zoomit

چین در پیامی صریح به ایلان ماسک خواستار عدم ارائه اینترنت استارلینک در این کشور شده است

چین در پیامی صریح به ایلان ماسک خواستار عدم ارائه اینترنت استارلینک در این کشور شده است

ایلان ماسک در مصاحبه‌ای با رسانه‌ی فایننشال تایمز می‌گوید مقاماتی در دولت چین به‌صورت مستقیم از او «درخواست کرده‌اند» که از ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در این کشور خودداری کند. ماسک در مصاحبه‌اش می‌گوید: «پکن مخالفت خود را با ارائه‌ی اینترنت استارلینک در اوکراین که به‌تازگی انجام شده، به‌صورت شفاف اعلام کرده است.»

براساس گزارش ورج، فعلاً مشخص نیست که ایلان ماسک با خواسته‌ی دولت چین موافقت کرده یا نه، بااین‌حال نقشه‌ی پوشش‌دهی استارلینک نشان می‌دهد اسپیس ایکس هیچ برنامه‌ای برای ارائه‌ی سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود در کشور چین ندارد. اسپیس ایکس منتظر صدور مجوز از سوی نهادهای رگولاتوری برای کشورهای مجاور چین نظیر تایوان، مغولستان و ویتنام است؛ در صورت دریافت مجوز، استارلینک برای ساکنان این کشورها ارائه می‌شود.

استارلینک از لحاظ تئوری، دسترسی به اینترنت آزاد را در سراسر دنیا امکان‌پذیر می‌کند و به همین دلیل سرویسی جذاب برای ساکنان کشورهایی است که به اینترنت سانسورشده دسترسی دارند. ایلان ماسک مدتی پیش اعلام کرد ماهواره‌های استارلینک بر فراز ایران فعال‌اند، البته برای اتصال به آن‌ها به تجهیزات ویژه‌ای نیاز است. وزیر ارتباطات ایران مدتی پیش گفت اپراتورهایی که بخواهند به صورت قانونی اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهند حتماً باید قواعد ایران را رعایت کنند.

سانسور اینترنت در چین سال‌ها است به‌شکل سازمان‌دهی‌شده و پایدار انجام می‌شود و هرگونه تلاش برای دور زدن این محدودیت‌ها احتمالاً توسط دولت چین بی‌پاسخ نمی‌ماند. درخواست دولت چین از ایلان ماسک برای عدم ارائه‌ی استارلینک بار دیگر نشان می‌دهد ثروتمندترین فرد دنیا تا چه حد درمعرض فشارهای بین‌المللی است، آن هم در شرایطی که ماسک بارها به‌صورت عمومی خودش را مدافع آزادی بیان جلوه داده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • استارلینک؛ هرآنچه درباره اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس باید بدانید
  • اینترنت ماهواره‌ای در قاره یخی؛ پوشش‌دهی سرویس استارلینک به جنوبگان رسید

تسلا، خودروساز آمریکاییِ تحت مدیریت ایلان ماسک، کارخانه‌ی بزرگی در شهر شانگهای دارد و گزارش‌ها می‌گویند که این شرکت تاکنون بیش از ۸۰٬۰۰۰ دستگاه خودروی برقی در کشور چین فروخته است.

ایلان ماسک به دلیل وابستگی کسب‌و‌کارش به بازار چین، تا حد زیادی تلاش کرده با دولت این کشور هم‌سو باشد. او مدتی پیش مقاله‌ای برای یکی از مجله‌هایی که توسط آژانس سانسور اینترنت در چین اداره می‌شود، نوشت.

در همین حین احتمالاً ایلان ماسک به‌زودی به مالک توییتر، یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیای مدرن، تبدیل می‌شود. پس از ماه‌ها تنش، ایلان ماسک سرانجام اعلام کرده است که با پرداخت ۵۴٫۲۰ دلار به ازای هر سهم، توییتر را تصاحب می‌کند. ایلان ماسک به قاضی دادگاه گفته که احتمالاً تا روز ۲۸ اکتبر (۶ آبان) قرارداد را به‌صورت رسمی می‌بندد. توییتر نه‌تنها در ایران، بلکه در کشور چین نیز مسدود است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا