zoomit

پیاده‌ روی روزانه خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

پیاده‌ روی روزانه خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

نتایج پژوهشی جدید براساس داده‌های واقعی جمع‌آوری‌شده از دستگاه‌های پوشیدنی ۶۰۴۲ نفر در ایالات متحده نشان می‌دهند پیاده‌روی و برداشتن گام‌های بیشتر در روز می‌تواند خطر ابتلا به انواع مشخصی از بیماری‌ها را کاهش دهد.

براساس پژوهشی جدید، چاقی، دیابت، فشار خون بالا، افسردگی و آپنه‌ی خواب از مشکلات سلامتی هستند که می‌توان با تعداد و شدت گام‌های روزانه از آن‌ها جلوگیری کرد. درحالی‌که پژوهش‌های گذشته به نتایج مشابهی دست یافتند، این پژوهش برای اولین بار از دستگاه‌های ردیابی فعالیت تجاری استفاده کرده است که این روزها به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شدند و به سوابق الکترونیکی سلامت (EHR ها) متصل هستند. پژوهشگران می‌نویسند:

این داده‌ها شواهدی جدید و تجربی از سطح فعالیت مرتبط با ریسک بیماری قلبی عروقی ارائه می‌دهند و ثابت می‌کنند یکپارچه‌سازی داده‌های دستگاه‌های پوشیدنی تجاری در EHR می‌تواند برای درمان بالینی ارزشمند باشد.

میانگین چهار سال فعالیت به ازای هر شرکت‌کننده گزارش شد. نمونه‌ مبتنی بر افرادی بود که دستگاه فیت‌بیت خود را روزانه ۱۰ ساعت یا بیشتر و حداقل به مدت شش ماه می‌پوشیدند. تعداد و شدت گام‌های روزانه (که به‌صورت گام در دقیقه تعریف می‌شود) نسبت به آمار بیماری گروه بررسی شدند و با نسبت بیماری در جمعیت کل مقایسه شدند.

براساس یافته‌ها، با افزایش تعداد گام‌ها ریسک ناشی از اغلب عارضه‌ها کاهش یافتند. تنها استثنا موجود، بیماری‌های فشارخون و دیابت بودند. در این دو نمونه، تعداد گام‌های روزانه بیش از ۸۰۰۰ یا ۹۰۰۰ قدم تأثیر زیادی نداشتند. تعداد گام ۸۲۰۰ و بالاتر، نقطه‌ی خوبی برای کاهش جدی خطرهای مربوط به چاقی، آپنه‌ی خواب، بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) و اختلال افسردگی ماژور است.

پژوهشگرها همچنین متوجه شدند افراد مبتلا به اضافه‌وزن با افزایش تعداد گام‌های روزانه از ۶۰۰۰ به ۱۱ هزار گام، ۶۴ درصد کمتر از افرادی که تعداد گام‌ها را یکنواخت نگه داشتند درمعرض چاقی قرار گرفتند. بااینکه این آمار رابطه‌ی علت و معلولی مستقیمی را آشکار نمی‌کند (معیارهای دیگری هم درگیر این موضوع هستند)، به‌خوبی نشان می‌دهد افزایش تعداد و سرعت گام‌های روزانه به کاهش ریسک بیماری‌ها کمک می‌کند.

پژوهش‌های گذشته، فعالیت‌های فیزیکی را در بازه‌های کوتاه زمانی با استفاده از دستگاه‌های پژوهشی زیر نظر گرفتند و خروجی‌های سلامتی را به‌صورت سالانه یا حتی طی دهه‌های بعد بررسی کردند درحالی‌که این پژوهش جدید می‌تواند سال‌ها، داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی روزانه را از دستگاه‌های پوشیدنی بیماران تحلیل کند و آن‌ها را به سوابق تشخیصی فعلی ربط دهد. به نقل از پژوهشگرها:

گرچه وفاداری و صحت داده‌ها بین دستگاه‌های تجاری و پژوهشی از بین می‌روند، داده‌های دستگاه‌های تجاری را می‌توان به بخش زیادی از افراد جامعه نسبت داد که از آن‌ها استفاده می‌کنند.

افراد این پژوهش نسبتاً جوان، اغلب زنان سفیدپوست و تحصیل‌کرده در کالج بودند که از دستگاه‌های فیت‌بیت استفاده می‌کردند و به‌طور میانگین فعال‌تر از اغلب بزرگسال‌ها بودند؛ اما مؤلفان پژوهش این روند را مثبت ارزیابی می‌کنند. آن‌ها بر این باورند:

این حقیقت که توانستیم روابط پایدار بین گام‌ها و بیماری را در این نمونه‌ی فعال نشان دهیم، نشان می‌دهید روابط قوی‌تری در یک جمعیت غیر متحرک وجود دارد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • فقط ده دقیقه پیاده‌روی در روز ممکن است به زندگی طولانی‌تر منجر شود
  • آیا پیاده‌روی به عضله‌سازی کمک می‌کند

هنوز نیاز به پژوهش‌های بیشتر با نمونه‌های متنوع‌تر و بزرگ‌تری از افراد به‌ویژه افرادی با سطح فعالیت نزدیک به جمعیت عمومی است. براساس پژوهش‌های قبلی رساندن گام به چند هزار در روز می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند و حتی فعالیت‌های متناوب و تصادفی هم در کنار پیاده‌روی منظم و برنامه‌ریزی‌شده سودمند هستند. پژوهشگرها معتقدند روتین پیاده‌روی روزانه را می‌توان به‌عنوان یکی از برنامه‌های سلامت شخصی در نظر گرفت و پوشیدنی‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با آن‌ها می‌توانند ابزارهای نظارتی خوبی برای ارزیابی این فعالیت‌ها باشند. به گفته‌ی پژوهشگرها:

گرچه به ارزیابی در نمونه‌ای متنوع‌تر نیاز داریم، این یافته‌ها شواهدی واقعی را برای راهبردهای بالینی مرتبط با سطوح فعالیت فراهم می‌کنند که برای کاهش ریسک بیماری ضروری هستند.

این پژوهش در Nature Medicine منتشر شد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا