zoomit

نگرانی شرکت تراشه‌ساز TSMC از تنش در تایوان: جنگ احتمالی همه را بازنده می‌کند

نگرانی شرکت تراشه‌ساز TSMC از تنش در تایوان: جنگ احتمالی همه را بازنده می‌کند

مارک لیو، رئیس‌ هیئت‌مدیره‌ی TSMC، در مصاحبه‌ای جدید با CNN می‌گوید که اگر چین به‌دنبال حمله‌ی نظامی به تایوان باشد، پیشرفته‌ترین کارخانه‌ی تراشه‌سازی دنیا که در تایوان واقع شده، از حالت عملیاتی خارج می‌شود؛ چون TSMC وابستگی زیادی به زنجیره‌ی تأمین جهانی دارد.

رئیس‌ هیئت‌مدیره‌ی تی‌اس‌ام‌سی می‌گوید هیچ‌کس نمی‌تواند این شرکت بزرگ را به‌زور کنترل کند. به‌گفته‌ی لیو، ازآن‌جاکه TSMC کارخانه‌هایی بسیار پیچیده دارد، باید به‌صورت آنی با دنیای خارج نظیر اروپا و ژاپن و ایالات متحده در ارتباط باشد. لیو می‌گوید TSMC در تمامی مراحل تولید، از تهیه‌ی مواداولیه و موادشیمیایی گرفته تا استفاده از نرم‌افزارهای ویژه، با شرکایش در نقاط مختلف دنیا همکاری می‌کند.

TSMC که درحال‌حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا شناخته می‌شود، مشتریان آمریکایی مهمی نظیر اپل و کوالکام دارد. پردازنده‌های سری A و سری M اپل که در دنیای موبایل و دنیای کامپیوترهای شخصی عملکردی عالی از خود نشان می‌دهند، در کارخانه‌های TSMC ساخته می‌شوند. بیش از ۵۰ درصد از بازار تولید تراشه در تصاحب TSMC است.

CNN در حالی گفته‌های مارک لیو را اطلاع‌رسانی می‌کند که تنش در بین چین و تایوان در روزهای اخیر شدت گرفته است. لیو می‌گوید وقوع جنگ بین چین و تایوان هیچ برنده‌ای به‌دنبال ندارد و همه بازنده خواهند بود.

هفته‌ی گذشته، مجلس نمایندگان ایالات متحده پس از مدت‌ها به لایحه‌ی خبرساز CHIPS چراغ سبز نشان داد. این لایحه میلیاردها دلار بودجه دراختیار شرکت‌ها می‌گذارد تا در خاک آمریکا کارخانه‌ی تولید تراشه احداث کنند. پیش‌بینی می‌شود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هفته‌ی آینده رسماً لایحه‌ی CHIPS را امضا کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • افت سهام شرکت‌های تراشه‌ساز به‌دلیل شدت‌گرفتن تنش در تایوان
  • پیچ‌وخم‌های جنگ تراشه‌ای قاره‌ها؛ آیا وضعیت تراشه قرار است وخیم‌تر شود؟

براساس گزارش CNBC، حامیان لایحه‌ی CHIPS می‌گویند ایالات متحده برای حفظ امنیت ملی خود نیاز دارد زنجیره‌ی تأمین پردازنده‌ها را وارد خاک خود کند و از میزان وابستگی شرکت‌ها به چین و تایوان بکاهد. این افراد می‌گویند حمله‌ی احتمالی چین به تایوان می‌تواند وضعیت بازار تراشه را بسیار وخیم کند. چین حتی بدون حمله‌ی نظامی نیز می‌تواند با انجام برخی اقدامات، تولید تراشه را در خاک تایوان برای شرکت‌ها دشوار کند.

بخش اعظم بودجه‌ی درنظرگرفته‌شده برای لایحه‌ی CHIPS دراختیار شرکت‌های آمریکایی مثل اینتل قرار می‌گیرد؛ بااین‌حال آمریکا مزایایی نیز برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته است. TSMC هم‌اکنون در حال احداث کارخانه‌ای ۱۲ میلیارد دلاری در ایالت آریزونا است و احتمالاً در مسیر احداث این کارخانه از دولت آمریکا کمک مالی دریافت می‌کند.

رئیس هیئت‌مدیره‌ی TSMC درگیری احتمالی در تایوان را با جنگ بین روسیه و اوکراین مقایسه کرده است. او می‌گوید درحالی‌که جنگ در تایوان با جنگ در اوکراین تفاوت‌های زیادی خواهد داشت، هر دو به روشی مشابه کشورهای دیگر را ازلحاظ اقتصادی تحت‌تأثیر قرار خواهند داد. مارک لیو از رهبران سیاسی درخواست کرده است که از بروز جنگ جلوگیری کنند.

لیو می‌گوید حمله‌ی نظامی به تایوان می‌تواند باعث آشفتگی اقتصادی در چین و تایوان و کشورهای غربی شود. او می‌گوید TSMC به مشتریان چینی زیادی خدمت‌دهی می‌کند و این شرکت‌های چینی به تراشه‌های پیشرفته‌ی TSMC نیاز دارند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا