zoomit

پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 7000 Zen4 با ۳D V-Cache احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ عرضه نخواهد شد

پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 7000 Zen4 با ۳D V-Cache احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ عرضه نخواهد شد

بررسی‌های انجام شده روی AMD Ryzen 7 5800X3D نشان داد که ۳D V-Cache می‌تواند به‌خصوص در بخش گیمینگ رایانه‌های شخصی جایگاهی برای خود داشته باشد. AMD قبلاً تأیید کرده بود که قصد دارد استفاده از فناوری ۳D V-Cache را به پردازنده‌های آینده‌‌اش گسترش دهد؛ اما پذیرش آن به موفقیت Zen3 بستگی دارد. با‌‌‌توجه‌‌‌به استقبال جامعه‌ی فناوری از تکنولوژی جدید AMD، به‌نظر می‌رسد در آینده پردازنده‌های ۳D V-Cache بیشتری شاهد خواهیم بود.

می‌توان انتظار داشت نسل بعدی پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 7000 AMD مبتنی‌بر معماری Zen4 با فناوری ۳D V-Cache عرضه شوند. پردازنده‌های Ryzen 7000 با نام رمز Raphael در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۲ روانه‌ی بازار خواهند شد. اگرچه این تراشه‌ها روی پلتفرم AM5 دردسترس قرار خواهند گرفت، انتظار نمی‌رود قطعات ۳D V-Cache تا سال آینده عرضه شوند.

به‌گزارش Wccftech و به‌نقل از Greymon55، درحال‌حاضر AMD فقط یک خط‌تولید به Zen 3D اختصاص داده است. منابع دیگر نیز اعلام کرده‌اند این شرکت ظرفیت تولید Zen 3D را در هر سه‌ماهه از ۲۰ هزار واحد به ۵۰ هزار واحد افزایش داده است؛ بنابراین، خط‌تولید مذکور درحال‌حاضر فضای بیشتری برای قراردادن تراشه‌های دیگر ندارد.

گفتنی است به‌نظر می‌رسد یکی از دلایلی که باعث شده است AMD ظرفیت تولید Zen 3D را افزایش دهد، ساختن تعداد کافی از این تراشه‌ها برای بخش خُرده‌فروشی بوده است تا بتواند فرایند تولید نسل بعد را سریع‌تر آغاز کند.

فناوری AMD 3D V-Cache

مقاله‌های مرتبط:

  • برخلاف گمانه‌زنی‌ها، پردازنده Ryzen 7 5800X3D به بیش از ۵ گیگاهرتز اورکلاک شد
  • پردازنده‌های Ryzen 7000 سطح بی‌سابقه‌ای از اورکلاک را ارائه خواهند داد

همچنین، Greymon55 اعلام کرده است دستگاه‌های بسته‌بندی ۳D کنونی می‌توانند بدون تغییر زیاد به Zen4 3D منتقل شوند و پس از رسیدن به تعداد موردنیاز برای Zen 3D، فرایند تولید بلافاصله آغاز خواهد شد. این احتمال وجود دارد که AMD تولید Zen 3D را تا سه‌ماهه‌ی چهارم متوقف و تولید پردازنده‌های Zen 4 (3D) Ryzen 7000 3D V-Cache را تا سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ آغاز کند.

این تراشه‌ها احتمالاً تا اوایل سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به خُرده‌فروشی‌ها عرضه خواهند شد. خط‌تولید یادشده فقط شامل قطعات استاندارد X در پلتفرم برد X670 می‌شود. تولید پردازنده‌های Ryzen 7000 X3D نیز در سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که AMD بیش از یک مدل پردازنده برای بخش بازی تولید کند. ۵۸۰۰X3D عملکرد بسیار رضایت‌بخشی دارد؛ اما کاربران تمایل دارند فناوری ۳D V-Cache در پردازنده‌هایی نیز ارائه شود که در بازه‌ی قیمتی ۲۵۰ دلار تا ۳۵۰ دلار فروخته می‌‌شوند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا