zoomit

نمایشگر مک بوک پرو ۲۰۲۱ از حالت‌های مرجع و کالیبراسیون دقیق پشتیبانی می‌کند

اپل در سال جاری میلادی نوت‌بوک‌های حرفه‌ای خود را به نمایشگر LCD مبتنی بر نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی مجهز کرده است؛ نمایشگری که رزولوشن ۳,۰۲۴ در ۱,۹۶۴ را در مدل ۱۴ اینچی ارائه می‌دهد و روشنایی تمام‌صفحه‌ ۱۰۰۰ نیتی، بیشینه‌ی روشنایی ۱۶۰۰ نیت در محتوای HDR و نسبت کنتراست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰:۱ را به‌ارمغان می‌آورد. نمایشگر مدل ۱۴ اینچی داری ۵٫۸ میلیون پیکسل و مدل ۱۶ اینچی ۷٫۷ میلیون پیکسل است‌ و همچنین هردو توانایی نمایش یک میلیارد رنگ را دارند. علاوه‌براین نمایشگر یادشده از قابلیت پروموشن نیز پشتیبانی می‌کند.

به‌طور کلی، نمایشگرهای تعبیه‌شده در مدل‌های جدید مک‌بوک پرو را می‌توان برترین نمونه‌های به‌کاررفته در نوت‌بوک‌های حرفه‌ای توصیف کرد که در برخی سناریوها عملکردی مشابه نمایشگرهای بالارده و گران‌قیمت OLED ارائه می‌دهند. بااین‌حال، برای ارائه بهترین کیفیت در برخی کارها ممکن است افراد به کالیبراسیون سفارشی احتیاج داشته باشند. فرایند کالیبراسیون کارخانه به کاربران مک‌بوک پرو اجازه می‌دهد تا از یک تجربه تماشای استثنایی لذت ببرند؛ اما طبیعتا برخی افراد و کارهای حرفه‌ای نیاز به تنظیمات و کالیبراسیون متفاوتی دارند.

طبق یک سند پشتیبانی جدید منتشرشده، مک‌‌بوک پرو دارای انواع حالت‌های مرجع ازپیش تعیین‌شده است که محیط‌های کاری خاص و جریان‌های کاری استاندارد تولید رسانه برای فیلم، عکاسی، وب و چاپ را در خود جای می‌دهد. جالب است بدانید که بیشتر تنظیمات از پیش تنظیم‌شده مدل‌های جدید مک‌‌بوک پرو، قبلا تنها در دسترس کاربران نمایشگر حرفه‌ای و گران‌قیمت پرو دیسپلی XDR بودند.

اپل می‌گوید که هر مک‌بوک پرو با نمایشگر لیکوئید رتینا XDR تحت یک فرایند کالیبراسیون نمایشگر کارخانه‌ای پیشرفته در خط مونتاژ بررسی می‌شود تا از دقت پنل رنگی، گسترده P3 و تک‌تک LED-های نور پس‌زمینه اطمینان حاصل شود. علاوه‌براین، فرایند کالیبراسیون کارخانه، الگوریتم‌های داخلی پیچیده را قادر می‌سازد تا انواع فضاهای رنگی را که امروزه توسط جریان‌های کاری رسانه‌ها از جمله sRGB، BT.601، BT.709 و حتی P3-ST.2084 استفاده می‌شود، با دقت بازتولید کنند.

کاربران می‌توانند از حالت‌های مرجع موجود در نمایشگر خود برای مطابقت با الزامات تولید ویدئوهای HDR، HD، SD و دیگر انواع رسانه استفاده کنند. اپل می‌گوید که هر حالت مرجع، فضای رنگ، تراز سفیدی، گاما و روشنایی نمایشگر را تعیین می‌کند. حالت‌های مرجع سفارشی می‌توانند محتوای HDR را روی صفحه فعال و روشنایی را به تمام صفحه محدود کنند که حالت دوم برای تنظیم دقیق تراز سفیدی و روشنایی در مک‌بوک پرو بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

این فرایندها شامل استفاده از یک طیف رادیومتر و مجموعه‌ای از الگوهای تست فیلم QuickTime برای ارزیابی کالیبراسیون نمایشگر است. الگوهای تست را می‌توان از صفحه AVFoundation در وب‌سایت اپل و ازطریق دنبال کردن فرایند: Related Resources > Color Test Patterns دانلود کرد. سرانجام، کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش System Preferences و انتخاب گزینه Displays کالیبراسیون نمایشگر مک‌بوک پرو را با ارائه مقادیر تراز سفید و درخشندگی اندازه‌گیری‌شده توسط طیف رادیومتر و مقادیر مورد انتظار برای اهدافشان را کالیبره کنند.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا