zoomit

معاون علمی رئیس جمهور: از نظر علمی رتبه دوم هوش مصنوعی منطقه را داریم

معاون علمی رئیس جمهور: از نظر علمی رتبه دوم هوش مصنوعی منطقه را داریم

دهقانی فیروزآبادی صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت در هوش مصنوعی نسبتاً موفق عمل کرده‌ایم. به گفته او در بخش علمی هوش مصنوعی در دنیا رتبه ۱۸ و در منطقه با اختلاف کمی با ترکیه رتبه دوم را داریم. اما از نظر کاربست هوش مصنوعی در فناوری و صنعت رتبه ۷۷ را داریم: «این اختلاف و فاصله مطلوب نیست و نشان می‌دهد که یک جایی زنجیره تبدیل علم به فناوری قطع شده است. باید برای این موضوع برنامه‌ریزی ویژه شود. در سند هوش مصنوعی که در حال تصویب است به این موضوع توجه شده و این سند نسبت به سندهای قبلی عملیاتی‌محور و خروجی‌محورتر است.»

به گفته او معاونت علم و فناوری به دنبال ایجاد مرکز آفرینش ملی فناوری‌های هوش مصنوعی است و در نظر دارد حداقل یک هزار محقق را برای همکاری در این مرکز جذب کند: «همچنین به دنبال پروژه‌های به‌روز در حوزه‌ی هوش مصنوعی هستیم. این حوزه به زودی در همه‌ی زمینه‌های اقتصاد خودش را نشان خواهد داد و آن فناوری است که مشخص می‌کند چه کسی کجا ایستاده است.»

دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان همچنین اشاره کرد که مباحث اخلاقی و حقوقی هوش مصنوعی در دنیا ناشناخته است؛ چرا که در این حوزه برعکس تکنولوژی‌های دیگر که ابتدا در دانشگاه‌ها توسعه داده شدند، صنعت پیش افتاده و دانشگاه عقب‌تر است: «نتیجه این شده که بحث قوانین و اصول اخلاقی حاکم بر آن هنوز ناشناخته است. این موضوع حتماً آسیب‌هایی را ایجاد خواهد کرد اما به زودی در دنیا، نه فقط ما، بحث مبانی اخلاقی حوزه هوش مصنوعی تدقیق و شناخته می‌شود.»

معاونت علمی و فناوری در حالی جایگاه ایران را اعلام کرده که چند ماه پیش بررسی‌های Tortoise Media در مورد شاخص هوش مصنوعی نشان داده بود اثری از ایران در فهرست رده‌بندی کشورها در زمینه هوش مصنوعی نیست. در این گزارش که از سوی سایت انتخاب منتشر شد کشورهایی چون عربستان، مصر، امارات، ترکیه، قطر، اسرائیل، مراکش، تونس و بحرین در خاورمیانه در زمینه استراتژی دولت پیشرو بودند. اگرچه آن‌ها در زمینه استعدادهای ماهر و تحقیق و توسعه امتیاز پایین‌تری داشتند اما به نظر می‌رسد محدودیت‌های زیرساختی اینترنت در ایران و مشکلات تنظیم‌گری مانعی برای رشد در این حوزه است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا