zoomit

پردازنده‌های اختصاصی چین به‌سرعت در حال پیشرفت هستند

پردازنده‌های اختصاصی چین به‌سرعت در حال پیشرفت هستند

شرکت چینی لونگسون نسل بعدی پردازنده‌های هشت هسته‌ای ۳B6600 و ۳B7000 را برای بازار چین معرفی کرد؛ هردو این پردازنده‌ها برای عرضه در بازار اصلی چین ساخته‌ شده‌اند و تمرکز آن‌ها بر عملکرد تک‌هسته‌ای است. ظاهراْ عملکرد آن‌ها با عملکرد پردازنده‌های نسل دهم اینتل مطابقت دارد.

لونگسون می‌گوید پردازنده‌های ۳B6600 و ۳B7000 در عملکرد چندهسته‌ای پشت سر رقبا قرار گرفته‌اند؛ اما در عملکرد تک‌هسته‌ای فاصله را به حداقل رسانده‌اند و در مقایسه با پردازنده‌های قبلی این شرکت، افزایش عملکردی ۲۰ برابری تجربه کرده‌اند.

نسل قبلی پردازنده‌های لونگسون یعنی ۳A6000، سطح IPC (دستورالعمل‌ بر سیکل کلاک) مشابهی با ای‌ام‌دی Zen 4 و اینتل Raptor Lake نشان می‌دادند.

جزئیات معماری جدید پردازنده های چینی لونگسون

Loongson

۳B6600 از هشت هسته‌ی LA854 و یک‌ هسته‌ی گرافیکی LG200 با فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتز بهره می‌برد؛ ۳B7000 هشت هسته‌ی LA864 با کلاک ۳٫۵ گیگاهرتز دارد؛ در مشخصات رسمی، به هسته‌ی گرافیکی به‌کاررفته در ۳B7000 اشاره‌ای نشده است.

۳B7000 از خروجی PCIe 4.0 ،SATA III ،USB 3.0 ،GMAC و HDMI پشتیبانی می‌کند و دارای شتاب‌دهنده‌ی INT8 Tensor است و از OpenCL 3.0 و OpenGL 4.0 بهره می‌گیرد.

گرافیک مجتمع ۳B7000 می‌تواند تا ۲۵۶ گیگافلاپس توان محاسباتی داشته باشد و با یک راهکار گرافیکی مجزا می‌تواند به توان محاسباتی یک ترافلاپس دست یابد.

کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌ی ۳A6000 از یک مانیتور ۴K با نرخ نوسازی ۳۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند. از این رو احتمال می‌رود گرافیک مجتمع این تراشه، بسیاری از عملکردها را پشتیبانی نکند؛ از طرفی ۳A6000 از چندین رابط رم مانند SRAM ،SDRAM ،DDR2 و DDR3 و حتی DDR4 پشتیبانی می‌کند.

پردازنده‌ها برای بازارهای داخلی ساخته ‌شده‌اند و اینکه آیا در کشورهای تحت تحریم آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا عرضه خواهند شد یا خیر، جای سؤال دارد.

لونگسون می‌خواهد با معماری دراگون خود با معماری x86 و ARM رقابت کند. چین اخیراً استفاده از پردازنده‌ اینتل و پردازنده ای ام دی را در مدارس و سازمان‌های دولتی ممنوع کرده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا