zoomit

نتایج مطالعه‌ای بزرگ: ویتامین دی علائم افسردگی را کاهش می‌دهد

نتایج مطالعه‌ای بزرگ: ویتامین دی علائم افسردگی را کاهش می‌دهد

بدن ما برای عملکرد طبیعی، هم ازنظر جسمی و هم ازنظر روانی، به مقدار مناسب ویتامین دی نیاز دارد و شواهد رو به افزایشی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین دی با افسردگی در ارتباط است. اکنون فراتحلیلی از ۴۱ مطالعه گذشته نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند علائم افسردگی را در افراد مبتلا به افسردگی، تسکین دهد و گزینه‌ی بالقوه دیگری برای درمان افسردگی باشد.

علاوه بر کنترل سطوح کلسیم و فسفات در بدن، تصور می‌شود که ویتامین D به تنظیم عملکردهای مختلف در سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کند و پژوهش‌های گذشته روی حیوانات نشان می‌دهند که ویتامین D حتی می‌تواند در کنترل تعادل شیمیایی در مغز نیز نقش داشته باشد. این امر ممکن است ارتباط بین ویتامین D و سلامت روانی را توضیح دهد. توماس میکولا نویسنده مطالعه از دانشگاه فنلاند شرقی می‌گوید: «این یافته‌ها مشوق انجام کارآزمایی‌های بالینی جدید و سطح بالا در بیماران مبتلا به افسردگی به‌منظور کسب بینش‌هایی درمورد نقش احتمالی مصرف مکمل ویتامین دی در درمان افسردگی است.»

فراتحلیل جدید درمجموع شامل ۵۳۲۳۵ شرکت‌کننده از ۴۱ مطالعه بود. این مطالعات شامل افراد مبتلا به افسردگی و افراد غیرمبتلا، افرادی که مکمل ویتامین دی مصرف می‌کردند و افرادی که دارونما مصرف می‌کردند و افراد دارای شرایط جسمی مختلف می‌شدند.

مقاله‌های مرتبط:

  • معرفی ویتامین D؛ هرآنچه از مکمل‌ها و نقش ویتامین دی در بدن باید بدانید
  • نتایج پژوهشی جدید: کمبود ویتامین D به زوال عقل منجر می‌شود
  • ویتامین D می‌تواند از شما دربرابر یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان محافظت کند

درحالی‌که دوزهای مورد استفاده متفاوت بود، مکمل ویتامین دی معمولاً ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز بود. در شرکت‌کنندگان مبتلا به افسردگی، مکمل‌های ویتامین دی نسبت‌ به دارونما در کاهش علائم افسردگی مؤثرتر بودند. پژوهشگران گزارش می‌دهند که به‌نظر می‌رسد مکمل‌های ویتامین دی در فواصل کوتاه‌تر (کمتر از ۱۲ هفته) مؤثرتر باشد. اگرچه، در افراد سالم، این دارونما بود که تأثیر اندکی بیشتر بر علائم افسردگی داشت. پژوهشگران در مقاله خود می‌نویسند: «نتایج ما نشان می‌دهد مکمل ویتامین دی هم در افراد مبتلا به اختلال افسردگی عمده و هم در افراد دارای علائم خفیف‌تر اثرات مفیدی دارد.»

با توجه به اینکه افسردگی درحال‌حاضر به‌عنوان عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان به‌شمار می‌رود که هر سال بیش از ۲۸۰ میلیون نفر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ضدافسردگی‌ها برای همه مؤثر نیستند، لازم است که هرچه سریع‌تر گزینه‌های درمانی بیشتر مورد بررسی قرار گیرند.

اگرچه، قبل از نتیجه‌گیری مطمئن، باید این مسئله را درنظر بگیریم که داده‌هایی که داریم، برای تأیید این مسئله کافی نیست که سطوح پایین ویتامین دی موجب افسردگی می‌شود یا اینکه مکمل‌ها درمان مؤثری برای افسردگی هستند. اگرچه فراتحلیل جدید حاکی از آن است که بین کاهش علائم افسردگی و مصرف مکمل ویتامین دی رابطه‌ای وجود دارد، پژوهش‌های گذشته چندان قطعی نبوده‌اند.

درحالی‌که فراتحلیلی مانند مورد جدید درزمینه‌ی مقایسه‌کردن نتایج در میان تعداد زیادی از افراد مفید است، وجود رویکردها و عوامل مختلف در هر مطالعه، نتیجه‌گیری کلی را دشوار می‌کند. برای نتیجه‌گیری مطمئن درباره‌ی ارتباط میان مصرف مکمل ویتامین دی و درمان علائم افسردگی، به بررسی‌های آماری بیشتر نیاز است: برای مثال، ازطریق مطالعه جمعیت‌های عمومی و بالینی بزرگ‌تر و ازطریق بررسی مقادیر مختلف و دوره‌های درمانی مختلف. میکولا می‌گوید: «با وجود دامنه وسیع این فراتحلیل، قطعیت شواهد به دلیل ناهمگونی جمعیت‌های مورد مطالعه و خطر سوگیری مرتبط با تعداد زیادی از مطالعات پایین است.»

این پژوهش در مجله‌ی Critical Reviews in Food Science and Nutrition منتشر شده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا