zoomit

هواوی تسلیم شد؛ پایان فعالیت‌های غول فناوری چینی در بازارهای اروپایی

هواوی تسلیم شد؛ پایان فعالیت‌های غول فناوری چینی در بازارهای اروپایی

هواوی که پس‌از سال ۲۰۱۸ تصمیم داشت به بزرگ‌ترین برند سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند جهان تبدیل شود، ناگهان با ممنوعیت‌هایی ازطرف ایالات‌متحده مواجه شد. دولت آمریکا درسال ۲۰۱۹ به‌طور رسمی این برند چینی را در فهرست سیاه خود قرار داد؛ موضوعی که زمینه‌ساز آغاز مشکلات جدیدی بود. درحال‌حاضر ایالات‌متحده یکی از قطب‌های مهم صنعت گوشی‌های هوشمند جهان است و به‌عنوان مثال ساخت و توسعه‌ی اندروید و iOS به‌عنوان دو سیستم‌عامل برتر گوشی‌های هوشمند در شرکت‌های آمریکایی انجام می‌شود. حتی سازندگان بزرگ تراشه مثل TSMC در فرآیندهای تولید خود از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند و بنابراین اگر این کشور بخواهد برندی را تحریم کند، قطعاً آن را ازبین خواهد برد.

شرایط فوق دقیقاً برای هواوی رخ داده است. این شرکت از سال ۲۰۱۹ همچنان سعی کرد باقدرت به فعالیت‌هایش ادامه دهد اما پس‌از مدتی مجبور شد تولید تراشه‌های سفارشی خود موسوم به Kirin را متوقف سازد. این شرکت چینی همچنین مجبور شد برند فرعی Honor را بفروشد. غول فناوری چینی حتی پس‌از ممنوعیت موفق شد عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند درجهان را به‌خود اختصاص دهد، اما مدت زیادی در این جایگاه باقی نماند زیرا فعالیت‌های پایداری نداشت. هواوی با وجود همه‌ی مشکلات، چیزی جز قدرت از نشان نداده است و همواره این موضوع را تکرار می‌کند که از بازار گوشی‌های هوشمند خارج نخواهد شد.

یو چنگدونگ، مدیرعامل هواوی برخی مواقع اعلام کرده است این شرکت در بازار گوشی‌های هوشمند رقابت نمی‌کند. او اعتقاد دارد هدف هواوی فقط ماندن در این حوزه است و در واقعیت نیز با وجود همه‌ی تحریم‌ها، همچنان در این صنعت حضور دارد، اما به‌نظر می‌رسد برخی از بازارها دیگر برای این شرکت ارزش ندارند.

پایان‌کار هواوی در بازار اروپا

ممنوعیت ایالات‌متحده علیه هواوی، پیامدهای بسیار بزرگی برای این شرکت داشت. چین از خدمات موبایلی گوگل ازجمله فروشگاه پلی‌استور، جیمیل، نقشه‌ها و غیره استفاده نمی‌کند و بنابراین مسدودسازی موازی چنین مواردی، تفاوتی در تجربه‌ی کاربران ایجاد نخواهد کرد. یکی از چالش‌های مهمی که هواوی با آن مواجه شده است، محدود بودن به استفاده از تراشه‌های ۴G است زیرا ایالات‌متحده بیشترین تسلط را روی پتنت‌های ۵G دارد. این مورد واقعاً چالش نیست زیرا پردازنده‌های ۴G به‌اندازی تراشه‌های ۵G قدرتمند هستند. علاوه‌براین با درنظر گرفتن این‌موضوع که ۵G هنوز نابالغ است، هواوی راهکاری برای بهبود شبکه‌ ۴G خود دارد تا بتواند آن را هم‌سطح نسل کنونی ۵G قرار دهد و موفقیت چنین تصمیمی فقط به بازاریابی خوب نیاز خواهد داشت.

رن ژنگفی

اما وضعیت هواوی در خارج از چین چطور است؟ واضح به‌نظر می‌رسد هواوی نمی‌تواند به‌طور آزادانه در سایر کشورهای جهان فعالیت کند. کاربران نمی‌توانند در محصولات این برند از خدمات موبایلی گوگل که پلی‌استور مهم‌ترین آن‌ها است، استفاده کنند. اگرچه اکوسیستم‌های اپلیکیشن جایگزین دیگری وجود دارند که افراد می‌توانند از آن‌ها برای نصب برنامه‌ها و بازی‌های موردنظر خود بهره ببرند، اما ظاهراًُ کاربران تمایل چندانی به استفاده از پتلفرم‌های جایگزین فروشگاه برنامه‌ی رسمی گوگل ندارند.

Gizchina گزارش می‌دهد حضور هواوی در بازارهای اروپایی درحال کم‌رنگ‌شدن است و ازطرفی امیدی به بازگشت آن وجود ندارد. غول فناوری چینی به‌دلیل تحریم‌های گسترده باید کارآمدتر عمل کند و منابع کافی برای مبارزه‌ی مداوم با بی‌توجهی کشورهای اروپایی را دراختیار ندارد.

تحریم‌های واقعی اساساً روی بازار ایالات‌متحده تأثیر دارند، بااین‌حال، آن‌ها همچنن بر توانایی هواوی برای اقدام در اروپا تأثیر می‌گذارند. این مورد از مقاله‌ای در مجله‌ی Politico به‌دست آمد و شرکت را در موقعیتی قرار داده است تا از فعالیت در کشورهای اروپایی به‌عنوان بازارهای استراتژیک، صرف‌نظر کند سایر اقدامات هواوی در تعدادی از کشورها ادامه خواهد یافت؛‌ کشورهایی که همچنان به همکاری با هواوی تمایل دارند؛‌ اگرچه این شرکت چینی به‌طور گسترده به‌عنوان خطر امنیتی درنظر گرفته می‌شود.

هواوی به‌عنوان خطر امنیتی درنظر گرفته می‌شود

ممنوعیت هواوی ازطرف ایالات متحده

چین، دولتی نیست که ایالات‌متحده و متحدانش در اروپا از آن حمایت کنند، بنابراین اگر آمریکا اعتقاد دارد شرکتی با دولت چین ارتباط دارد، آن برند را بلافاصله ممنوع کرده و از‌آن به‌عنوان خطر امنیتی یاد می‌کند. این مورد برای هواوی دقیقاً رخ داده است. متحدان ایالات‌متحده در اروپا، هواوی را به‌عنوان یک خطر امنیتی می‌دانند. در اروپا سال‌ها درمورد این‌که آیا استفاده فناوری گروه چینی باید در زیرساخت‌های ارتباطی حیاتی آن‌ها مجاز باشند یا خیر، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. هواوی اکنون آن‌قدر ازنظر امکانات محدودیت دارد که مقر اصلی آن دیگر حتی نمی‌تواند جاه‌طلبی‌های سابق خود را دنبال کند و به‌خصوص همه‌ی مسیرها برای دستیابی این شرکت چینی به‌عنوان رهبر بازار گوشی‌های هوشمند، بسته شده‌اند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • آمریکا با تهدید خواندن هواوی و ZTE، واردات تجهیزات این دو شرکت را ممنوع کرد
  • هواوی احتمال بازگشت تراشه‌های Kirin در سال ۲۰۲۳ را رد کرد

یکی از مدیران هواوی که درخواست کرد نامی از او فاش نشود گفت:

این دیگر شرکتی نیست که روی موج‌های جهانی سوار شود. هواوی شرکتی است که دربازار چین به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

رن ژنگفی، بنیان‌گذار هواوی نیز به ارزیابی مشابهی دست یافته است و در سخنرانی خصوصی اخیر برای مدیران این شرکت به‌صراحت اعلام کرد:

ما قبلاً ایدئال‌هایی برای جهانی‌شدن داشتیم که باید به همه‌ی بشریت خدمت کنیم، اما آرمان امروزمان چیست؟ بقا.

نتیجه

مشکلات هواوی درحال‌حاضر بسیار گسترده‌تر از فشارهای واشنگتن علیه این شرکت است. درحالی‌که تحریم‌های ایالات‌متحده یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به برند چینی زده است، اما این شرکت با مسائل دیگری نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند. از زمانی‌که درگیری میان روسیه و اوکراین آغاز شد، وابستگی اروپا به هرچیزی که در چین تولید می‌شود بسیار موردانتقاد قرار گرفت. درواقع دیگر نمی‌توان فقط به قیمت‌های بهتر توجه داشت. چین به‌طور ماهرانه‌ای از روسیه حمایت می‌کند؛ اگرچه نقش آن به‌اندازه‌ی نقش آمریکا در حمایت از اوکراین نیست.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا