zoomit

چین با کمک مهندسان سابق AMD گرافیک گیمینگ ۷ نانومتری تولید می‌کند

چین با کمک مهندسان سابق AMD گرافیک گیمینگ ۷ نانومتری تولید می‌کند

به‌گزارش تامز هاردور و به‌نقل از رسانه‌های چینی، MetaX Tech، شرکت فعال در حوزه‌ی تراشه‌ی گرافیکی، تا سال ۲۰۲۵ پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی در کلاس گیمینگ تولید خواهد کرد. یانگ جیان، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری و معمار ارشد نرم‌افزاری MetaX Tech، در اجلاسی با حضور رسانه‌ها از نقشه‌ی راه پردازنده‌های گرافیکی این شرکت پرده برداشت.

گفته می‌شود شرکت MetaX در چند وقت اخیر منابع مالی مطلوبی دریافت کرده و هم‌اکنون مشغول توسعه‌ی فعالیت‌هایش است. MetaX اوایل امسال فرایند Tape-Out تراشه‌ی گرافیکی هفت‌نانومتری خود را تکمیل کرد. در این فرایند، تولیدکنندگان فتومسک را با استفاده از فایل‌های CAD تولید می‌کنند. این مرحله از فرایند تولید برخی اوقات به‌نام Pattern Generation یا PG شناخته می‌شود.

با تکمیل فرایند Tape-Out، تراشه آماده‌ی تولید نهایی است. شایعه‌ها می‌گویند «به‌زودی» تولید تراشه‌ی گرافیکی هفت‌نانومتری MetaX شروع خواهد شد. دومین تراشه‌ی گرافیکی پرچم‌دار MetaX که مخصوص محاسبات علمی و هوش مصنوعی و دیتاسنتر است، هم‌اکنون در مراحل پایانی تحقیق‌و‌توسعه به‌سر می‌برد و تولید انبوه آن از سال ۲۰۲۴ شروع می‌شود.

هیچ‌یک از دو گرافیک یادشده باعث نمی‌شوند MetaX توانایی تولید گرافیکی را داشته باشد که در قامت رقیبی برای محصولات خارجی (مثل محصولات انویدیا و AMD) ظاهر شود. طبق گفته‌های یانگ جیان، تولید گرافیک پرقدرت اختصاصی اهمیت زیادی برای چینی‌ها دارد؛ چون آمار نشان می‌دهد بازار چین ۴۰ درصد از کل بازار گرافیک‌ها را ازآنِ خود می‌کند.

گفته می‌شود محصولات MetaX برخلاف سایر تراشه‌های گرافیکی چینی، به هسته‌هایی مجهز هستند که به‌طورکامل مهندسان این شرکت می‌سازند و از معماری و مجموعه‌دستورالعمل کاملاً مستقل استفاده می‌کنند. این فلسفه‌ی تولید با فلسفه‌ی شرکت Innosilicon متفاوت است. در‌حال‌حاضر، Innosilicon با استفاده از فناوری‌های شرکت Imagination Technologies گرافیک‌هایی پربازده و توانمند می‌سازد.

مقاله‌های مرتبط:

  • پردازنده گرافیکی چینی Fenghua شماره یک، به‌عنوان رقیب RTX 3060 گواهینامه دریافت کرد
  • اولین پردازنده گرافیکی هفت نانومتری چین به تولید انبوه نزدیک شده است
  • با اولین پردازنده چینی x86 آشنا شوید؛ ژائوشین KX-U6780A چه توانایی‌هایی دارد؟

MetaX می‌گوید برای مستحکم‌کردن جایگاهش در بازار پردازنده‌های گرافیکی به‌دنبال تولید GPU پرقدرت و همه‌کاره است؛ تراشه‌ای که بتواند افزون‌بر بهبود محاسبات علمی و هوش مصنوعی، در حوزه‌ی رندر محتوای گرافیکی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

یانگ جیان می‌گوید شرکتش تا سال ۲۰۲۵ تراشه‌ی گرافیکی گیمینگ می‌سازد. احتمالاً گرافیک‌های گیمینگ شرکت MetaX با نام MXG رونمایی خواهند شد. هفته‌ی گذشته، رسانه‌ی UDN در گزارشی اختصاصی گفت افرادی که هم‌اکنون در تیم مهندسی MetaX کار می‌کنند، غالباً کارمند سابق AMD هستند.

در همین حین، ادعا شده است که شماری از کارکنان سابق انویدیا هم‌اکنون در تیم Moore Threads مشغول کار روی تراشه‌ی گرافیکی هستند. افزون‌بر این دو شرکت، شرکت‌های Innosilicon و Zhaoxin و GlenFly نیز در چین پردازنده‌ی گرافیکی می‌سازند.

به‌احتمال زیاد در ماه‌های آینده تحریم‌های بیشتری علیه توانایی‌های چین در‌زمینه‌ی تولید تراشه‌ی گرافیکی اعمال می‌شود. همین موضوع باعث شده است چین سرمایه‌گذاری عظیمی روی حوزه‌ی گرافیک انجام دهد و سراغ تولید تراشه‌ی اختصاصی برود تا از کشورهایی مثل آمریکا بی‌نیاز شود.

دیدگاه شما کاربران newslan درباره‌ی پیشرفت‌های چین در حوزه‌ی محصولات گرافیکی چیست؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا