zoomit

نسخه ۱۰۴ کروم با بهبود سرعت بارگذاری صفحات و تغییرات ظاهری منتشر شد

نسخه ۱۰۴ کروم با بهبود سرعت بارگذاری صفحات و تغییرات ظاهری منتشر شد

گوگل نسخه‌ی ۱۰۴ مرورگر محبوب خود، کروم را منتشر کرد و کاربران می‌توانند از امروز آن را دانلود و نصب کنند. قابلیت‌ها و تغییرات جدیدی در این نسخه ارائه شده است که در‌ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

افزایش سرعت بارگذاری صفحه

مرورگرهای وب در روزهای اولیه‌ی اینترنت یک صفحه‌ی کامل را به‌طور یک‌جا بارگذاری می‌کردند. مرورگرها و وب‌سایت‌ها درنهایت به‌سمت شیوه‌ی بارگذاری موسوم به Lazy Load پیش رفتند؛ جایی‌ که برخی از محتواها تا وقتی برای کاربر مشاهده‌پذیر نباشند، بارگیری نخواهند شد. بااین‌حال، کروم فقط در صورتی محتوای جاسازی‌شده (Embedded) را بارگیری می‌کند که صفحه به‌طورخاص اجازه‌ی انجام این کار را صادر کند.

به‌نوشته‌ی HowtoGeek، گوگل اکنون در حال آزمایش قابلیتی به‌ نام LazyEmbeds است که برخی از محتوای جاسازی‌شده را بدون اینکه صفحه‌ی مدنظر آن را درخواست کند، به‌طورخودکار بارگذاری خواهد کرد. این ویژگی قرار است ابتدا فقط برای ۱ درصد از کاربران فعال شود و ارائه‌ی آن با انتشار نسخه‌ی ۱۰۴ آغاز شده است.

قابلیت Region Capture برای اپلیکیشن‌های تحت‌وب

قابلیت Region Capture گوگل کروم ۱۰۴

کروم اکنون این قابلیت را دراختیار کاربران قرار می‌دهد تا آهنگ‌های ویدئویی ضبط‌شده را برش دهند. این ویژگی Region Capture نام دارد و به شما اجازه می‌دهد ناحیه‌ی مدنظر برای ضبط فیلم از صفحه یا اشتراک‌گذاری آن را انتخاب کنید.

مثالی که گوگل ارائه‌ می‌دهد، برای کنفرانس‌های ویدئویی است. همیشه می‌توانید انتخاب کنید کدام برگه‌ها به‌اشتراک‌ گذاشته شوند؛ اما حالا این امکان را دارید که ناحیه‌ی صفحه‌ای را نیز انتخاب کنید که قصد دارید آن‌ را به‌اشتراک‌‌ بگذارید. این ویژگی می‌تواند برای پنهان‌کردن کنترل‌های کنفرانس ویدئویی هنگام اشتراک‌گذاری صفحه مفید باشد.

منو استارت جدید برای کروم‌بوک‌ها

منوی استارت سیستم عامل کروم ۱۰۴

گوگل مدتی است که مشغول کار روی اصلاح رابط سیستم‌عامل کروم است. یکی از تغییرات بزرگ این پلتفرم در بخش راه‌انداز اپلیکیشن‌ها اعمال خواهد شد. اکنون این بخش شباهت بیشتری به منو استارت ویندوز پیدا کرده است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • استفاده از سیستم‌عامل و مرورگر کروم در مدارس هلند محدود شد
  • ویژگی جدید مرورگر کروم هنگام باز کردن صفحات زیاد، در عمر باتری صرفه‌جویی می‌کند

منو راه‌انداز جدید کروم‌بوک‌ها مثل منو استارت ویندوز در گوشه‌ی صفحه‌نمایش شناور است. این بخش شامل نوار جست‌وجوی گوگل و میان‌بر دسترسی به دستیار صوتی است. کاربران می‌توانند محتوای این ناحیه را براساس نام یا رنگ نمادها مرتب‌سازی کنند. این تغییر درمقایسه‌با لانچر قبلی، عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌دهد.

تم‌های روشن و تاریک خودکار برای کروم‌بوک‌ها

تم روشن و تاریک سیستم عامل کروم ۱۰۴

کروم‌بوک‌ها از مدتی قبل به‌طورغیررسمی به قابلیت تم‌های تیره و روشن مجهز شده‌اند. خوشبختانه این عملکرد در نسخه‌ی پایدار سیستم‌عامل کروم ارائه شده است و کاربران می‌توانند به‌زودی از ویژگی تغییر خودکار تم‌ها نیز استفاده کنند.

پیش‌از‌این‌، تم‌های کروم‌بوک فقط در‌صورتی دردسترس بودند که پرچم ویژگی‌های آزمایشی را فعال می‌کردید. علاوه‌براین، امکان تعویض خودکار تم روز و شب وجود نداشت و اکنون این قابلیت مثل ویندوز و macOS برای کروم‌بوک‌ها نیز ارائه شده است.

بهبود عملکردهای ناحیه‌ی System Tray برای کروم‌بوک‌ها

تغییرات ظاهری System Tray کروم او اس ۱۰۴

گوگل عملکرد‌های بخش System Tray را نیز در کروم‌بوک‌ها ارتقا داده است. این بخش ناحیه‌ای است که ساعت و باتری و وای‌فای را نشان می‌دهد. نسخه‌ی ۱۰۴ کروم اطلاعات تاریخ را نیز به این بخش اضافه می‌کند و کاربران می‌توانند از ابزارک تقویم جدید آن هم استفاده کنند.

اکنون ساعت سیستم برای نشان‌دادن تاریخ در سمت‌ چپ قرار داده شده است. هنگامی‌که تاریخ را انتخاب کنید، ابزار تقویم بزرگ و زیبایی مشاهده خواهید کرد. ناگفته نماند گوگل طراحی اعلان‌ها را نیز کمی تغییر داده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا