zoomit

نمایش جزئیات بی‌سابقه از سیاره مشتری در تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب

نمایش جزئیات بی‌سابقه از سیاره مشتری در تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب

ناسا دو تصویر جدید منتشر کرده است که از داده‌های جمع‌آوری‌شده با تلسکوپ فضایی جیمز وب تهیه شده‌اند و جزئیاتی باورنکردنی را از بزرگ‌ترین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی نشان می‌دهند. داده‌های استفاده‌شده برای پردازش تصاویر تازه اواخر ماه ژوئیه با استفاده از دوربین فروسرخ نزدیک تلسکوپ جمع‌آوری شد؛ ابزاری که نور را در طول موج‌های کمی بلندتر از طول‌موج‌های انتهای قرمز طیف مرئی رصد می‌کند. تلسکوپ قدرتمند جدید ناسا با رصد مشتری در این طول موج‌های فراتر از نور مرئی، می‌تواند جزئیاتی پیش‌تر مشاهده‌نشده از این سیاره را آشکار کند.

یکی از عکس‌ها، شفق‌های قطبی را که از میدان مغناطیسی قدرتمند مشتری ناشی می‌شوند، در هر دو قطب این سیاره نشان می‌دهد. رنگ‌ها در تصاویر جدید کاذب هستند؛ زیرا نور فروسرخ برای چشم انسان نامرئی است؛ از‌این‌رو، نور با طیف مرئی پیوند داده شده است. شفق‌های قطبی در فیلتری می‌درخشند که به‌دلیل انتشار هیدروژن یونیزه‌شده، به رنگ‌های قرمزتر ارتباط داده شده است.

«نقطه‌ی قرمز بزرگ» مشتری نیز در تصاویر جدید خودنمایی می‌کند؛ اما به‌جای آنکه مایل به قرمز باشد، سفید به‌نظر می‌آید. رنگ سفید بازتابندگی از فراز ابرهای مرتفع را نشان می‌دهد. تصویر دوم نمایی وسیع‌تر از منظومه‌ی مشتری را ارائه می‌دهد و شامل چشم‌اندازی از حلقه‌های نازک سیاره، دو قمر کوچک آن به‌ نام‌های آدرستیا و آمالتئا و وسعت شفق‌های قطبی است. ازآن‌‌‌جاکه حلقه‌ها یک‌میلیون برابر کم‌نور از سیاره هستند و رصد آن‌ها از فاصله‌ی دور بسیار دشوار است. کهکشان‌های دوردست نیز در پس‌زمینه مشاهده‌پذیر هستند.

تصویر تلسکوپ جیمز وب از منظومه مشتری

برای مشاهده‌ی تصویر در اندازه بزرگ، روی آن کلیک کنید.

ایمکه دی پاتر، استاد برجسته دانشگاه کالیفرنیا برکلی، به‌همراه تیری فوشه سرپرستی مشاهدات علمی جیمز وب از مشتری را برعهده داشت. او به‌نقل از آرس‌تکنیکا می‌گوید: «راستش را بخواهید، واقعاً انتظار نداشتیم که تصاویر به این خوبی باشند. واقعاً شگفت‌انگیز است که می‌توانیم جزئیات مشتری را همراه با حلقه‌ها و قمرهای کوچک و کهکشان‌هایش در یک تصویر ببینیم.»

مقاله‌های مرتبط:

  • ناسا با انتشار عکس‌های واضح جیمز وب از سیاره مشتری، توانایی این تلسکوپ را به رخ کشید
  • چرا سیاره مشتری یکی از نخستین اهداف تلسکوپ فضایی جیمز وب است؟

حال چرا پردازش تصاویر این‌قدر طول کشیده است؟ پاسخ ساده این است که آینه‌های بزرگ تلسکوپ فضایی جیمز وب عکس‌هایی نمی‌گیرند که بتوان به‌سادگی به زمین ارسال کرد. درعوض، داده‌های خام روشنایی نور از آشکارسازهای جیمز وب به مؤسسه‌ی علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور مریلند ارسال می‌شوند. سپس، دانشمندان ازجمله پژوهشگران ناسا این داده‌ها را به تصاویر ترجمه می‌کنند و بهترین آن‌ها به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند.

بااین‌حال، مخازن داده عمومی هستند و شهروند دانشمندان نیز می‌توانند از آن‌ها برای پردازش تصاویر استفاده کنند. درباره‌ی تصاویر جدید مشتری، جودی اشمیت، پردازنده‌ی تصویر آماتور اهل کالیفرنیا، فرایند پردازش را انجام داد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا