zoomit

نگاهی به صنعت خودروسازی چین؛ خیزش اژدهای سرخ

نگاهی به صنعت خودروسازی چین؛ خیزش اژدهای سرخ

آن‌چه در ابتدا صنعت خودروسازی چین را در ریل توسعه قرار داد، سرمایه‌گذاری خودروسازهای خارجی بود؛ اما شرط چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در این کشور به‌خوبی نشان می‌دهد که اژدهای سرخ از دهه‌ها قبل برای تبدیل‌شدن به قطب خودروسازی دنیا برنامه‌ریزی کرده است.

چینی‌ها برای استقرار خودروسازان برتر دنیا در کشورشان که به‌لطف بازار مصرف گسترده، نیروی کار ارزان و هزینه‌ی تولید پایین به یکی از بهترین زیرساخت‌ها برای صنعت خودرو تبدیل شده بود، شرط جذابی را مطرح کرده‌اند؛ هر خودروسازی که خواهان سرمایه‌گذاری در چین است باید با یک خودروساز چینی شریک شود تا طرفین معامله از بستر صنعتی شکل‌گرفته به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

سیاست جذاب چینی‌ها باعث تولد خودروسازان متعددی شد که بسیاری از آن‌ها صاحب‌سبک به نظر می‌رسند. خودروسازی FAW که زیرمجموعه‌های متعددی دارد از دل سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن در چین به یکی از چهار خودروساز برتر این کشور تبدیل شد و شرکت SAIC نیز با رشد زیرمجموعه‌های جنرال‌موتورز در چین به شهرتی باورنکردنی دست پیدا کرد. برند برلیانس که خودروهای آن را در بازار ایران هم مشاهده کرده‌ایم، نشأت‌گرفته از سرمایه‌گذاری گسترده بی‌ام‌و در چین بوده است.

بی‌وای‌دی، جیلی، چانگان، چری و دانگ‌فنگ از جمله مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خودروسازان چینی هستند. اگرچه صنعت خودروسازی در چین هنوز رنگ و بوی دولتی دارد و بسیاری از هلدینگ‌های غول‌پیکر صاحبان اصلی خودروسازان شناخته‌شده چینی هستند، واقعیت این است که رویکرد دولتی هم نتوانسته مانع رؤیاپردازی‌های شرکت‌های چینی باشد.

پیشرفت‌های خیره‌کننده

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، چینی‌ها ۱٫۷۸ میلیون دستگاه خودروی سواری صادر کرده‌اند که افزایش ۸۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. در این مدت، شش خودروساز چینی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده‌اند که شامل سایک، چری، چانگان، گریت وال، جیلی و دانگ‌فنگ می‌شود. صادرات چری با افزایش چشمگیر ۱۷۰ درصدی به ۳۹۴ هزار دستگاه رسیده و گریت وال هم صادرات خود را با ۹۷٫۳ درصد افزایش به ۱۲۴ هزار دستگاه رسانده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا