zoomit

کلیدواژه بانه، یکی از معیارهای شناسایی فروش کالای قاچاق در فضای مجازی معرفی شد

کلیدواژه بانه، یکی از معیارهای شناسایی فروش کالای قاچاق در فضای مجازی معرفی شد

دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی بهمن سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد اما پس از رصد و آسیب‌شناسی این برنامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه هماهنگی و ارتقای توان اجرایی و عملیاتی دستگاه‌ها کرد و اتاق اصناف آن را ۱۵ شهریور منتشر کرد. دستورالعملی که به گفته مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا، امکان رصد و مقابله با سایت‌های کالای قاچاق را می‌دهد.

به گفته‌ی امیرمحمد پرهام‌فر تاکنون چند ده سایت مختلف بر این اساس مسدود شده‌اند. یکی از معیارهایی که او در گفت‌وگو با ایلنا برای شناسایی فروش کالای قاچاق در فضای مجازی برشمرده، وب‌سایت‌هایی با کلیدواژه برخی از شهرها از جمله بانه هستند:

چندین شاخص و معیار از جمله تعیین کلید واژه‌هایی در این باره مشخص شده است. معمولاً برای تبلیغ و عرضه کالاهای قاچاق در فضای مجازی از واژگان مشهوری مانند اسامی برخی از شهرها از جمله بانه استفاده می‌کنند و سایت‌های متخلفی را با کلیدواژه‌های بانه ارزان، بانه ۲۴ و… مسدود کرده‌ایم.

پرهام‌فر تأکید کرده که عمده اقدامات دفتر پیشگیری ستاد در شبکه اجتماعی برای مبارزه با فروش کالای قاچاق و پیشگیری از آن، از جنس اطلاع‌رسانی است زیرا : «اساسا در بحث برخورد با مشکلی مواجه نیستیم و اکانت‌ها قابل رصد و شناسایی هستند و امکان برخورد با سایت‌ها و اکانت‌های متخلف در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.» او خرید از شبکه‌های اجتماعی را ناامن دانسته و گفته امکان کنترل و نظارت جزئی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام نیست و کنترل کردن شبکه‌های اجتماعی در نهایت منجر به انسداد می‌شود و این اقدام ارتباطی با وظایف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ندارد.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرده خرید از شبکه‌های اجتماعی ناامن است و مردم را به خرید از سایت‌هایی که اینماد دارند سوق داده است: «تمام سایت‌ها به‌راحتی به اینماد دسترسی دارند و ایجاد کسب‌و‌کار اینترنتی مجاز هزینه‌ای ندارد و اخذ اینماد رایگان و سریع است. همچنین امروز دیگر دارندگان اینماد رتبه‌بندی و ستاره‌دار می‌شوند و خریدار ازطریق اینماد کاملاً به اطلاعات فروشنده اینترنتی و از رتبه آن اطلاع پیدا می‌کند.» او در ادامه آگاهی بخشی به مردم را مهم‌ترین مبارزه با فروش کالای قاچاق در شبکه‌های اجتماعی دانسته و به مردم هشدار داده که بخشی از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی جنبه کلاهبرداری دارند.

پیش از این ۱۹ شهریور معاون ستاد هم در نشستی با اشاره به دستورالعمل مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی خبر از مسدود کردن ۴۰۰ تا ۵۰۰ سایت اینترنتی که کالای قاچاق می‌فروختند داده بود. عبدالله هندیانی اعلام کرده بود ستاد به‌دنبال سخت کردن ادامه فعالیت سایت‌هایی که درست کار می‌کنند نیست اما فضای مجازی را هم رها نمی‌کند و کسب‌وکارهای اینترنتی برای ادامه فعالیت خود باید اینماد دریافت کنند.

اجباری بودن اینماد، نماد اعتماد الکترونیکی که تحت نظر وزارت صنعت معدن و تجارت فعالیت می‌کند، بارها مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته و برخی حتی آن را مغایر با قانون اساسی می‌دانند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا