zoomit

مزیت‌ها و معایت مهم استفاده از ارزهای دیجیتال

دنیای بازارهای مالی در طول قرن ۲۱ به‌میزان درخورتوجهی تکامل یافته است. در بسیاری از کشورها می‌توان پول را بدون داشتن حساب در بانک‌های سنتی، مدیریت کرد. همچنین می‌توان هنگام مسافرت به خارج از کشور، در هزینه‌های قابل توجهِ کارت‌های معاملات خارجی، صرفه‌جویی کرد.

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اختلالات مالی در سال‌های اخیر، به‌خصوص هنگامی که صحبت از معاملات دیجیتالی به‌میان آید، مربوط به دنیای رمز ارزها است.

امروزه می‌توان در ازای خرید کالا و خدمات، ارز دیجیتال پرداخت کرد. علاوه‌بر این هرکس می‌تواند نسبت به خرید رمز ارزها اقدام کند. اما معاملات رمز ارزی یعنی چه و معایت و مزایای استفاده از آن چیست؟ در ادامه با نیوزلن همراه باشید تا این موضوع را با هم بررسی کنیم.

ارز دیجیتال چیست؟

crypto

ارز دیجیتال را می‌توان نوعی تأمین مالی غیرمتمرکز دانست که به هیچ بانک مرکزی یا دولتی وابسته نیست. بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین و … از جمله رمز ارزهایی محسوب می‌شوند که در این دسته‌بندی قرار دارند.

ارزهای دیجیتال برخلاف ارزهای فیات، توسط هیچ نهاد مرکزی، کنترل نمی‌شود

این نوع راه‌کارها، در سال ۲۰۰۹ و با معرفی بیت کوین به‌وجود آمد. تأمین مالی غیرمتمرکز از مقررات خارج بوده و هیچ رمز ارزی به یک بازار خاص وابسته نیست.

ارزهای دیجیتال با سایر ارزهای رایج از جمله دلار، یورو و پوند تفاوت دارند. ارزهای رایجی مثل دلار توسط یک نهاد متمرکز، مدیریت می‌شوند. این نهاد‌ها اساسا تعیین می‌کنند که چقدر پول تولید شود. این نوع ارزها (دلار، پوند یا یورو) را ارز فیات نامیده‌اند.

معاملات ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

Bitcoin Transaction / تراکنش بیت‎‌کوینی

ممکن است درک نحوه‌ی عملکرد ارزهای دیجیتال در ابتدا کمی دشوار به‌نظر برسد، اما نگران نباشید؛ زیرا مفهوم آن بسیار ساده‌تر از تصور شما است.

معاملات رمزارزها به‌صورت همتا‌به‌همتا (P2P) انجام می‌شود. در انجام یک تراکنش رمز ارزی، نیاز به یک بانک متمرکز نیست، درعوض معاملات کاربران روی شبکه‌ی بلاک‌چین اجرا و پردازش می‌شود.

هنگام انجام معاملات مبتنی بر بلاک‌چین، کاربران باید شرایطی را که در «قراردادهای هوشمند» تعیین شده است رعایت کنند. این قراردادها برای همه‌ی افرادی که از شبکه استفاده می‌کنند یکسان است و بر اساس موافقت کاربران با شرایط آن‌ها، کار می‌کند. شما نمی‌توانید یک قرارداد هوشمند را پس از شروع آن قرارداد، تغییر دهید.

گفتنی است همه‌ی قراردادهای هوشمند برای عموم قابل مشاهده‌ است، بنابراین می‌توانید قبل از استفاده از شبکه‌ی مورد نظر، این موارد را بررسی کنید.

معاملات انجام شده با استفاده از ارزهای دیجیتال در مقایسه با روش استفاده از ارزهای فیات، متفاوت است. به‌عنوان مثال، هنگامی که شما با استفاده از پوند، دلار، یورو یا سایر ارزهای فیات، پولی را خرج یا ارسال می‌کنید، یک مؤسسه‌ی مرکزی، کنترل قابل توجهی روی این معامله خواهد داشت. این درحالی است که برای خرج کردن یا ارسال ارزهای دیجیتال، هیچ نهاد مرکزی و متمرکزی روی نقل‌وانتقالات کنترل ندارد.

سه مزیت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال

بیت کوین

حالا که می‌دانید یک تراکنش در ارزهای دیجیتال یعنی چه و با شیوه‌ی عملکرد این تراکنش‌ها آشنایی دارید، می‌توانید یک دید کلی از تفاوت عملکرد این نوع ارزها با ارزهای فیات داشته باشید.

مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال

در ادامه به سه مزیت اصلی این نوع تراکنش‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- امنیت

در بیشتر مواقع، هنگام ایجاد یک تراکنش رمز ارزی، نگرانی خاصی نخواهید داشت، زیرا برای انجام اینکار نیازی به اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس مثل جزئیات حساب بانکی یا آدرس ندارید.

همچنین باید توجه داشته باشید، بلاک‌چینی که رمزارزها روی آن‌ها اجرا می‌شوند، در چندین بستر دیجیتال توزیع شده‌اند. در حالی‌که این نوع سیستم‌ها ۱۰۰ درصد عاری از خطا نیست، اما یک هکر برای نفوذ به داده‌های مالی رمز ارزهای شما، راه سختی در پیش خواهد داشت.

تراکنش‌های سریع و بدون مرز

حتی فضای ارزهای سنتی نیز به‌سمت سرعت و راحتی استفاده، درحال حرکت است. امور مالی غیرمتمرکز نیز به‌سمت سریع‌تر شدن پیش می‌رود.

انجام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال معمولاً به زمان کمی نیاز دارد (اگرچه سرعت تأیید تراکنش‌ها به ظرفیت شبکه و میزان استفاده از آن بستگی دارد). علاوه‌بر این، موقعیت جغرافیایی شما یا گیرنده‌ی ارز دیجیتال مهم نیست. تراکنش‌های رمز ارزی، بدون مرز بوده و همه‌ی آن‌ها از طریق اینترنت و بدون نیاز به پردازش بانک‌های مرکزی به شخص مورد نظر ارسال می‌شوند.

سرعت بالای انجام تراکنش، یکی از مزایای مهم استفاده از ارزهای دیجیتال است

هنگام نقل‌وانتقالات رمز ارزی، علاوه‌بر افزایش سرعت تأیید تراکنش‌ها، هزینه اجرای آن‌ها نیز به‌میزان درخورتوجهی کاهش خواهد یافت.

شفافیت

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال عمدتاً بر اساس اعتماد انجام می‌شوند. کاربران می‌توانند علاوه‌بر قرارداد هوشمند، در ایجاد زیرساخت‌های مالی غیرمتمرکز مشارکت کنند.

وقتی صحبت از شفافیت می‌شود، مزیت دیگر این است که کاربران روی پولی که ارسال و دریافت می‌کنند کنترل دارند. ارزهای دیجیتال، قدرت موسسات مالی سنتی را غیرمتمرکز می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تصویر کاملی از تراکنش‌های خود داشته باشند.

سه مورد از معایب تراکنش‌های ارزهای دیجیتال

رد نوسان خرسی

اگرچه استفاده از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، مزیت‌هایی به‌دنبال دارد، اما باید به معایب این نوع تراکنش‌ها نیز دقت داشته باشید.

ارز دیجیتال مثل سایر فناوری‌های مالی، معایبی دارد که باید آن‌ها را به‌خاطر داشته باشید. سه مورد از مهم‌ترین این معایب در ادامه آمده است.

۱- نوسان

یکی از مهم‌ترین معایت شناخته شده‌ی ارزهای دیجیتال، نوسان بسیار زیاد این نوع ارزها است. دلایل زیادی برای نوسانی بودن ارزهای دیجیتال وجود دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توسعه‌ی روزانه‌ی ارزهای دیجیتال جدید
  • قابلیت خرید و فروش سریع ارزهای دیجیتال
  • این واقعیت که ارزهای دیجیتال، مقررات‌زدایی شده‌اند

مهم است هنگام معامله یا استفاده از ارزهایی که روی فناوری بلاک‌چین کار می‌کنند، به یاد داشته باشید که ارزش آن‌ها می‌تواند به‌شدت تغییر کند. بنابراین، ضروری است که تحقیقات قبلی خود را انجام دهید و روندهای بازار را زیر نظر داشته باشید.

۲- کلاه‌برداری‌

درحالی‌که ارزهای دیجیتال به‌خودی خود کلاهبرداری محسوب نمی‌شوند، اما فعالیت‌های نامطلوب در این پلتفرم‌ها رخ می‌دهد. ممکن است با انواع مختلفی از کلاه‌برداری‌ مواجه شوید:

  • اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های جعلی
  • بدافزارها و کلاهبرداری‌های ماینینگ
  • طرح‌های هرمی

در بیشتر مواقع، می‌توانید به‌راحتی یک کلاهبرداری را تشخیص دهید. در بسیاری از موارد نیز احساس‌تان به شما می‌گوید که آیا چیزی اشتباه است یا خیر. به ندای درونی خود گوش دهید و این احساس را از خود دور کنید که قصد انجام یک کار عجیب‌وغریب را دارید.

۳- به‌اندازه‌ی امور مالی متمرکز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد

اگرچه امور مالی غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال در اواخر دهه‌ی ۲۰۱۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۲۰ رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است، اما افراد هنوز به‌اندازه‌ی راه‌کارهای مالی سنتی، از آن بهره نمی‌برند. به‌عنوان مثال، درحالی‌که برخی فروشگاه‌های آنلاین، ارزهای دیجیتال را به‌عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند، اما بیشتر این فروشگاه‌ها همچنان فقط از پول‌های استاندارد پشتیبانی می‌کنند.

از آنجا که در زمان نوشته شدن این مطلب، گزینه‌های محدودی برای استفاده از ارزهای دیجیتال در دسترس است، کنار گذاشتن مناقصه‌های قانونی، گزینه‌های شما را به‌شدت محدود می‌کند.

آیا ارزهای دیجیتال در نهایت بر ارزهای سنتی غلبه خواهند کرد؟

بیت کوین/دلار

در بسیاری از مناطق جهان، نگرش افراد به امور مالی غیرمتمرکز، درحال مثبت‌تر شدن است. به‌عنوان مثال، السالوادور اولین کشوری بود که در سال ۲۰۲۱ در کنار ارز اصلی خود (دلار آمریکا)، بیت کوین را به‌عنوان یک ارز قانونی پذیرفت.

در عین‌حال، مهم است به‌طور منطقی فکر کنیم که آیا ارزهای دیجیتال هرگز از همتایان سنتی خود پیشی خواهند گرفت یا خیر. انجام این کار باعث بازنشانی رابطه ما با پول خواهد شد، بنابراین تقریباً می‌توان با اطمینان گفت این اتفاق به این زودی رخ نخواهد داد.

یکی دیگر از عوامل مهمی که مانع جایگزینی ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات‌شده، میزان نوسان بالای این نوع ارزها است. این در حالی است که نهادهای متمرکز به اطمینان از حفظ ارزش پول‌های سنتی کمک می‌کنند. در این رابطه، ممکن است ارزهای دیجیتال برای رقابت با ارزهای فیات، مشمول قوانینی شوند.

یکی دیگر از عوامل مهم که مانع جایگزینی ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات شده، میزان نوسان بالای این نوع ارزها است

نکته دیگری که ارزش یادآوری دارد این است که ارزهای فیات فقط ابزاری برای پرداخت محسوب نمی‌شوند. این نوع ارزها برای بسیاری از کشورها، به‌عنوان شکلی از هویت ملی عمل می‌کنند. بنابراین، تلاش برای حذف این امر، به‌نفع ارزهای دیجیتال جهانی، ممکن است با مقاومت رو‌به‌رو شود. جای تعجب نیست که بسیاری افراد وفاداری‌شان به ارزهای فیات را تغییر داده و بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به‌عنوان هویت خود تلقی می‌کنند.

ارز دیجیتال، ارز آینده است؟

تراکنش‌های رمزنگاری در قرن بیست و یکم، رشد درخورتوجهی را تجربه کرده و به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یک پول واقعی پذیرفته شده‌اند. اما با وجود گام‌های برداشته شده، فضای ارزهای دیجیتال برای رقابت با ارزهای فیات هنوز راه طولانی در پیش دارد.

مهم نیست که پذیرش ارزهای دیجیتال چقدر گسترده باشد، زیرا احتمالاً هرگز از ارزهای فیات پیشی نخواهد گرفت. در پایان، راهکار مناسبت این است که هردو روش پرداخت را در دسترس کاربران قرار دهید.

نظر شما در مورد مزیت‌ها و معایب استفاده از ارزهای دیجیتال چیست؟ لطفاً تجربیات خود را در این زمینه با نیوزلن و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی از سوی نیوزلن نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا