zoomit

وزارت دادگستری ایالات متحده به‌دنبال ایجاد پرونده ضدرقابتی علیه اپل است

وزارت دادگستری ایالات متحده به‌دنبال ایجاد پرونده ضدرقابتی علیه اپل است

پیش‌از‌این، بزرگ‌ترین پرونده‌های ضدانحصار فناوری روی فیسبوک و گوگل متمرکز بوده‌اند؛ اما احتمال دارد اپل نیز به‌زودی به‌جمع این شرکت‌ها بپیوندد. طبق گزارشی جدید، وزارت دادگستری ایالات متحده در مراحل اولیه‌ی آماده‌سازی پرونده‌ی ضدرقابتی علیه اپل است که ادعا می‌کند این شرکت از تسلط خود بر بازار برای حذف شرکت‌های کوچک‌تر فناوری ازجمله توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و سازندگان سخت‌افزار رقیب سوءاستفاده کرده است.

ورج می‌نویسد این پرونده اولین نمونه‌ی متمرکز بر قوانین ضدانحصار علیه‌ اپل است که یکی از آژانس‌های فدرال ایالات متحده مطرح می‌کند. البته سازمان‌های تنظیم‌کننده‌ی قوانین ضدرقابتی اروپایی ازقبل پرونده‌های مشابهی را درباره‌ی هزینه‌های فروشگاه اپلیکیشن این شرکت مطرح کرده‌اند. غول فناوری مستقر در کوپرتینو تعدادی از پرونده‌های مدنی وضع‌شده‌ی شرکت‌های رقیب را حل‌وفصل کرده است که یکی از آن‌ها، چالش اپ‌استور و شرکت اپیک‌گیمز بود که به بن‌بست ناامیدکننده‌ای برای طرفداران قوانین ضدانحصار ختم شد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • روسیه تحقیقات ضد انحصار را علیه اپل آغاز کرده است
  • لایحه ضد انحصار؛ اپل بیش‌از گذشته برای لابی‌گری درسطح فدرال هزینه می‌کند

طبق گزارش جدید، وزارت دادگستری ایالات متحده هنوز به انجام هیچ اقدامی علیه اپل متعهد نشده است و شاید مقام‌های ذی‌ربط تصمیم بگیرند که چنین پرونده‌ای ارزش پیگیری ندارد. حتی اگر این سازمان به کار روی پرونده ادامه دهد، شاید علنی‌شدن آن سال‌ها طول بکشد؛ اما تصمیم برای پیش‌نویس آن، نشان می‌دهد این تلاش کاملاً جدی و مداوم خواهد بود؛ اقدامی که می‌تواند باعث نگرانی اپل درباره‌ی آینده‌ شود. البته این شرکت فعلاً از هرگونه اظهارنظر درباره‌یاین موضوع خودداری کرده است.

خبر طرح پرونده‌ی جدید ضدانحصار علیه اپل در حالی منتشر می‌شود که طیف وسیعی از پرونده‌های فدرال علیه شرکت‌های بزرگ فناوری به موفقیت‌های متفاوتی دست یافته‌اند. در ماه جولای، کمیسیون تجارت فدرال برای جلوگیری از ادغام استودیو بازی‌سازی واقعیت‌مجازی Within با متا شکایتی مطرح کرد. البته تعیین این‌ موضوع که آیا کمیسیون می‌تواند با موفقیت از این معامله جلوگیری کند یا خیر، کاملاً به حکم نهایی دادگاه وابسته است.

در سال ۲۰۲۰، وزارت دادگستری ایالات متحده به‌دلیل انحصار در کسب‌وکارهای مرتبط با خدمات جست‌وجو و نمایش تبلیغات، اتهامات ضدرقابتی علیه گوگل مطرح کرد. وال‌استریت‌ ژورنال گزارش داد که غول جست‌وجوی اینترنت برای حل‌وفصل این پرونده پیشنهاد کرده است که کسب‌وکارها تبلیغاتی آن با عنوان شرکتی جداگانه به فعالیت خود ادامه دهد؛ اما وضعیت دقیق این مذاکرات همچنان مشخص نیست.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا