می‌کند. بنچمارک جدید نشان‌دهنده‌ی افزایش دو برابری قدرت نیست، اما RTX 4090 تا حد زیادی به این دستاورد نزدیک شده است.

ویدیوکاردز می‌گوید RTX 4090 در وضعیت فعلی‌اش ۷۸ درصد سریع‌تر از گرافیک پرچم‌دار RTX 3090 Ti است و ۹۰ درصد قدرت بیشتر نسبت‌به RTX 3090 دارد.

کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا توانست در آزمون ۳DMark به سرعت کلاک ۳٬۰۱۵ مگاهرتز دست پیدا کند. پیش‌تر گفته شده بود گرافیک‌های سری RTX 4000 از محدودیت ۳٬۰۰۰ مگاهرتزی عبور خواهند کرد. با در نظر گرفتن این حقیقت که با نمونه‌ای پیش‌تولید طرف هستیم، دستیابی به سرعت کلاک ۳٬۰۱۵ مگاهرتزی اتفاقی بسیار هیجان‌انگیز است. قدرت نهایی RTX 4090 احتمالاً بیشتر از این خواهد بود.

فردی که امتیاز RTX 4090 را در ۳DMark فاش کرده است می‌گوید این کارت گرافیک در محیطی با دمای ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد مورد بررسی قرار گرفت. دمای خودِ کارت گرافیک تقریباً ۶۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بود، اما گاهی اوقات دما بالاتر رفت. RTX 4090 در سیستمی با خنک‌کننده‌ی عادی حضور داشت. فردی که بنچمارک RTX 4090 را فاش کرده است می‌گوید این کارت گرافیک ابعاد بسیار بزرگی دارد.

در نظر داشته باشید محصولی که در ۳DMark حضور پیدا کرده ممکن است Nvidia GeForce RTX 4090 Ti باشد. البته این موضوع بسیار غیر محتمل است. کارت گرافیک رؤیت‌شده در ۳DMark به توان ۴۵۰ وات دست پیدا کرد و آن‌طور که افشاگران می‌گویند توان مدل Ti قرار است بیشتر باشد. احتمالاً انویدیا هنوز سراغ ساخت نمونه‌های پیش‌تولید RTX 4090 Ti نرفته است.

مقاله‌های مرتبط:

  • انویدیا اواخر شهریور معماری گرافیکی مورد انتظار Lovelace را معرفی می‌کند
  • مشخصات فنی کارت‌های گرافیک Nvidia RTX 4000 فاش شد؛ از مدل ۴۰۷۰ تا ۴۰۹۰ و Titan

شایعه‌های تأییدنشده ادعا می‌کنند که کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا مجهز به تراشه‌ی AD102-300 است و ۱۲۸ پردازنده‌ی جریانی (معادل ۱۶٬۳۸۴ هسته‌ی FP32) دارد. این کارت گرافیک احتمالاً ۹۶ مگابایت کش L2 و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی ۳۸۴ بیت GDDR6X خواهد داشت. اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب در بیاید، انویدیا پس از سال‌ها مدل جدید کارت‌های پرقدرت سری Titan را هم در قالب خانواده‌ی RTX 4000 معرفی می‌کند.

انویدیا گفته است در رویداد GTC خبرهای هیجان‌انگیزی برای علاقه‌مندان به کارت‌های گرافیک دارد. کنفرانس GTC 2022 انویدیا قرار است از ۱۹ تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۸ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) برگزار شود. نطق اصلی این مراسم به میزبانی جن‌سون هوانگ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود.

در مراسم پیش‌رو معماری Ada Lovelace که در گرافیک‌های سری RTX 4000 استفاده می‌شود رونمایی خواهد شد. دور از انتظار است که انویدیا در این مراسم از گرافیک‌های دسکتاپی RTX 4000 نیز پرده‌برداری کند.

کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 در بازار با محصولات خانواده‌ی AMD Radeon RX 7000 رقابت خواهند کرد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا