zoomit

نگرانی‌های متخصصان درباره قابلیت ارتباط ماهواره‌ای سری آیفون ۱۴ اپل

نگرانی‌های متخصصان درباره قابلیت ارتباط ماهواره‌ای سری آیفون ۱۴ اپل

اپل با معرفی سری آیفون ۱۴، در تبلیغات این گوشی‌ها بارها به قابلیت ارتباط ماهواره‌ای برای ارسال پیام‌های اضطراری اشاره کرده است؛ اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند این ویژگی جدید می‌تواند مشکلاتی برای برخی کاربران ایجاد کند. آیفون‌های جدید به شما اجازه می‌دهند پیام‌های کوتاهی را از مکان‌هایی که در آن‌‌جا از پوشش شبکه‌ی موبایلی یا اینترنت خبری نیست، ارسال کنید.

اپل می‌گوید این قابلیت یکی از ویژگی‌های ایمنی حیاتی و جدیدی است که امیدواریم هیچ‌گاه به استفاده از آن نیازی نداشته باشید. بااین‌حال، کارشناسان می‌گویند این ویژگی می‌تواند به ماجراجویان احساس امنیت کاذب القا کند. کریستوفر بویر، مدیر اجرایی انجمن ملی جست‌وجو و نجات می‌گوید:

همیشه در تفریحات فضای باز، افراد مبتدی یا آموزش‌ندیده حضور دارند. این دسته از افراد با اعتماد به فناوری به‌عنوان شبکه‌ای امن که واقعاً آن را درک نمی‌کنند، در مسیر اشتباهی قرار خواهند گرفت. علاوه‌براین، همیشه افرادی وجود دارند که از فناوری‌های موجود با نیت منفی سوءاستفاده می‌کنند.

ارسال درخواست کمک برای نجات

اپل می‌گوید قابلیت ارسال پیام‌های اضطراری ازطریق ماهواره در سری آیفون ۱۴ از ماه نوامبر فعال خواهد شد. این ویژگی به شما کمک می‌کند در مناطق خارج از پوشش شبکه‌ی تلفن‌همراه و وای‌فای، با دیگران ارتباط برقرار کنید. این شرکت هشدار می‌دهد که ارسال پیام‌ ازطریق ماهواره در شرایط ایدئال می‌تواند تا ۱۵ ثانیه طول بکشد و شاید در برخی سناریوها این مدت حتی به بیش‌ از دو دقیقه افزایش یابد. اگر زیر پوشش گیاهی قرار داشته باشید یا موانع مختلف شما را احاطه کرده باشند، شاید نتوانید با این روش پیام اضطراری ارسال کنید.

لیست سوالات سیستم ارتباط ماهواره ای آیفون ۱۴ پلاس اپل iPhone 14 Plus

ماهواره‌ها روی اتصالات دید خطی کار می‌کنند. اگر در جنگل، غار یا دره یا هرجای دیگری در شمال کانادا یا آلاسکا هستید، شاید امکان برقراری ارتباط ماهواره‌ای دردسترس شما نباشد. بویر می‌گوید:

محدودیت‌های ارتباطات ماهواره‌ای را مطالعه و آن‌ها را درک کنید؛ وگرنه این فناوری کاملاً بی‌فایده خواهد بود. شما نباید به‌طور‌کامل به خدمات ماهواره‌ای متکی باشید. همیشه مطمئن شوید برای برقراری تماس‌های اضطراری یا دریافت هشدارها، چند روش دیگر مثل رادیوهای دوطرفه دردسترس شما باشد.

بروس جونز، در مصاحبه‌ی اخیر خود با وب‌سایت دیجیتال‌ترندز، گفت کاربران گوشی‌های هوشمند باید بدانند ارتباطات رادیویی دوطرفه که فناوری‌هایی مثل هشدارهای آب‌وهوایی و هشدارهای اضطراری را ارائه می‌دهند، به‌طورکامل مؤثر نیست و باید به‌طور مسئولانه از آن‌ها استفاده کرد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • اپل در زمینه سیستم ارتباط ماهواره‌ای ماه‌ها جلوتر از اسپیس ایکس و تی‌موبایل است
  • ظاهراً اپل برنامه‌هایی برای گسترش قابلیت‌ ارتباط ماهواره‌ای سری آیفون ۱۴ دارد

جونز همچنین توضیح می‌دهد که اپراتورهای مراکز خدمات اضطراری در بیشتر مواقع، با تماس‌های افرادی سروکار دارند که هشدارهای ارائه‌شده را نادیده می‌گیرند و پس از اینکه خود را به‌دردسر انداختند، برای کمک درخواست ارسال می‌کنند. علاوه‌براین، امکان دارد در برخی شهرها هزینه‌های زیادی بابت ارسال هلی‌کوپتر از شما دریافت شود. وی افزود:

ارسال پیام اضطراری رایگان برای دریافت کمک در همه‌ی سناریوها کافی نیست.

بحث درباره‌ی اینکه پیشرفت فناوری باعث ایجاد رفتارهای مخاطره‌آمیز می‌شود، به دهه‌ها قبل باز می‌گردد. کوه‌نوردان استدلال کرده‌اند دستگاه‌هایی مثل چراغ‌های نجات ماهواره‌ای می‌توانند هشدار لازم را درباره‌ی ماجراجویان آسیب‌دیده برای نجاتگران ارسال کنند؛ اما این دستگاه‌ها نیز می‌توانند کوه‌نوردان بی‌تجربه را به موقعیت‌هایی سوق دهند که برایش آمادگی لازم را ندارند.

نحوه ارسال پیام آیفون توسط سیستم ارتباط ماهواره ای

شکی نیست که دستگاه‌های ماهواره‌ای جان انسان‌ها را نجات می‌دهند. اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوّی آمریکا (NOAA0) اعلام کرده است که از زمان آغار به‌ کار آن در سال ۱۹۸۲، با بهره‌گرفتن از ماهواره‌های خود بیش‌ از ۴۸ هزار عملیات امداد و نجات را در سرتاسر جهان انجام داده‌اند.

نیروهای گارد ملی هوایی آلاسکا اخیراً کوه‌نوردی مجروح را درحدود ۳۰ مایلی شمال‌شرقی آنکوریج نجات داده‌اند. این کوه‌نورد با استفاده از دستگاه ارتباط ماهواره‌ای برای کمک، درخواست ارسال کرده بود. جفری همیلتون، فرمانده‌ی ارشد گارد ملی هوایی آلاسکا، درباره‌ی نجات این شخص گفت:

این نجات با‌ردیگر سودمندی دستگاه ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه را هنگام سفر به برخی نواحی آلاسکا که سرویس‌دهی استاندارد شبکه‌ی موبایلی در آن‌‌‌جا وجود ندارد، ثابت کرد.

نجات‌ ماهواره‌ای

بسیاری از کارشناسان می‌گویند که قابلیت‌های ماهواره‌ای آیفون ۱۴ درصورتی‌که با دقت استفاده شوند، می‌توانند ابزاری بسیار مفید باشند. رایان بی‌کارلسون، مدیر اجرایی انجمن آموزش وایلد، گفت احتمال اینکه ارتباط ماهواره‌ای به اعتماد بیش‌ازحد افراد به این فناوری منجر شود، دلیلی برای نخریدن آیفون جدید نیست. او در مصاحبه‌ی اعلام کرد:

پاسخ این است که کاربران را با بهترین شیوه‌های حفظ ایمنی آشنا کنیم و آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهیم. برای افزایش سطح آگاهی افراد در فعالیت‌های تفریحی، باید دسترسی به آموزش و حجم آموزش‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم در سناریوهای مختلف، تصمیمات درستی اتخاد کنیم. یک روز آموزش‌ درمقایسه‌‌با هزینه‌ی نجات، به‌ویژه درمناطق دورافتاده، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

پیدا کردن ماهواره در سیستم ارتباط ماهواره ای آیفون ۱۴ پلاس اپل iPhone 14 Plus

جونز با این موضوع موافقت کرد و گفت:

همه‌ به روش‌های مختلف برای دریافت و انتقال اطلاعات اضطراری نیاز دارند. هشدارهای دریافتی درباره‌ی شرایط آب‌وهوایی نامساعد و امکان برقراری تماس‌ برای کمک، می‌تواند به نجات جان انسان‌ها کمک کند. بدین‌ترتیب، می‌توان گفت قابلیت ارتباط ماهواره‌‌ای درکنار رادیوهای دوطرفه به افزایش ایمنی افراد هنگام سفر به نواحی مختلفی که در آن از پوشش شبکه‌های موبایلی یا اینترنت خبری نیست، کمک خواهد کرد.

همه‌ی راهکارهای ارتباط ماهواره‌ای عملکرد یکسانی ندارند

هاردینگ بوش، یکی از اعضای سابق نیروی دریایی امنیتی Global Rescue (ارائه‌دهنده‌ی خدمات پزشکی، امنیتی، تخلیه و مدیریت ریسک سفر)، در مصاحبه‌ای گفت که علاقه‌مندان به سفر در کشورهای دیگر نباید سایر دستگاه‌های پیام‌رسان ماهواره‌ای خود را با آیفون جایگزین کنند. وی خاطرنشان کرد که دستگاه پیام‌رسان ماهواره‌ای به‌ شما اجازه می‌دهد پیام‌های کوتاه متنی و ایمیل‌ها را برای هرکسی ارسال کنید و قابلیت‌های این دستگاه‌ها فقط به ارسال پیام‌های کوتاه به مراکز خدمات اضطراری مثل ۹۱۱ محدود نمی‌شود. وی در بخشی از توضیحاتش گفت:

دستگاه‌های پیام‌رسان ماهواره‌ای معمولاً از قابلیت ردیابی بهره می‌برند که کاربر می‌تواند با استفاده از آن، پیامی را برای گیرندگان خاص ارسال کند و شخص گیرنده نیز می‌تواند حرکت و مکان فرستنده را با نقشه‌ی گرافیکی ازجمله مکان، مختصات جغرافیایی، جهت سفر و سرعت حرکت دنبال کند.

بوش می‌افزاید ارائه‌ی قابلیت اتصال به شبکه‌های موبایلی و ماهواره‌ای در یک دستگاه پیشرفت بزرگی در فناوری محسوب می‌شود؛ زیرا کاربران با این نوع دستگاه‌ها ایمنی بیشتری خواهند داشت و همیشه می‌توانند با مرکز خدمات اضطراری تماس برقرار کنند.

گام بزرگ روبه‌جلو

اپلیکیشن Find My آیفون ۱۴ پرو مکس با سیستم ارتباط ماهواره ای

بوش می‌گوید:

با گسترش عملکرد ماهواره‌ای روی گوشی‌های هوشمند، زمانی فرا‌خواهد رسید که این نوع ویژگی‌ها قابلیت‌های پیام‌رسان‌ها و ردیابی ماهواره‌ای و گوشی‌های ماهواره‌ای را به‌چالش بکشند؛ اما توصیه می‌شود تا آن زمان، از دستگاه‌هایی استفاده کنید که قابلیت پیام‌رسانی و ردیابی ماهواره‌ای را در همه‌ی محدوده‌‌هایی که پوشش شبکه‌های موبایلی در آن‌‌جا وجود ندارد، ارائه دهند.

بویر همچنین هشدار داد که نباید با آیفون ۱۴ وارد کشور شوید و در مواقع اضطراری خیالتان بابت نجات‌یافتن راحت باشد. شما باید روش استفاده از نقشه و قطب‌نما را آموزش ببینید و این وسایل را نیز به‌همراه داشته باشید. علاوه‌براین، قبل از چنین سفرهایی به دیگران اطلاع دهید که کجا می‌روید و چه زمانی برمی‌گردید. وی در بخش دیگری از توضیحاتش گفت:

افراد به‌منظور افزایش ایمنی، باید لوازم موردنیاز برای محیطی که قصد دارند به آن‌‌جا سفر کنند، با خود حمل کنند. آن‌ها باید برای کمک‌های اولیه آموزش ببینند و همه‌ی مهارت‌های موردنیاز برای حضور در فضاهای باز را یاد بگیرند تا درصورت گم‌شدن از مکان خود اطلاع یابند و بتوانند برای دریافت کمک درخواست ارسال کنند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا