zoomit

چین درصدد دفاع از زمین در برابر خطر برخورد سیارکی است

چین درصدد دفاع از زمین در برابر خطر برخورد سیارکی است

آژانس فضایی چین قصد دارد با فرستادن یک فضاپیما به فضا و برخورد دادنش با یک سیارک، آن را به مداری جدید (و امیدواریم مداری امن‌تر) بفرستد. به گزارش گلوبال تایمز، خبرگزاری دولتی، مأموریت جدید احتمالی ظرف چهار سال آینده اجرا خواهد شد؛ خبر این مأموریت روز یکشنبه‌ی هفته‌ی جاری توسط وو یانهوا، معاون اداره‌ی ملی فضایی چین اعلام شد.

چین هنوز مشخص نکرده است که قصد هدف قرار دادن کدام سیارک را در سر دارد. این مأموریت به‌عنوان بخشی از یک چالش دفاع سیاره‌ای جدید و بزرگ‌تر اعلام شده است؛ چالشی که در آن، دولت چین به‌دنبال فهرست کردن و نظارت بر سیارک‌های نزدیک به زمین خواهد بود؛ به‌ویژه سیارک‌هایی که ممکن است برای سیاره‌ی ما تهدیدکننده باشند. چالش بزرگ دفاع سیاره‌ای جدید، شامل یک سیستم هشدار جدید نیز می‌شود.

به‌طور خلاصه، هدف این سیستم، شناسایی سیارک‌ یا سیارک‌های تهدیدکننده‌ی زمین، سپس فرستادن یک فضاپیما به فضا به‌منظور تصادم با آن و درنهایت تغییر دادن مدار حرکت سیارک خواهد بود. هنوز برای هرگونه امیدواری یا نتیجه‌گیری جزئی‌تر بسیار زود است و پروژه‌ی کلی هنوز به‌طور رسمی تأیید نشده است و به گزارش گلوبال تایمز، مأموریت کلی در حال بررسی برای تأیید نهایی است.

چنین به نظر می‌رسد این ایده‌ی فوق برای مدتی در جریان بوده است. پیش از این در ماه ژانویه‌ی سال جاری میلادی (دی ماه ۱۴۰۰) اندرو جونز از پایگاه خبری اسپیس نیوز خبر از انتشار برنامه‌ی اولیه‌ای از سوی مقامات دولت چین داد که در آن به برنامه‌هایی برای مطالعه‌‌ روی یک سیستم دفاعی سیاره‌ای اشاره شده بود. از طرفی باید اشاره کنیم که در ماه اکتبر سال گذشته‌ی میلادی (مهر ۱۴۰۰)، این کشور میزبان یک کنفرانس دفاع سیاره‌ای نیز بود. پروژه‌ی دفاع سیاره‌ای همچنین نرم‌افزاری را برای شبیه‌سازی برخورد سیارک‌ها تدارک دیده است و تمرین‌هایی نیز درباره‌ی اقدامات مورد نیاز برای اجرا در صورت برخورد احتمالی صورت اجرا می‌شوند. گفتنی است که ناسا و آژانس فضایی اروپا هم به‌طور جداگانه شبیه‌سازی‌های مشابهی انجام داده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

  • چین مشغول برنامه‌ریزی برای یافتن زمین دوم است
  • فضاپیمای دارت ناسا سوار بر موشک اسپیس ایکس، زمین را با هدف برخورد با سیارک دیمورفوس ترک کرد

ناسا مأموریت هدایت مجدد سیارک مختص خود را دارد که در ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی (آبان ۱۴۰۰) اجرا شد. بااین‌حال طی چند ماه اخیر و از زمان آغاز مأموریت، این آژانس هنوز هیچ سنگ فضایی با تهدید بالقوه‌ برای زمین را شناسایی یا مورد هدف قرار نداده است. آزمایش تغییر جهت دوگانه‌ی سیارک ناسا (DART) به‌دنبال قمر کوچک یک سیارک به نام دیدیموس است. مأموریت آن‌ها تلاش برای هدف قرار دادن یک سنگ فضایی به نام دیمورفوس در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی و از مسیر خارج کردن آن خواهد بود. داده‌های به‌دست‌آمده از آن برخورد می‌تواند به اطلاع‌رسانی بهتر پیرامون تلاش‌های دفاعی سیاره‌ای در آینده کمک کند؛ البته درصورتی که واقعاً نیاز باشد.

سنگ‌های فضایی کوچک هر روز به سیاره‌ی ما برخورد می‌کنند و به‌صورت شهاب سنگ و غبارهای فضایی روی سیاره‌مان می‌بارند. درواقع آژانس‌های فضایی مانند CNSA و ناسا بیشتر نگران سنگ‌های فضایی بزرگ‌تر هستند. در پی تلاش‌های انسان برای فهرست‌بندی اجرام نزدیک به زمین، اکثریت قریب به اتفاق سیارک‌های بزرگ (با قطر بزرگ‌تر از ۱ کیلومتر) در مجاورت زمین کشف و ردیابی شده‌اند.

با این همه، سیارک‌های کوچک‌تر هنوز هم می‌توانند تحت شرایطی برای کره‌ی زمین فاجعه‌بار باشند و از همین روی، تلاش‌ها برای شناسایی و ردیابی آن‌ها همواره ادامه دارد. به‌ همین‌ دلیل است که کشورهایی از قبیل چین، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر به پروژه‌های دفاع سیاره‌ای علاقه‌مند هستند. قصد همه‌ی آن‌ها صرفاً شناسایی ماهیت سنگ‌های آسمانی نیست؛ بلکه هدف اصلی متمرکز بر چگونگی متوقف یا دور کردن این سنگ‌ها از سیاره‌مان است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا