zoomit

چرا آرشیوکردن پست‌های قدیمی شبکه‌های اجتماعی مهم است؟

در عصر حاضر، شبکه‌های اجتماعی به یکی از اجزای اصلی فضای مجازی تبدیل شده‌اند؛ چراکه با استفاده از این پتلفرم، می‌توان با دوستان و اعضای خانواده و افراد مختلف سراسر جهان ارتباط برقرار کرد. حتی شبکه‌های اجتماعی می‌توانند راه مناسبی برای دنبال‌کردن رویدادهای جاری باشند؛ اما این بدان‌معنا نیست که قرار است تمام عکس‌ها و فیلم‌ها و اطلاعات خود را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذاریم و تا آخر عمر آن‌ها را پاک نکنیم! در مقاله حاضر، قصد داریم درباره آرشیوکردن مرتب پست‌های قدیمی در فضای مجازی صحبت کنیم.

به‌گزارش review geek، شاید با خود بگویید اصلا آرشیو‌کردن پست‌ها قبلی به چه درد می‌خورد و انجام مداوم این کار در همه شبکه‌های اجتماعی کاری طاقت‌فرسا به‌نظر می‌رسد. درباره اینکه اصلا دلیل این کار چیست، در‌ادامه مقاله توضیح می‌دهیم؛ اما باید به شما بگوییم در این مقاله، روشی آموزش داده می‌شود که کمک می‌کند پست‌هایتان را خودکار آرشیو کنید؛ در‌نتیجه لازم نیست این کار خسته‌کننده را دستی انجام دهید. ابتدا درباره دلایل مختلفی که باید پست‌های خود را از دید عموم خارج کنید، توضیح می‌دهیم.

دلیل اول: برای محافظت از هویت خود دربرابر دیگران

چند لحظه زمان بگذارید و به تمام پست‌های به‌اشتراک‌ گذاشته‌شده در رسانه‌های اجتماعی فکر کنید. همه پلتفرم‌ها را در نظر بگیرید؛ از اینستاگرام و فیسبوک گرفته تا توییتر و تیک‌تاک. شاید در پست‌های خود با مواردی مانند عکس آخرین مهمانی تولدی که در آن حضور داشتید، تصویر بچه‌های بامزه همسایه،‌ متنی که درباره مراسم شب یلدا نوشته‌ بودید یا فیلم طراحی داخلی خانه جدیدتان برخورد کنید. تقریبا می‌توان گفت که تمام لحظه‌های مهم زندگی شخص شما، با کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته شده‌اند.

مردم از خود اطلاعات زیادی در فضای مجازی منتشر می‌کنند. اگرچه جزئیات کمی در هر محتوا وجود دارد، اگر مدت زمان زیادی در شبکه‌های مجازی باشید، می‌توان پست‌های شما را مانند تکه‌های پازل کنار یکدیگر قرار داد و زندگی شخصی‌تان را بررسی کرد. اگر دقیق‌تر به این مسئله فکر کنید، متوجه می‌شوید شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به‌عنوان ابزاری برای جعل هویت استفاده کرد.

شبکه های اجتماعی

اگر فردی برای مدتی شبکه‌ اجتماعی کاربری را زیر نظر بگیرد، احتمالا می‌تواند سرگرمی دلخواه، رستوران محبوب، دوست صمیمی و دیگر اطلاعات شخصی او را تنها با بررسی پست‌های منتشرشده استخراج کند. حال، اگر شما کسی باشید که پست‌های زیادی از خود در فضای مجازی به‌اشتراک می‌گذارد، احتمالا به‌راحتی طعمه افراد سودجو خواهید شد.

شاید با خود بگویید: «صفحه من در شبکه‌های اجتماعی خصوصی (پرایوت) است و تنها دوستان و اقوامم در آن حضور دارند.» بله، ممکن است این موضوع درست باشد؛ اما سایت‌ها یا اپ‌‌ها یا سرویس‌هایی که با حساب فیسبوک یا توییترتان واردشان می‌شوید، چطور؟ هزاران نمونه در این زمینه وجود دارد و حتی دیده می‌شود که گاه اطلاعات کاربران ازطریق این اپ‌ها و سایت‌ها به‌دست افراد دیگر می‌رسد. شاید باور نکنید؛ اما اکنون بعضی سرویس‌های بالقوه مخربی که سال‌ها است از آن‌ها استفاده نکرده‌اید، به اطلاعاتتان دسترسی دارند.

حقیقتا حتی فکر‌کردن به این موضوع هم می‌تواند لرزه به بدن انسان بیندازد. همه این مسائل به‌کنار، فرض کنید بعضی افراد هستند که پست‌های قدیمی و جدید شما را بررسی و تلاش می‌کنند عاداتتان را یاد بگیرند. ممکن است این سودجویان قصد شومی در سر داشته باشند و این اطلاعات شخصی به آن‌ها کمک زیادی می‌‌کند. البته تا زمانی که واقعا رخ دهد، کسی فکر نمی‌کند چنین اتفاقی برایش بیفتد.

اگر حساب شما عمومی (پابلیک) است، تمام اطلاعاتتان به‌راحتی دردسترس همه قرار دارد؛ اما این مشکل در پروفایل‌های خصوصی نیز وجود دارد. همین الان بروید و به اطلاعاتی نگاه کنید که پنج یا ده سال پیش به‌اشتراک گذاشتید. سپس، به این موضوع فکر کنید که از آن زمان تاکنون، چند «دوست»‌ یا دنبال‌کننده جدید پیدا کرده‌اید. هنگامی که پروفایل خصوصی‌تان را برای شخص جدیدی باز می‌کنید، حتی پست‌های قدیمی‌تان نیز برایش دردسترس هستند.

حال این پرسش مطرح می‌شود: اگر پست‌های قدیمی‌تر از شش ماه یا یک سال را به‌طور خودکار بایگانی یا حذف کنید، چه؟ ناگهان شما داده‌های بسیار کمتری دارید که در سرزمین پهناور اینترنت شناور هستند؛ اطلاعات بسیار کمتری درباره اینکه چه کسی هستید و چگونه زندگی می‌کنید و چه عاداتی دارید.

دلیل دوم: برای محافظت از آینده خود دربرابر خودتان

سودجویان و افرادی که قصد دارند از اطلاعات شخصی‌تان سوءاستفاده کنند، تنها کسانی نیستند که باید نگرانشان باشید. یکی از دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید، این است که قبلا چه کسی بوده‌اید. شاید به گوش شما هم خورده باشد که فردی به‌دلیل توییتی که سال‌ها پیش منتشر کرده، اخراج شده است.

به‌عنوان مثال، فرض کنید پنج سال پیش درباره یکی از بازیگران توییتی منتشر و از او تعریف کرده بودید؛ اما در سال جاری خبرهای بدی درباره‌اش منتشر می‌شود که نشان می‌دهد این بازیگر اصلا کسی نبوده که نشان می‌داده است. در این اوضاع‌واحوال، اگر پست قدیمی‌تان دوباره پیدا شود، باید بدون هیچ دلیل خاصی بازخواست شوید! شاید این مسئله کمی دور‌از‌ذهن به‌نظر برسد؛ اما رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید؛ البته این تنها مثالی کلی بود.

شبکه های اجتماعی

مطالبی که امروز توییت می‌کنید، چند سال بعد ممکن است بسیار مخرب باشند؛ حتی اگر در آن زمان موضوع مهمی به‌نظر نرسند. به‌همین‌دلیل، باید توییت‌هایی که شش ماه یا بیشتر از زمان انتشار آن‌ها می‌گذرد، بایگانی کنید. اکنون بسیاری از کاربران از توییتر به‌عنوان مکانی برای تخلیه افکارشان استفاده می‌کنند. شاید این پست‌ها امروز بی‌ضرر به‌نظر برسند؛ ولی چه کسی می‌داند که پنج سال بعد هم می‌توان همان حرف را زد یا خیر.

این امر فقط درباره شغل فعلی شما صدق نمی‌کند؛ چراکه بعضی از کارفرمایان شبکه‌های اجتماعی متقاضیان را بررسی می‌کنند تا ببینند چه نوع آدمی هستند. آنان تا جایی که بخواهند، به عقب برخواهند گشت تا مطمئن شوند شما گزینه مناسبی برای شغل مدنظر هستید. شاید در چند هفته گذشته پست توهین‌آمیز یا حتی بحث‌برانگیزی پست نکرده باشید؛ اما شش ماه یا یک یا پنج سال پیش چطور؟ می‌گویند وقتی چیزی در اینترنت پست می‌شود، هرگز نمی‌توان آن را واقعا حذف کرد. ممکن است این مسئله درست باشد؛ اما حداقل می‌توانید پیداکردنش را سخت‌تر کنید.

دلیل سوم: برای محافظت از وضعیت ذهنی خود در برابر گذشته

این دلیل کوتاه‌تر از دیگر دلایل گفته شده است؛ اما شاید تأثیرگذارتر باشد. ممکن است تصویری از فردی که سال‌ها پیش در زندگی شما بوده است؛ اما اکنون به هر دلیل نیست، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده باشید و اکنون پس از مدت‌ها ناگهان دوباره آن را مشاهده کنید. این مسئله می‌تواند تأثیر روحی بدی روی شما بگذارد.

انسان‌ها عموما هنگام سختی به دنیای مجازی فرار و با انتشار پست‌های مختلف از عکس گرفته تا متن سعی می‌کنند دردشان را ابراز کنند. به‌همین‌دلیل، بخشی از صفحات ما در دنیای مجازی شبیه قبرستانی از خاطرات بدمان هستند. پس، بهتر است دیگر آن‌ها را نبینیم. شاید نتوان آن‌ها را کاملا حذف کرد؛ زیرا قسمتی از زندگی ما بوده‌اند؛ اما می‌توان با آرشیوکردنشان از جلوِ چشم دورشان کرد.

شبکه های اجتماعی

چرا باید به‌جای حذف پست‌ها، آ‌ن‌ها را بایگانی کرد؟

جواب این سؤال ساده است: اگر پست‌ها را حذف کنید، برای همیشه از بین می‌روند؛ اما اگر بایگانی‌شان کنید، همچنان می‌توانید به صلاح‌دید خود به آن‌ها دسترسی داشته باشید. این تمایزی مهم است؛ ازاین‌رو، به‌طور‌کلی بهتر است پست‌ها را بایگانی کنید. این روش آن‌ها را از فید اصلی، جدول زمانی، خاطرات و همه چیزهای دیگر پنهان می‌کند؛ اما اگر بخواهید، همچنان می‌توانید پست‌های آرشیو‌شده را ببینید. برخی از شبکه‌های اجتماعی راهی برای بایگانی پست‌ها ارائه می‌دهند (مانند فیسبوک و اینستاگرام)؛ اما راه دیگری وجود دارد که بتوانید در همه شبکه‌ها این کار را انجام دهید؛ حتی در آن‌هایی که به‌صورت بومی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند: با استفاده از سرویس شخص ثالث.

اپ Jumbo Privacy؛ بهترین راه برای آرشیو خودکار پست‌ها

Jumbo Privacy را می‌توان یکی از اپ‌های برتر موجود برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی دانست. Jumbo در درجه اول اپلیکیشنی امنیتی و حریم خصوصی برای شبکه‌های اجتماعی است که می‌تواند حساب‌هایتان را اسکن و کمک کند کارهایی مانند فعال‌کردن رمز دو‌عاملی و پاک‌کردن پیام‌های قدیمی و حذف یا بایگانی پست‌ها را انجام دهید.

هنگامی که حساب‌های اجتماعی خود را به Jumbo لینک کردید، می‌توانید آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که پست‌های قدیمی‌تر از بازه زمانی خاصی را به‌طور خودکار بایگانی کند. یکی از بهترین زمان‌ها شش ماه است؛ اما می‌توانید بین یک روز تا سی سال را به‌دلخواه انتخاب کنید.

شبکه های اجتماعی

Jumbo به‌طور خودکار پست‌ها را به‌صورت محلی در دستگاهتان بایگانی می‌کند. این قابلیت برای سرویس‌هایی عالی است که ویژگی بایگانی ارائه نمی‌دهند و بدین‌ترتیب، می‌توانید همه پست‌ها را در یک مکان نگه‌داری کنید. پس از بایگانی، این اپ پست‌های مرتبط را از شبکه اصلی حذف می‌کند. مشکل مهم Jumbo این است که همه پست‌ها را در خودِ دستگاه ذخیره می‌کند و اگر اپ را حذف کنید یا دستگاه را تغییر دهید، این اطلاعات از بین می‌رود. خوشبختانه می‌توانید از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ بنابراین، فقط باید به‌یاد بسپارید که این کار را به‌طور منظم انجام دهید.

کلام آخر

در انتهای این مقاله، باید بگوییم که تصمیم برای نگه‌داری یا آرشیوکردن پست‌های شبکه‌های اجتماعی در‌نهایت به خود شما مربوط می‌شود؛ اما با‌‌‌توجه‌‌به دلایل گفته‌شده، شاید بهتر باشد کمی بیشتر درباره این موضوع فکر کنید.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا