zoomit

فتوشاپ به زودی امکان خلق آثار در قالب NFT را فراهم می‌کند

ادوبی در کنفرانس مجازی MAX 2021 که روز ۲۶ اکتبر (۴ آبان) برگزار شد، اعلام کرد که در حال راه‌اندازی سیستمی برای فتوشاپ است تا هویت سازنده اثر را تأیید کرده و بتواند ثابت کند فروشنده NFT اثری، همان خالق آن است.

این قابلیت با عنوان اعتبارنامه محتوا Content Credentials معرفی شده است و به فروشنده هر NFT این امکان را می‌دهد تا بعد از متصل کردن شناسه ادوبی خود با والت دیجیتالی، NFT‌ مورد نظر را با گواهینامه‌ای معتبر در مارکت پلیس برای فروش قرار دهد.

به گزارش verge و طبق گفته اسکات بلسکی، مدیر ارشد محصول ادوبی، این قابلیت در روزهای آینده به‌صورت آزمایشی در فتوشاپ با گزینه‌ای به نام (prepare as NFT) – آماده‌سازی به‌عنوان NFT – قرار داده می‌شود.

بلسکی توضیح داد که داده‌های مربوط به این اعتبار‌نامه برای امنیت بیشتر روی شبکه نظیر به نظیری مشابه سیستم تورنت و به صورت منحصر‌به‌فردی ذخیره می‌شوند.

ادوبی معتقد است که با این اقدام، مارکت‌پلیس‌های فروش NFT مانند OpenSea، Rarible، KnownOrigin و SuperRare قادر خواهند بود اطلاعات مربوط به هویت خالق اثر را نشان دهند.

در دنیای NFTها، هر شخص می‌تواند بدون داشتن حق کپی‌رایت محتوایی، NFT آن را ایجاد کرده و به نام خود در بلاک چین قرار دهد و با نادیده گرگفتن خالق اصلی اثر، بابت آن برای خود اعتبار کسب کند؛ بنابراین سرقت آثار هنری، معضل بزرگی در دنیای NFT‌ها محسوب می‌شود.

قابلیت جدید فتوشاپ، نمی‌تواند مانع از ایجاد NFT اثری بدون حق کپی‌رایت شود یا از سرقت آثار هنری جلوگیری کند، اما با دادن اعتبار‌نامه به خالق اصلی می‌تواند باعث شود تا این NFTها در مارکت‌پلیس با استقبال کمتری مواجه شوند.

حتی بنکسی، هنرمند گرافیتی و خالق آثار هنری خیابانی‌، نیز مورد حمله کلاهبرداران NFT نیز قرار گرفته است. برای مثال یکی از کلکسیونرهای NFT به نام پرنسکی، سیصد هزار دلار برای NFT منتسب به این هنرمند مشهور خیابانی پرداخت کرد، اما بعدتر مشخص شد که این NFT جعلی بوده است.

fake bansky art nft

اثر هنری جعلی نسبت داده شده به بنکسی

با اینکه پرنسکی در نهایت موفق شد تا پول خود را پس بگیرد، اما اگر از ابتدا بنکسی NFT خود را به‌صورت دیجیتالی امضا کرده بود، این همه دردسر به وجود نمی‌آمد.

بلسکی درباره این موضوع توضیح داد که حتی اگر بنکسی بخواهد همچنان گمنام باقی بماند و نام و شناسه ادوبی خود را به والتی دیجیتال مرتبط نکند، با توجه به متن باز بودن این قابلیت ممکن است بتواند با کمک تأیید شرکتی که احراز هویت آثار او را انجام می‌دهد، راهی دیگر برای کسب اعتبار‌نامه محتوا پیدا کند.

علاوه بر قابلیت گفته شده، ادوبی قصد دارد سیستم دیگری برای برچسب‌گذاری ویرایش‌های انجام شده در فتوشاپ با نماد این شرکت به صورت بتا راه‌اندازی کند.

به نظر شما اعتبارنامه محتوای فتوشاپ تا چه اندازه برای خالقان آثار هنری کاربرد خواهد داشت؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا