zoomit

معرفی آدیوس؛ پلتفرم غیرمتمرکز پخش موسیقی

پلتفرم موسیقی آدیوس سرویس پخش و به‌اشترا‌ک‌گذاری غیرمتمرکز موسیقی با قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی است که به پلتفرم‌های اسپاتیفای و ساندکلاد بسیار شبیه است. آدیوس این امکان را برای موسیقی‌دانان فراهم می‌کند تا کاملا روی آثارشان کنترل داشته باشند. این پلتفرم موسیقی را جامعه‌ هنرمندان و طرفدارانشان و توسعه‌دهندگان اداره می‌‌کنند و توکن‌ آن AUDIO نام دارد.

امروزه سرویس‌های پخش موسیقی بیش از چهارصدمیلیون مشترک در سراسر جهان دارند و افراد فعال در این صنعت، تنها در سال گذشته درآمدی بیش از سیزده‌میلیارد دلار کسب کرده‌اند. منتقدان این صنعت معتقدند آن‌طور که شایسته است و انتظار می‌رود، از هنرمندان قدردانی نمی‌شود؛ چرا‌که بخش اعظمی از درآمد‌های افراد در این صنعت برای اجاره استودیو و تولید و پخش هزینه می‌شود و دستمزدی که در‌نهایت نصیب هنرمندان می‌شود، ناچیز است. در خیلی از مواقع نیز، حق امتیازی که به‌دلیل گارانتی پخش آثار به شرکت‌های بزرگ می‌رسد، باعث می‌شود اعتبار درخوری نیز به هنرمندان تعلق پیدا نکند.

آدیوس پروتکل حاکمیتی غیرمتمرکزی است که با فراهم‌کردن قابلیت اشتراک‌گذاری و پخش موسیقی با استفاده از فناوری بلاک چین، به هنرمندان کمک می‌کند تا درآمد بیشتری از آثارشان کسب کنند و به آنان اعتبار بیشتری می‌بخشد و کمک می‌کند تا با طرفدارانشان مستقیما ارتباط برقرار کنند. تعداد کاربران این پلتفرم در ژانویه ۲۰۲۱ (فروردین ۲۰۲۱)، ۲/۹ میلیون نفر بود و در مدت سه ماه و در جولای ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰)، به ۵/۳ میلیون نفر رسید. آوریل ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) با پخش ۷/۵ میلیون قطعه آهنگ، شلوغ‌ترین ماه برای آدیوس تاکنون بوده است.

آدیوس سرویس پخش موسیقی با قابلیت‌های منحصربه‌فردی است که از بلاک چین پشتیبانی می‌کند

رمزارز AUDIO توکن مخصوص این پلتفرم است و هر بار که یکی از آثار هنرمندی پخش می‌شود، این توکن به‌عنوان دستمزد از طرف هوادارانش به او پرداخت می‌شود و دیگر پای واسطه‌ یا هزینه‌های اضافی در میان نیست. تا آگوست ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰)، ارزش بازار توکن AUDIO برابر با ۱/۲ میلیارد بود.

آدیوس چیست؟

آدیوس سرویس غیرمتمرکزی برای پخش موسیقی با چاشنی شبکه‌های اجتماعی است که در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) تأسیس شده است. این پلتفرم به هنرمندان اجازه می‌دهد آهنگ‌هایشان را در برنامه بارگذاری کنند و مستقیما با طرفدارانشان در ارتباط باشند.

در نگاه فنی، آدیوس بلاک چین پروتکلی است که به هنرمندان این قابلیت را می‌دهد تا آثارشان را به‌صورت اثری تغییرناپذیر و بدون تاریخ انقضا ثبت کنند و به‌وسیله شبکه غیرمتمرکز از نود‌ها از آن محافظت کنند. این پلتفرم در ابتدا روی سایدچینی از اتریوم ساخته شده بود و بعدتر برخی از خدماتش را به بلاک چین سولانا انتقال داد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این سرویس می‌توانند به کاتالوگ‌های صوتی منحصر‌به‌فردی دسترسی داشته باشند و برنامه‌های خود را نیز روی این پلتفرم اجرا کنند.


آدیوس سرویس اصلی‌اش را اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۴۰۰)‌ با پخش زنده کنسرت deadmau5 و RAC راه‌اندازی کرد. برخلاف اکثر پروژه‌های بلاک چین، کار با پلتفرم آدیوس به مهارت خاصی نیاز ندارد و حتی افرادی که به حوزه رمزارزها علاقه‌ای نداشته باشند، می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.

رونیل رومبرگ، از بنیان‌گذاران آدیوس، دراین‌باره می‌گوید:

اگر کار با سرویس‌های آدیوس، از کار با سرویس‌های گوگل، فیسبوک، ساندکلاد یا استیم پیچیده‌تر باشد، کاربران از آن استفاده نخواهند کرد.

در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷)، آدیوس سرمایه‌ای معادل ۵ میلیون دلار از شرکت‌های سرمایه‌گذاری VC و لایت اسپید و پانترا و ۱/۲۵ میلیون دلار نیز از سرویس خدماتی بایننس جمع‌آوری کرد.

نحوه عملکرد آدیوس

آدیوس پلتفرمی است که با موسیقی در‌آمیخته و سه گروه اپراتورهای نودها و هنرمندان و طرفدارانشان را هدف قرار داده است. از نجاکه این پلتفرم مبتنی‌بر بلاک چین اتریوم است، علاوه‌بر رمزارز منحصر‌به‌فردش با استاندارد ERC-20، شبکه غیرمتمرکزی از نودها را شامل می‌شود که محتوای به‌اشتراک گذاشته‌شده را میزبانی و فهرست‌بندی می‌کنند.

توکن منحصر‌به فرد این شبکه AUDIO نام دارد و سه نقش اساسی در پلتفرم آدیوس ایفا می‌کند:

  • حفظ امنیت شبکه: اپراتورهای نودها برای اجرای هر نود، توکن‌های AUDIO را استیک و در ازای این کار از شبکه پاداش دریافت می‌کنند.
  • فراهم‌کردن امکان دسترسی به خصوصیت‌های منحصربه‌فرد پلتفرم: هنرمندان با استیک‌کردن توکن‌های AUDIO‌ می‌توانند از قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد این پلتفرم مانند نمایش کلکسیون NFT‌های موجود در وب‌سایت استفاده کنند.
  • امکان تصمیم‌گیری: داشتن توکن‌های استیک‌شده برای تأیید و رای‌گیری درباره هر پیشنهادی برای اعمال تغییر در کد و شبکه کلی لازم است.

اگر نودها آفلاین یا از دسترس خارج شوند، به‌سادگی با نودهای جدیدی که هنرمندان انتخاب می‌کنند، جایگزین می‌شوند و به همین سادگی می‌توان گفت که برای استفاده از پلتفرم آدیوس داشتن دانش مرتبط با بلاک چین‌ها یا حوزه رمزارزها ضروری نیست. این امر یکی از دلایل محبوبیت این پلتفرم محسوب می‌شود.

پلتفرم آدیوس برای برخی از دستاورد‌های افراد در این شبکه به‌صورت خودکار توکن‌های AUDIO پاداش می‌دهد. برای مثال، اگر اثر هنرمندی به فهرست ۵ آهنگ برتر هفته، ۵ آهنگ برتر پرطرفدار، ۵ پلی‌لیست برتر یا ۱۰ برنامه برتر واسط برنامه‌نویسی (API) راه پیدا کند یا افراد تأیید‌شده توییتر یا اینستاگرام آن‌ را در آدیوس بارگذاری کند، هنرمند بابت این دستاورد‌ها توکن دریافت می‌کند.

گاهی اوقات، آدیوس فقط بر‌‌اساس دفعات پخش‌شدن اثر هنرمندی یا سطح مشارکت اجتماعی او مقداری توکن AUDIO را در قالب ایردراپ به او پرداخت می‌کند. در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۴۰۰)، آدیوس درمجموع ۵۰ میلیون توکن AUDIO میان ۱۰ هزار هنرمند و کاربر روی این پلتفرم توزیع کرد.

AUDIO price

نمودار قیمتی توکن AUDIO

این پروتکل هنوز سیاست منظمی برای درآمدزایی منظم و سازگار با توزیع ۹۰ درصدی توکن‌های خود بین هنرمندان ارائه نکرده است. توکن‌های AUDIO این پلتفرم را می‌توان در صرافی‌های دیجیتالی مانند بایننس، FTX ،Gate.io و صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ مانند سایر ارزهای دیجیتال خریدوفروش کرد.

قابلیت‌های منحصربه‌فرد آدیوس

وجه تمایز آدیوس با سایر سرویس‌های پخش موسیقی، مبتنی‌بر بلاک چین بودن آن است؛. هنرمندان می‌توانند در این پلتفرم آهنگ‌های خود را بدون هیچ هزینه‌ای بگذارند و کاربران نیز می‌توانند به‌رایگان به آن‌ها گوش دهند و هر دو گروه هم‌زمان به‌عنوان پاداش توکن AUDIO دریافت می‌کنند.

برای شروع به فعالیت در پلتفرم آدیوس به طی هیچ فرایندی نیازی نیست و افراد می‌توانند در همان بدو ورود آهنگ‌هایشان را در این پلتفرم بارگذاری کنند. فقط کافی است پس از ثبت‌نام رایگان، روی گزینه بارگذاری آهنگ کلیک و فایل‌های موسیقی و آثار هنری‌تان را انتخاب کنید.

کیفیت موسیقی ارائه‌شده در این پلتفرم ۳۲۰ کیلوبیت‌بر‌ثانیه است که هم‌رده با کیفیت موسیقی در پلتفرم‌های گوگل پلی موزیک و اسپاتیفای است؛ اما به‌پای استاندارد ۲۴ بیتی پلتفرم‌های تایدل های‌فای و آمازون موزیک HD نمی‌رسد. ازآنجاکه محتوای آدیوس روی نود‌های غیرمتمرکزی توزیع شده است، در‌حال‌حاضر نمی‌توان کپی‌رایتی برای این محتوا تعریف کرد؛ ولی این پروتکل قصد دارد هیئت داوری متشکل از اعضای خود جامعه تشکیل دهد تا برای حذف‌کردن یا نگه‌داشتن محتوای تصمیم‌گیری کنند.

Audius tweet

نبود کنترلی متمرکز بر محتوای بارگذاری‌شده آدیوس آن را به فضایی امن برای هنرمندان معترضی تبدیل کرده است که از موسیقی به‌عنوان راهی برای نشان‌دادن اعتراض‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین، بسیاری از هنرمندان بزرگ از آدیوس به‌عنوان فضایی برای کسب تجربه یا به‌اشتراک‌گذاشتن آهنگ‌هایی استفاده می‌کنند که نمی‌توان در پلتفرم‌های دیگر به‌اشتراک گذاشت.

محتوای آدیوس

درواقع، آدیوس پلتفرمی برای فعالیت هنرمندان مستقل است؛ اما با استقبال هنرمندان برجسته بسیاری نیز مواجه شده است. بیش از ۱۰۰ هزار هنرمند در آدیوس وجود دارند که نام‌های نسبتا شناخته‌شده‌ای نیز در میانشان دیده می‌شود؛ ازجمله Skrillex ،Weezer ،deadmau5 ،Russ ،Mike Shinoda ،Diplo ،Madeintyo ،Odesza ،Disclosure ،Alina Baraz و Wuki.

audius platform

به‌طور‌کلی، هنرمندان در ابتدا با بارگذاری یک یا دو آهنگ فعالیتشان را در آدیوس شروع می‌کنند و درصورت دریافت بازخورد‌های مثبت از طرفدارانشان، فعالیت خود را گسترش می‌دهند. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آدیوس برگزاری مسابقاتی برای ایجاد ریمیکس‌ آهنگ‌ها است. این قابلیت غیررایج باعث تعامل بیشتر هنرمندان و طرفدارانشان می‌شود و هم‌زمان آهنگ‌های بیشتری را به پلتفرم اضاافه می‌کند. مسابقات یادشده Cypher Contest نام دارند و همه ازجمله دی‌جی‌ها و مهندس‌های صوتی و حتی تولیدکننده‌ها می‌توانند در آن شرکت کنند.

آینده آدیوس

پلتفرم آدیوس در‌حال‌حاضر حدود ۵۰۰ هزار نفر کاربر دارد و محبوبیتش نیز هر روز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش هرچه‌بیشتر محبوبیت این سرویس غیرمتمرکز، هنرمندان برجسته‌تر و شناخته‌شده‌تر بیشتری مانند Mike Shinoda از گروه لینکین پارک به فهرست فعالان آن اضافه می‌شوند. درحقیقت، آدیوس انقلابی عظیم در زمینه قدرت‌بخشی به هنرمندان و طرفدارانشان در صنعت موسیقی ایجاد کرده است.

در آگوست ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰)، آدیوس به‌عنوان یکی از شرکای تیک‌تاک برای کمک به قابلیت انتقال آهنگ به پلتفرم تیک‌تاک به نام Sound Kit انتخاب شد. ۷۵ درصد از کاربران تیک‌تاک در ایالات متحده اعلام کرده‌اند که از Sound Kit برای کشف موسیقی‌های جدید استفاده می‌کنند و به‌احتمال زیاد می‌توان تخمین زد که این امر برای کل ۷۳۰ میلیون کاربر این پلتفرم در سراسر جهان نیز صدق می‌کند.

همکاری با تیک تاک باعث محبوبیت بیشتر ادیوس در بین کاربران این سرویس می‌شود. رومبورگ، بنیان‌گذار آدیوس، اعلام کرده است که این پروتکل قصد دارد با سرویس‌های بیشتری مشابه تیک‌تاک همکاری کند:

همکاری با تیک‌تاک هیجان‌انگیز است و ما را به ادامه این مسیر تشویق می‌کند. در آینده، هنرمندان می‌توانند تعداد طرفداران خود را تا‌حد‌ممکن افزایش دهند و از تعامل با آن‌ها درآمد کسب کنند.

دیدگاه شما کاربران نیوزلن درباره پلتفرم آدیوس چیست؟ آیا این پلتفرم می‌تواند مشکلات هنرمندان را در جامعه موسیقی از بین ببرد؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا