فناوری

کنترل از راه دور ابزارهای اینترنت اشیا با ساعت هوشمند هواوی Watch 3

مقدمه
یکی از نخستین گام‌های هواوی برای یکپارچه‌سازی دستگاه‌های هوشمند، عرضه سیستم‌عامل هارمونی برای انوع محصولات بود؛ مرحله‌ای که با انتشار بروزرسانی HarmonyOS 2.0 در هواوی واچ ۳ و واچ ۳ پرو، برای ساعت‌های هوشمند آغاز شد. اما این تنها شروع کار نبوده و کمی پس از آن طی بروزرسانی‌های متعدد، انبوهی از قابلیت‌ها برای این دستگاه‎های جذاب و کاربردی ارائه شده که قابلیت‌های عملکردی آنها را متحول کرده است.

در یکی از همین بروزرسانی‎ها که با نسخه ۲.۰.۰.۱۷۹ برای سیستم‌عامل هارمونی ساعت‌های هوشمند سری واچ ۳ با هدفی بزرگ منتشر شد برای نخستین بار قابلیتی موسوم به  IoT device control panel به ساعت‌های هواوی واچ ۳ و واچ ۳ پرو اضافه شد.قابلیت جدید این ساعت‌ها را به وسیله‌ای برای کنترل از راه دور دیگر دستگاه‌های هوشمند بدل می‌‎کند؛ امکانی که تا پیش از این تنها در گوشی‌ها یا دیگر ابزارهای هوشمند مخصوص میسر بود. 
 

کدام دستگاه‌‎ها را می‎توان با ساعت‌های هواوی کنترل کرد؟
بنابر اعلام هواوی با انجام این آپدیت، دستگاه‌هایی نظیر کلیدهای هوشمند، سیستم‌های تهویه مطبوع هوشمند، تصفیه کننده هوا، سیستم روشنایی هوشمند، سوکت‌های هوشمند، دستگاه‌های خنک‌کننده، ربات‌های جارو خانگی، لامپ‌های هوشمند، رطوبت‌ساز، کنترل کننده سوئیچ و هدفون‌ها قابلیت کنترل از راه دور توسط ساعت‌ هوشمند واچ ۳ (پرو) را پشتیبانی ‌می‌کنند. 

البته تنوع دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این قابلیت تنها به موارد بالا محدود نمی‌شود و هواوی قصد دارد طی بروزرسانی‌های آتی، محصولات متنوع و متعددی را به امکان کنترل از راه دور با ویژگی IoT device control panel ساعت‌‎های جدید خودمجهز کند.

فعالسازی و تنظیم IoT Device Control Panel
برای فعال کردن ویژگی کنترل پنل دستگاه IoT در ساعت‌های هوشمند واچ ۳ و واچ ۳ پرو هواوی کافی است به بخش Multi-device Control Panel در منوی More connections داخل بخش تنظیمات بروید.
حالا با انتخاب گزینه Smart Life Basic Services و فعال کردن آن گوشی هوشمند شما می‌تواند اطلاعات حساب را با ساعت همگام‌سازی کرد. 

همچنین می‌توانید برای اعمال تنظیمات سفارشی روی کنترل پنل IoT device ساعت‌های واچ ۳ هواوی از گوشی هوشمند خود استفاده کرده و حتی وضعیت دستگاه مورد نظر را از طریق ویجت‌ها بررسی نمایید. باید گفت این قابلیت در حالت عادی می‌تواند وضعیت حداکثر ۶ دستگاه را روی ویجت نمایش دهد. 
با این وجود اگر قصد داشته باشید بیش از این تعداد را با ساعت هوشمند کنترل کرده و روی گوشی نظارت کنید، لازم است مراحل زیر را انجام دهید:
 

روی گزینه «Edit Smart Device» در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده تا صفحه دستگاه‌های دیگر را مشاهده کنید.
اکنون برای افزودن دستگاه جدید لازم است گزینه ویجت دستگاه را لمس کرده و با کشیدن آن برای اضافه شدن، در قسمت مربوطه رها کنید.

در صورتی که بخواهید دستگاهی را از فهرست نظارتی ویجت حذف نمایید نیز می‌توانید با رجوع به بخش Edit Smart Device روی علامت منفی (-) در گوشه سمت راست بالای ویجت دستگاه کلیک کنید.
 

پس از انجام این مراحل، ساعت هوشمند واچ ۳ یا واچ ۳ پرو شما می‌تواند با دریافت اطلاعات از دستگاه مورد نظر، آن را با ویجت نظارتی روی گوشی همگام‌سازی کند.

نحوه استفاده از IoT devices روی ساعت
همانطور که عنوان شد ساعت‌های هوشمند سری واچ ۳ می‌توانند عملکرد دستگاه‌های هوشمند ذکر شده در بالا را کنترل کند. برای انجام این کار کافی است از بالای صفحه ساعت انگشت خود را به پایین بکشید تا منوی میانبر نمایش داده شود. مجدداً نیاز است تا این روند را تکرار کنید تا وارد کنترل پنل دستگاه IoT  شوید. اکنون قادر خواهید بود هر دستگاه متصل شده را از قسمت نمایش کارت دستگاه باز و بسته کنید.
 

البته کارایی این ویژگی به همین جا ختم نمی‌شود و شما می‌توانید کارهایی فراتر از کنترل عملکرد ساده این دستگاه‌های هوشمند انجام دهید. علاوه بر این، کاربر می‌تواند سناریوهای مفصلی مانند شرایط و وظایف مربوط به هر دستگاه متصل در برنامه Smart Life را با توجه به نیازها و موقعیت آن‌ها تنظیم کنید.
 

هماهنگی با Super Device
یکی از ویژگی‌‎های جدید هواوی در سیستم‎‌عامل هارمونی قابلیت Super Device است. این قابلیت به دستگاه‎های هواوی اجازه تعامل، کنترل و استفاده از امکانات یکدیگر را می‎دهد. با این اوصاف می‎توان گفت که قابلیت IoT Device Control Panel به نوعی یک نمونه عالی از پلتفرم سوپر دیوایس هواوی است که قدرت بالای هارمونی را به کاربر نشان می‎دهد. 

برای مثال می‎توان تنها به لطف ساعت هوشمندی که روی دست خود دارید قبل از وارد شدن به منزل، سیستم تهویه مطبوع خانه را روشن کرده یا جاروی روباتیک را فعال کنید که پیش از ورود شما، دستی به سر و گوش خانه کشیده و آن را تمیز کند.

این تنها گوشه‎ای از قابلیت‎های سیستم کنترل اینترنت اشیا به واسطه سوپر دیوایس هواوی است که می‎تواند به بهترین نحو در پلتفرم هواوی عملی شود.
 

جمع‌بندی
اضافه شدن کنترل پنل IoT Device به ساعت‌های هوشمند هواوی می‌تواند در آینده‌ای نزدیک انقلابی را در عرصه خانه‌های هوشمند و کنترل از راه دور وسایل به پا کند.  اسمارت‌واچ‌ها به واسطه ماهیت پوشیدنی که در اختیار دارند همواره در کمترین فاصله با کاربر قرار دارند و وجود چنین فناوری‌هایی علاوه بر تسریع در انجام بسیاری از امور، اطلاع از شرایط و وضعیت آنها را میسر می‎کند.

می‎توان پیش‎بینی کرد که در آینده‎ای نزدیک هر دستگاه هر چند کوچک در منزل شما، بتواند تنها با یک کلیک روی ساعت مچی هوشمندی که بر دست دارید، همه ابزارهایی که در اختیارتان هستند را کنترل کرده و به شما اجازه دهد از هر نقطه از کره زمین، ریزترین اتفاقات خانه خود را رصد و کنترل کنید.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا