zoomit

ویژگی جدید دوربین آیفون؛ موتور فوتونیک اپل چیست؟

ویژگی جدید دوربین آیفون؛ موتور فوتونیک اپل چیست؟

اپل به‌رسم هرساله با پایان تعطیلات تابستانه و در اوایل سپتامبر (شهریور)، رویداد محبوب معرفی آیفون را امسال با عنوان «Far Out» برگزار و در آن، سری جدید گوشی‌های آیفون ۱۴ را رونمایی کرد. با‌توجه‌به اینکه در اغلب رویدادها اصطلاحات و عبارات جدیدی برای توصیف قابلیت‌های تازه استفاده می‌شود، طبیعی است که شنونده برای فهم آن‌ها به توضیح نیاز داشته باشد. یکی از این ویژگی‌ها که با اصطلاح جدیدی معرفی شد، موتور فوتونیک (Photonic Engine) اپل بود. حال موتور فوتونیک اپل چیست؟ با newslan همراه باشید.

موتور فوتونیک اپل در آیفون ۱۴ چیست؟

براساس مقاله‌ی Android Authority، دوربین سری آیفون ۱۴ ویژگی‌های بهبودیافته‌ی زیادی برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها موتور فوتونیک اپل است. اگر بخواهیم به این پرسش که «موتور فوتونیک در آیفون ۱۴ چیست؟» پاسخ دهیم، باید بگوییم موتور فوتونیک اپل نسخه‌ی تکامل یافته‌ای از ویژگی دیپ فیوژن در نسل‌های قبلی گوشی‌های آیفون است.

به‌طورخلاصه، دیپ فیوژن فرایندی است که دوربین آیفون چندین عکس را با تنظیمات مختلف ثبت می‌کند. سپس با استفاده از یادگیری ماشینی اپل، توان پردازشی و موتور عصبی این تصاویر را ادغام می‌کند تا بهترین تصویر را با نوردهی مناسب ارائه دهد.

اکنون در ویژگی موتور فوتونیک سری آیفون ۱۴، دوربین فرایند ثبت تصویرهای فشرده‌نشده قبل از فشردن دکمه‌ی شاتر را آغاز می‌کند؛ درنتیجه، این فرایند موجب می‌شود جزئیات بیشتری فراوری شود، بافت‌های سوژه حفظ شوند، نوردهی بهبود یابد و رنگ‌ها در محیط‌های کم‌نور پویاتر به‌نظر برسند.

دیپ فیوژن آیفون

دیپ فیوژن آیفون

با‌‌‌‌توجه‌‌‌به اینکه موتور فوتونیک اپل نمونه‌ی تکامل یافته‌ی دیپ فیوژن است، ابتدا باید بدانیم که فرایند دیپ فیوژن آیفون چگونه کار می‌کند. اپل این قابلیت را همراه با سری گوشی‌های آیفون ۱۱ معرفی کرد. کوپرتینویی‌ها با استفاده از آن پردازش تصاویر ثبت‌شده در محیط‌های کم‌نور را انجام می‌دهند. این ویژگی سبب حفظ بافت سوژه، بهبود روشنایی تصویر، بهبود نوردهی و فرآوری بهتر رنگ‌ها می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • آشنایی با دیپ فیوژن، ویژگی جدید آیفون برای خلق تصاویری بی‌نقص

دیپ فیوژن به‌طور جزئی‌تر فرایند سیستم یادگیری ماشینی دوربین آیفون است که به‌کمک موتور عصبی تراشه‌ی اپل ممکن می‌شود و در آن، دوربین آیفون ۹ عکس را در دو گروه چهارتایی و یک عکس تکی با نوردهی بلند‌مدت (Long Exposure) ثبت می‌کند.

درواقع، چهار عکس قبل‌ از لمس شاتر گرفته می‌شود و بعد از فشردن دکمه شاتر چهار عکس دیگر در تنظیمات مختلف و یک عکس با نوردهی بلندمدت گرفته می‌شوند. سپس با کمک پردازنده‌ی مرکزی قدرتمند، بهترین بخش‌های تصاویر به‌دست‌آمده از بین آن نُه عکس را به‌صورت پیکسل‌به‌پیکسل با یکدیگر ترکیب و همگام‌سازی می‌کند تا بهترین وضوح تصویر را ارائه کند.

تفاوت موتور فوتونیک در آیفون ۱۴ با دیپ فیوژن

موتور فوتونیک در آیفون ۱۴

فناوری جدید پردازش عکس در آیفون ۱۴ به‌نظر می‌رسد همان دستورالعمل‌های دیپ فیوژن را دنبال می‌کند؛ اما این بار کمی منبسط و گسترده‌تر شده است. مهم‌ترین تفاوت این است که فرایند پردازش تصویر بسیار زودتر و روی تصاویر فشرده‌نشده آغاز می‌شود. اپل ادعا می‌کند این رویکرد سبب بهبود جزئیات و رنگ‌ها و نوردهی بهتر در محیط‌های کم‌نور می‌شود. اپل اعلام کرد که این فناوری باعث می‌شود کیفیت تصاویر در محیط‌های کم‌نور تا دو برابر در دوربین دوم و تا سه برابر در دوربین اصلی بهبود یابد.

تفاوت موتور فوتونیک با HDR

علاقه‌مندان به عکاسی و فناوری‌های آن ممکن است تصور کنند که فرایند موتور فوتونیک شبیه به فناوری HDR به‌نظر می‌رسد. به‌طور‌خلاصه، HDR (مخفف High Dynamic Range) یا محدوده دینامیکی گسترده در عکاسی روشی است که در آن عکاس از یک کادر چندین تصویر با سطح نوردهی‌های متفاوت ثبت می‌کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • HDR چیست | چه تأثیری بر عکاسی می‌گذارد و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

این عکس‌ها بعداً با کمک نرم‌افزارهای مخصوص با یکدیگر ادغام می‌شوند و نتیجه‌ی به‌دست‌آمده تصویری می‌شود که جزئیات بیشتری در قسمت تاریک و روشن عکس به‌نمایش می‌گذارد. درحالی‌که اپل نیز از همین روش برای پردازش HDR استفاده می‌کند، اصول اجرایی آن دقیقاً مشابه نیست.

درواقع، HDR روی بهبود نوردهی و کنتراست متمرکز می‌شود و موتور فوتونیک اپل کمی پا را فراتر می‌گذارد و به ویژگی‌هایی نظیر شارپنس و شفافیت، جزئیات، رنگ، تاری حرکت و… می‌پردازند تا بهترین کیفیت ممکن را از کادر ثبت‌شده در عکس به‌نمایش بگذارد.

غیرفعال‌سازی موتور فوتونیک

عکاسی با آیفون ۱۳

متأسفانه اپل این امکان را برای کاربران فراهم نکرده است تا کاربر در‌صورت نیاز، موتور فوتونیک دوربین سری آیفون ۱۴ را بتواند به‌صورت دستی خاموش یا روشن کند. درواقع، این نرم‌افزار دوربین است که تصمیم می‌گیرد در موقعیت‌های کم‌نور یا به‌طورکلی درصورت لزوم از این قابلیت بهره‌مند شود. فرایند دیپ فیوژن نیز به‌همین‌ترتیب بود و اپل تصمیم گرفت از ارائه‌ی گزینه‌ی روشن و خاموش کردن آن به کاربران اجتناب کند.

بنابراین، کاربر نیازی ندارد به چنین جزئیاتی دقت کند و فقط باید دکمه‌ی شاتر را لمس کند تا فرایند عکاسی به‌صورت خودکار انجام شود و بهترین عکس در حداکثر کیفیت ارائه شود. باید این موضوع را در نظر گرفت که کاربران گوشی‌های هوشمند از هر سطحی هستند و دانش و مهارت عکاسان حرفه‌ای را ندارند. گفتنی است ایده‌ی بدی نیست که اپل این امکان را در حالت حرفه‌ای عکاسی دوربین آیفون تعبیه می‌کرد.

تفاوت موتور فوتونیک و حالت عکاسی در شب (Night Mode)

فناوری موتور فوتونیک به‌گونه‌ای است که تقریباً کل تصاویر در هر موقعیتی را بهبود می‌دهد. به‌بیان بهتر، این قابلیت در اکثر عکس‌های ثبت‌شده فعال می‌شود تا مناطق تاریک‌تر کادر را بهبود دهد. حالت عکاسی در شب (Night Mode) متمرکز بر افزایش روشنایی در عکس‌های خیلی تاریک است.

درواقع، شاید بتوان گفت که برخی پردازش‌ها و ویژگی‌ها در هر دو فناوری ممکن است که هم‌پوشانی داشته باشند؛ اما حالت عکاسی در شب مخصوص بهبود نور در موقعیت‌های بسیار تاریک‌تر است که به کمک بیشتری نیاز دارند. پردازش در فناوری نایت مود آهسته‌تر انجام می‌شود؛ اما متعاقب آن نوردهی بیشتری نیز تحویل می‌دهد. بنابراین، عجیب نیست که موتور فوتونیک و حالت عکاسی در شب درحال‌حاضر هم‌زمان در نرم‌افزار دوربین آیفون برای کاربران فراهم شدند.

نمونه‌ی اندرویدی موتور فوتونیک

عکاسی با گوشی پیکسل ۶ پرو گوگل

درحالی‌که اپل تلاش می‌کند این ویژگی جدید و هیجان‌انگیز به‌نظر برسد، فرایندی مشابه با این رویکرد پردازش تصاویر پیش‌تر در اکوسیستم اندروید وجود داشته است. یکی از مثال‌های واضح دوربین مبتنی‌بر هوش مصنوعی موجود روی گوشی‌های پیکسل گوگل، شامل سری گوگل پیکسل ۶ می‌شود. دوربین هوش مصنوعی گوگل تکنیکی دارد که آن را «Optical Flow» می‌نامند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • بهترین گوشی های مناسب عکاسی در بازار ایران

قابلیت Optical Flow در گوشی‌های پیکسل گوگل فرایندی است که در آن دوربین با لمس شاتر به‌وسیله‌ی کاربر دوازده عکس متوالی ثبت می‌کند و سپس با ترکیب آن‌ها در یک تصویر واحد، کیفیت تصویر خروجی را بهبود می‌دهد. البته در جزئیات اجرای فرایند قطعاً نوآوری مشاهده می‌شود.

درنهایت، باید منتظر ماند و دید در عمل چقدر این قابلیت کارآمد ظاهر می‌شود و می‌تواند در رقابت با سایر گوشی‌های هوشمند چگونه ظاهر شود.

دیدگاه شما کاربران newslan درباره‌ی موتور فوتونیک اپل چیست؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا