zoomit

لیتوگرافی ۷ نانومتری اینتل احتمالاً فرکانس پردازنده‌های Meteor Lake را ۲۰ درصد افزایش می‌‌دهد

لیتوگرافی ۷ نانومتری اینتل احتمالاً فرکانس پردازنده‌های Meteor Lake را ۲۰ درصد افزایش می‌‌دهد

روز گذشته اسلایدهایی در توییتر فاش شد که ظاهراً مربوط‌ به کنفرانس اینتل در سمپوزیوم IEEE 2022 است که به‌زودی برگزار می‌شود. اسلایدهای فاش‌شده به لیتوگرافی هفت نانومتری Intel 4 اشاره می‌کنند و براساس آنچه از گوشه و کنار شنیده‌‌ایم این لیتوگرافی در پردازنده‌های کلاس لپ تاپ و پردازنده‌های کلاس دسکتاپ Meteor Lake استفاده خواهد شد.

براساس آنچه ویدیوکاردز می‌نویسد، اینتل لیتوگرافی Intel 4 را جایگزین Intel 7 می‌کند. پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake هم‌اکنون با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری Intel 7 دردسترس مشتریان هستند. اسلایدهای فاش‌شده نشان می‌دهند لیتوگرافی Intel 4 با مصرف انرژی هم‌سطح با Intel 7 بیش از ۲۰ درصد سرعت کلاک بیشتر ارائه می‌دهد.

همچنین گفته می‌شود لیتوگرافی جدید اینتل از نوع EUV خواهد بود و با فناوری‌های پکیجینگ تیم آبی‌نظیر EMIB و FOVEROS سازگاری خواهد داشت. از فناوری FOVEROS برای تولید پردازنده‌های Meteor Lake استفاده خواهد شد.

Meteor Lake جایگاه مهمی در بین محصولات اینتل دارد؛ چون ظاهراً اولین نسل از پردازنده‌های مصرفی تیم آبی است که از طراحی متشکل‌ از چیپلت‌ها استفاده می‌کند.

تصویر Die منتسب به پردازنده ۱۴ هسته ای لپ تاپی Intel Meteor Lake

تصویر Die یک مدل از پردازنده‌های نسل چهاردهمی کلاس لپ تاپ که با نام Meteor Lake-P شناخته می‌شوند نیز فاش شده است. این تصویر نشان می‌دهد در خانواده‌ی Meteor Lake-P قرار است شاهد پیکربندی جدیدی برای هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف باشیم. به‌طور مشخص‌ می‌بینیم که از ۶ هسته‌ی پرقدرت و هشت هسته‌ی کم‌مصرف استفاده می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

  • پردازنده‌های Intel Meteor Lake احتمالاً با سوکت LGA 1700 سازگار نخواهند بود
  • اینتل تولید پردازنده‌های مورد انتظار Meteor Lake را وارد مرحله جدیدی کرد

مدتی پیش گفته شده بود یکی از پردازنده‌های این خانواده دو هسته‌ی پرقدرت و هشت هسته‌ی کم‌مصرف دارد. درواقع آنچه در تصویر جدید می‌بینیم به یکی از مدل‌های بالارده‌ی پردازنده‌های سری Meteor Lake-P مرتبط است.

ظاهراً پردازنده‌ی مورد اشاره مجهز به چهار نوع چیپلت متفاوت است: واحد گرافیکی، هسته‌های پردازشی x86، واحد SoC و واحد I/O. همه‌ی این کاشی‌ها روی یک اینترپوزر در کنار هم قرار می‌گیرند. اینتل می‌گوید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی Intel 4 را در آزمایشگاه‌هایش تولید و راه‌اندازی کرده است.

پردازنده‌های سری Meteor Lake تا نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی از راه نمی‌رسند. این پردازنده‌ها به هنگام عرضه برای پلتفرم دسکتاپ به سوکت جدید LGA-1851 نیازمند خواهند بود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا