zoomit

کاهش قیمت شدید در انتظار حافظه‌های SSD و DDR5؛ برای ارتقاء به‌گوش باشید!

کاهش قیمت شدید در انتظار حافظه‌های SSD و DDR5؛ برای ارتقاء به‌گوش باشید!

تحلیلگران صنعت نیمه‌هادی‌ها در وب‌سایت TrendForce از یک شوک احتمالی قریب‌الوقوع به بازار حافظه‌های فلش NAND خبر می‌دهند که در پی پرشدن انبارهای تولیدکنندگان به‌دلیل فروش نرفتن محصولات مرتبط در فصل اوج تقاضای امسال رخ می‌دهد. در پی جدی‌تر شدن موضوع، TrendForce پیش‌بینی غم‌انگیز کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت حافظه‌های فلش را به ۳۰ تا ۳۵ درصد تنزل داده است. پیش‌بینی‌های ذکر شده بسیار حیرت‌آور است؛ چراکه قرار است فقط در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ برآورده شود. افزون‌براین، به‌دلیل استفاده از آی سی‌های فلش NAND به‌عنوان یکی از قطعات اصلی حافظه‌های SSD، انتظار می‌رود قیمت حافظه‌های حالت جامد SATA و NVMe افت شدیدی داشته باشد.

سقوط قیمت مذکور نمونه‌ای واضح از چرخه‌ی رکود و رونق در دنیای نیمه‌هادی‌ها است. به‌گفته‌ی TrendForce، به‌دنبال همه‌گیری بیماری کرونا، تولیدکنندگان شاهد افزایش چشمگیر مصرف حافظه‌های فلش برای مصارف خانگی یا ایجاد سرورهای تجاری بودند. همین عامل، افزون‌بر بالابردن ظرفیت خروجی بیت‌ با فناوری‌های ۱۲۸+ لایه، تولیدکنندگان را به افزایش تولید چشمگیر واداشت.

حافظه SSD

بااین‌حال، باتوجه به شرایط موجود و کاهش تقاضای دستگاه‌های بهره‌مند از حافظه‌های NAND مثل گوشی و لپ‌تاپ، به‌نظر می‌رسد که تمامی خوش‌بینی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های تولیدکنندگان بر باد رفته است. احتمالاً یکی از دلایل سقوط تقاضا، شرایط پساکرونایی فعلی باشد؛ هرچند جنگ در اروپا و تورم دورقمی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز مردم را به صرفه‌جویی و پرهیز از مخارج غیرضروری واداشته است. اخیراً شرایط به‌گونه‌ای بوده است که برخی افراد جهت تأمین نیازهای ضروری روزانه‌ی خود ناچار شده‌اند از پس‌اندازهایشان دل بکنند.

همچنین، به‌دنبال تزلزل قیمت‌ها در بازار حافظه‌های فلش، TrendForce از احتمال وقوع ادغام‌هایی در بازار خبر داده است. به‌بیان‌دیگر، امکان دارد تولیدکنندگان بزرگ‌تر شرکت‌های کوچک‌تر را تحت اختیار خود درآورند.

افزون‌براین، گزارش‌ DRAMeXchange نشان می‌دهد که به‌دنبال کاهش تقاضای کامپیوترهای شخصی و قیمت حافظه و افزایش ذخایر تراشه‌های حافظه‌ی DDR5، به‌زودی فاصله‌ی قیمتی رم‌های DDR4 و DDR5 به‌شدت کاهش می‌یابد.

رم DDR5

بازار حافظه‌های موقت هم مثل بردارخوانده‌ دائمیش از رکود فعلی بی‌نصیب نمانده است. قیمت حافظه‌های DRAM نیز مدتی است به‌دلایل مشابهی همچون افزایش تولید و کاهش تقاضا و تنش‌های جغرافیایی و سیاسی، نزولی بوده و در ماه‌های آوریل تا ژوئن بیشترین سقوط را ثبت کرده است.

به‌دنبال ناآرامی‌های‌ اقتصادی مذکور، ارزش قراردادهای DRAM نیز دستخوش تغییر شده است و قیمت حافظه‌های DDR5 کاهش بیشتری در مقایسه‌با DDR4 ثبت کرده است. برای مثال، در نیمه‌ی دوم جولای، ارزش قرارداد رم‌های ۸ گیگابایتی DDR5 نسبت‌به دوره‌ی گذشته با کاهش ۱۸/۷۵ درصدی به ۳۲/۵ دلار سیده است که درمقایسه‌با رم‌های ۸ گیگابایتی DDR4 با کاهش ۱۳/۱۹ درصدی و قیمت ۲۵ دلاری چشمگیرتر است.

افت قیمت رم

امروزه قیمت رم‌های DDR5 بسیار بیشتر از نمونه‌های DDR4 است که تولیدکنندگان را برای کسب سود بیشتر به افزایش تولید حافظه‌های DDR5 ترغیب می‌کند؛ اما اقدام مذکور با افزایش موجودی بازار، نتیجه معکوس دارد و باعث افزایش رقابت میان شرکت‌ها برای حفظ سهم و سود خود از بازار و درنتیجه افت قیمت خواهد شد.

احتمال افت قیمت ۲۰ درصدی مجدد در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲

به‌گزارش TrendForce، با ورود به سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲، تولیدکنندگان تلاش می‌کنند به هر قیمتی سهم خود را از بازار حفظ کنند که با تشدید کردن عرضه‌ی اضافه، شرایط را سخت‌تر از قبل خواهد کرد. اگرچه زمان وقوع پیش‌بینی مذکور اعلام نشده است، احتمال دارد افت قیمت حافظه‌های فلش تا سال آینده ادامه داشته باشد.

کاهش قیمت حافظه SSD

همچنین، شرایط اقتصادی فعلی رقابت شدید میان تولیدکنندگان را آغاز کرده است؛ به‌شکلی‌که فاصله‌ی قیمتی رم‌های ۳۲ گیگابایتی DDR4 و DDR5 حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است و در مواردی می‌توان یک ماژول حرفه‌ای ۳۲ گیگابایتی DDR5-6000 را با قیمتی کمتر از حافظه‌ای DDR4-4000 با ظرفیت مشابه خریداری کرد.

قیمت رم DDR4

به‌طور خلاصه می‌توان گفت اگر قصد ارتقا یا جایگزینی حافظه‌ی SSD یا رم دستگاهتان را دارید، شرایط ایدئالی پیش روی شما است. اگر اندکی صبر داشته باشید، قیمت‌ها کاهش دلپذیری خواهند داشت و حتی ممکن است در کوتاه‌مدت نیز شاهد افت قیمت باشیم. با بررسی قیمت حافظه‌های SSD در وب‌سایت‌هایی که تاریخچه‌ی قیمت‌ها را نشان می‌دهند، می‌توان آغاز افت قیمت محصولات مذکور را از چند ماه گذشته به‌راحتی رصد کرد. همچنین، با گذشت زمان، قیمت رم‌های DDR5 روزبه‌روز به مدل‌های DDR4 نزدیک می‌شود؛ هرچند بعید است در کوتاه مدت قیمت آن‌ها یکسان شود. گفتنی است گزارش‌ها نشان می‌دهد که حداقل تا نیم‌سال آینده قیمت‌ها نزولی خواهد بود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا