zoomit

هشدار اتحادیه اروپا به ایلان ماسک با محوریت توییتر: این‌جا با قوانین شما بازی نمی‌کنیم

هشدار اتحادیه اروپا به ایلان ماسک با محوریت توییتر: این‌جا با قوانین شما بازی نمی‌کنیم

اتحادیه‌ی اروپا به ایلان ماسک،‌ مدیرعامل اسپیس ایکس و مالک جدید توییتر (Twitter)، هشدار داده است که توییتر باید با قوانین دیجیتالی این اتحادیه سازگار باشد. در‌صورت رعایت‌نکردن قوانین،‌ توییتر خطر جریمه‌ی سنگین یا حتی مسدود شدن در اروپا را به جان می‌خرد. این واکنش اتحادیه‌ی اروپا زمینه را برای نبردی نظارتی در سطح بین‌المللی بر سر آینده‌ی توئیتر فراهم می‌کند.

به‌نوشته‌ی Ars Technica، تیری برتون،‌ کمیسیونر بازار داخلی در اتحادیه‌ی اروپا، در مصاحبه‌ای با Financial Times می‌گوید ایلان ماسک پس از نهایی‌شدن خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر، باید درزمینه‌ی کنترل محتوای غیرقانونی و مضر در فضای آنلاین دنباله‌رو قوانین اتحادیه‌ی اروپا باشد. برتون می‌گوید اتحادیه‌ی اروپا از همه استقبال می‌کند؛ البته به‌شرط رعایت قوانین. کمیسیونر اتحادیه‌ی اروپا خطاب به ایلان ماسک می‌گوید: «قوانین تو این‌جا اعمال نمی‌شوند.»

قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری جدید ایلان ماسک با توییتر که به خصوصی‌شدن این شرکت منجر می‌شود، در ساعات اخیر با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شده است. توییتر شبکه‌ای اجتماعی است؛ اما دست‌کمی از رسانه‌های بزرگ ندارد؛ چون میلیون‌ها نفر روزانه برای پیگیری اخبار به توییتر مراجعه می‌کنند. به‌همین‌دلیل، خرید توییتر می‌تواند ایلان ماسک را به یکی از چهره‌های سرشناس حوزه‌ی خبررسانی نیز تبدیل کند.

ایلان ماسک از زمان رسانه‌ای‌کردن تمایلش به خرید توییتر، همواره روی آزادی‌بیان تأکید کرده است و اعتقاد دارد که آزادی‌بیان پایه و اساس دموکراسی کارآمد محسوب می‌شود و توییتر پلتفرم محبوبی است که از بحث درباره‌ی مسائل مهم آینده‌ی بشر میزبانی می‌کند.

گفته‌های تیری برتون، یکی از افراد تأثیرگذار بر قوانین نظارتی اروپا، در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه‌ی اروپا قانون جدیدی را وضع کرده است تا شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری محتواهای آنلاین را جدی‌تر کنترل کنند. ایلان ماسک تاکنون بارها مستقیماً از نحوه‌ی مدیریت توییتر انتقاد کرده و گفته است که قصد دارد اصلاحاتی در این شبکه‌ی اجتماعی اعمال کند.

سیاست‌مداران جمهوری‌خواه ایالات متحده امیدوار‌ند فروش توییتر به ایلان ماسک باعث بازگشت حساب کاربری دونالد ترامپ شود. توییتر سال گذشته‌ی میلادی اعلام کرد حساب ترامپ را برای همیشه می‌بندد. گفته می‌شود ترامپ گفته است حتی درصورت فعال‌شدن حساب کاربری‌اش، قصد دارد در شبکه‌ی اجتماعی اختصاصی خود، یعنی Truth Social بماند.

مقاله‌های مرتبط:

  • ایلان ماسک تصاحب ۴۴ میلیارد دلاری توییتر را نهایی کرد؛ فصلی نو برای شبکه اجتماعی متن‌محور
  • از آزادی بیان تا تعدیل نیرو؛ اولین واکنش توییتر به قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری با ایلان ماسک

تیری برتون می‌گوید هر شرکتی که به‌دنبال کسب مزایا از بازار اروپا است، باید قوانین اتحادیه‌ی اروپا را رعایت کند و اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر باید مطمئن شوند تعهدات ایلان ماسک درزمینه‌ی کنترل محتوا، الگوریتم متن‌باز، آزادی‌بیان و شفاف‌سازی قوانین هم‌راستا با مقرراتی باشد که اتحادیه‌ی اروپا تنظیم کرده است. برتون مشخصاً می‌‌گوید اگر توییتر از قوانین اتحادیه‌ی اروپا پیروی نکند، تحریم‌هایی علیه این شرکت اعمال می‌شود و ۶ درصد از درآمد توییتر به‌عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود. همچنین در‌صورت ادامه‌داربودن تخطی از قوانین، توییتر از فعالیت در اروپا منع خواهد شد.

قانون خدمات دیجیتال که اعضای اتحادیه‌ی اروپا تأکید ویژه‌ای روی آن می‌کنند، شرکت‌هایی مثل توییتر را به توضیح درباره‌ی نحوه‌ی مقابله با اطلاعات نادرست و پروپاگاندا مجبور می‌کند. این قانون بخشی از طرح بزرگ‌تری است که اتحادیه‌ی اروپا با اتکا به آن تلاش می‌کند قدرت پلتفرم‌های بزرگ آنلاین مثل فیسبوک و گوگل را مهار کند.

ماه گذشته‌ی میلادی قانون بازارهای دیجیتال نیز تدوین شد. این قانون روی شرکت‌های بزرگ فناوری مثل اپل تمرکز می‌کند و در تلاش برای مهار قدرت آن‌ها است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا