zoomit

فضاپیمای اوراین در مسیر بازگشت به زمین و فرود آبی قرار دارد

فضاپیمای اوراین در مسیر بازگشت به زمین و فرود آبی قرار دارد

فضاپیمای اوراین روز دوشنبه از کنار ماه گذر کرد و با پرواز از ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری سطح آن، خود را در مسیر بازگشت به زمین تا اوایل هفته آینده قرار داد. ماژول سرویس اوراین درجریان این مانور «پرواز گذری کنترل‌شده» برای دورشدن از ماه، طولانی‌ترین احتراق موتور اصلی خود تا به امروز را که ۳ دقیقه و ۲۷ ثانیه طول کشید، انجام داد. پس از اتمام موفقیت‌آمیز مانور، تیم مدیریت مأموریت ناسا، اعزام تیم‌های بازیابی به اقیانوس آرام را تأیید کرد؛ جایی که اوراین قرار است روز یکشنبه با فرود آبی در آن، به ماموریتش خاتمه دهد.

اوراین با قرارگرفتن در مداری دوردست به دور ماه و خارج‌شدن از آن درطول ماموریتش در اعماق فضا، اکنون چهار مانور احتراق پیشرانه اصلی‌اش را تکمیل کرده است. این نقطه عطف از مأموریت، پایان‌بخش آزمونی بزرگ برای فضاپیما و ماژول سرویس اروپایی آن است. هرچند نسخه‌ای غیرکاربردی از کپسول اوراین در سال ۲۰۱۴ به پرواز درآمد، آن آزمایش بدون وجود ماژول سرویس انجام شده بود.

در‌حال‌حاضر، سه هفته از پرواز آزمایشی تقریباً ۲۵ روزه فضاپیمای اوراین در قالب مأموریت آرتمیس ۱ می‌گذرد. هدف از این پرواز، اثبات توانایی‌های فضاپیما پیش از حمل انسان‌ها با آن است. نخستین مأموریت سرنشین‌دار اوراین که تقریباً دو سال دیگر انجام خواهد شد، آرتمیس ۲ نام دارد.

اوراین تا به امروز بسیاری از اهداف اصلی خود را تحقق بخشیده و صرفاً بخش ورود به جو، نزول و فرود آبی مأموریت هنوز پیش‌رو است. سپر حرارتی فضاپیما باید توانایی خود در مقاومت دربرابر گرمای سوزان ناشی از ورود به جو با سرعت ۳۹٬۴۰۰ کیلومتر را نشان دهد. این آزمون بزرگ روز یکشنبه هنگام ورود آتشین فضاپیما به جو زمین از راه خواهد رسید.

تاکنون پرواز آزمایشی اوراین تا حد چشمگیری خوب پیش رفته است. به‌طور معمول، هنگام پرواز هر فضاپیمای جدید، مشکلات مختلفی در رابطه با پیشرانه‌ها، ناوبری، دستگاه‌های الکترونیکی و غیره پیش می‌آید. بااین‌حال، اوراین فعلاً به جز مشکلی جزئی در سامانه‌های قدرت خود، هیچ مشکل عمده‌ای را تجربه نکرده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • تصویر دیدنی فضاپیمای اوراین از زمین و ماه از دورترین نقطه سفرش
  • فضاپیمای اوراین ناسا به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از ماه رسید

عیب فضاپیما به چهار «محدودکننده جریان قفل» که به هدایت نیرو به سامانه‌های پیش‌رانش و گرمایش در اوراین کمک می‌کنند، مربوط می‌شود. به دلایلی، کنترل‌کننده‌های خودکار در اوراین، فرمان بازشدن را به چهار محدودکننده داده بودند؛ درحالی‌که نباید در آن زمان چنین فرمانی ارسال می‌شد. دبی کورت، قائم‌مقام برنامه اوراین، عصر دوشنبه درجریان یک جلسه اطلاع‌رسانی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون گفت: «ما دقیقاً در مورد علت اصلی مشکل مطمئن نیستیم؛ اما تیم‌ها درحال انجام آزمایش‌ها روی زمین هستند.»

سامانه مورد بحث تا حدی به جعبه فیوز برق در خانه شباهت دارد و بنا به دلایلی، چهار عدد از کلیدهای قطع‌کن در زمانی که قرار نبود باز شوند، باز شده‌اند. به‌لطف وجود پشتیبان برای سامانه‌های قدرت، این مشکل خطری برای اوراین ایجاد نمی‌کند. اگر خدمه در فضاپیما حضور داشت، می‌توانست با تلاشی جزئی راه‌حلی برای مشکل پیدا کند.

کورت در مصاحبه‌ای پس از نشست گفت فکر نمی‌کند این مشکل بر ماژول سرویسی که برای مأموریت آرتمیس ۲ به‌کار می‌رود، تأثیر بگذارد. این قطعه درحال‌حاضر ساخته شده و در ایالات متحده در دست آزمایش است. او افزود هرچند هنوز نمی‌تواند مطمئن باشد، اما مشکل یادشده احتمالاً با نرم‌افزار برطرف می‌شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا