zoomit

نسخه بتای سیستم کاملا خودران تسلا به‌دلیل مشکلات نرم‌افزاری متوقف شد

دیروز ۲ آبان ۱۴۰۰، تسلا پس از شکایت برخی از صاحبان این خودرو تصمیم گرفت نسخه بتای سیستم کاملا خودران تسلا را به نسخه قبلی یا همان ۱۰/۲ برگرداند. این شکایت‌ها بیشتر درباره هشدارهای اشتباه و ترمزهای ناگهانی بدون دلیل و ناپدیدشدن گزینه فرمان‌دهی خودکار یا اتواستیر (Autosteer) مطرح شده بودند. ایلان ماسک در توییتی ضمن تأیید این خبر نوشت:

مشکل‌هایی در نسخه ۱۰/۳ وجود داشت که برای رفع آن‌ها موقتا به نسخه ۱۰/۲ برمی‌گردیم. لطفاً به این نکته توجه کنید که در نسخه‌های بتا این اتفاقات طبیعی است. با‌‌توجه‌‌به اینکه تضمین کیفیت و آزمایش تمام تنظیمات سخت‌افزاری در شرایط مختلف امکان‌پذیر نیست، تصمیم بر این بود تا با عرضه نسخه بتای عمومی این مشکلات را شناسایی و رفع کنیم.

به‌‌گزارش digitaltrends، تسلا دوازده ماه پیش سیستم کاملا خودران (FSD) خود را برای تعداد محدودی از رانندگان عرضه کرد. برخلاف آنچه از نام این سیستم انتظار می‌رود، FSD تنها قابلیتی برای کمک به راننده است و رانندگان همچنان هنگام استفاده از این قابلیت نیاز دارند تا هوشیار باشند و فرمان را کنترل کنند و حواسشان به جاده باشد.

نسخه ۱۰/۲ سیستم کاملا خودران تسلا اوایل اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) عرضه شد و نرم‌افزار بتای آن برای رانندگانی دردسترس قرار گرفت که در تست تسلا امتیاز کامل در رانندگی ایمن دریافت کرده بودند. رتبه رانندگی ایمن هر راننده در این تست با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های مربوط به نحوه رانندگی آن‌ها محاسبه می‌شود.

در نسخه ۱۰/۳، تسلا سخت‌گیری کمتری برای انتخاب افراد واجد شرایط اعمال کرد و افرادی با امتیاز ۹۹ از ۱۰۰ نیز می‌توانستند نرم‌افزار FSD را دریافت کنند. ارائه نسخه آزمایشی این سیستم برای رانندگان تأییدشده از سمت تسلا بازه اطمینانی برای عملکرد مناسب این نسخه دراختیار توسعه‌دهندگان آن قرار می‌دهد. ناگفته نماند نهاد‌های نظارتی عملکرد سیستم‌های دستیار هوشمند خودروهای تسلا را با دقت زیادی رصد می‌کنند.

tesla-fsd-beta

انتقاداتی به نام‌های انتخابی تسلا مانند Autopilot و Full Self-driving برای سیستم‌هایش مطرح شده است. برخی معتقدند این نام‌‌گذاری‌ها باعث می‌شوند تا صاحبان این خودروها برداشت‌های اشتباهی کنند و هنگام رانندگی توجه کافی نکنند.

پس از تصادفات متعدد خودروهای تسلا با وسایل نقلیه اضطراری در آگوست ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰)، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) نظارت بیشتری بر سیستم اتوپایلوت تسلا اعمال و حتی سایر تصادفات مربوط به خودروهای تسلا را نیز دوباره بررسی کرد.

با تشدید نظارت‌ها و به‌خطر‌افتادن شهرت تسلا، این شرکت تصمیم گرفت تا رفع تمام مشکلات مطرح‌شده، عقب‌نشینی کند و نسخه بتای سیستم کاملا خودران این خودروها را به نسخه قدیمی‌تر ۱۰/۲ برگرداند.

شما کاربران نیوزلن آینده خودرو‌های تسلا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا تسلا درنهایت موفق خواهد شد امنیت سرنشینان خودروهایش را تضمین کند؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا