zoomit

طرح شکایت علیه اپل به‌دلیل جمع‌آوری داده‌های کاربران در اپ‌استور

طرح شکایت علیه اپل به‌دلیل جمع‌آوری داده‌های کاربران در اپ‌استور

الیوت لیبمن به‌دلیل جمع‌آوری غیرقانونی داده‌های کاربران در اپ‌استور از اپل شکایت کرده است. او امیدار است با این اقدام شکایتی دسته‌جمعی علیه غول فناوری کوپرتینویی به‌راه انداخته شود. این شکایت ادعا می‌کند نوع داده‌هایی که اپل در فروشگاه اپلیکیشن خود از کاربران جمع‌آوری می‌کند، حقوق حریم‌ خصوصی آن‌ها را نقض می‌کند.

شکایت لیبمن ادعا می‌کند که تحقیقات منتشر‌شده در ماه نوامبر این موضوع را نشان می‌دهند که اپل داده‌های تحلیلی مختلفی مثل تاریخچه‌ی مرور و اطلاعات فعالیت‌های کاربران را ردیابی و جمع‌آوری و از آن‌ها کسب درآمد می‌کند.

وی اشاره می‌کند که مهم نیست مصرف‌کنندگان اقدامات حفاظتی یا تنظیمات حریم‌ خصوصی را روی دستگاه خود اعمال کرده باشند یا خیر؛ زیرا اپل درهرصورت داده‌های آن‌ها را ردیابی و جمع‌آوری می‌کند. در این شکایت، به‌طور‌خاص به تنظیمات Allow Apps to Request to Track و Share Analytics به‌عنوان مشکلات اصلی اپل یاد شده است.

در بخش از توضیحات این شکایت آمده است:

روش‌های اپل در جمع‌آوری اطلاعات حریم خصوصی کاربران این شرکت را نقض می‌کند و عمداً مشتریان را فریب می‌دهد؛ چنین اقدامی به اپل و کارمندان این شرکت اجازه می‌دهد از جزئیات دقیق زندگی و علایق و نوع استفاده‌ی افراد از اپلیکیشن‌ها مطلع شوند و بدین‌ترتیب، این شرکت برای دولت‌ها به هدفی بالقوه برای خرید اطلاعات تبدیل شده است.

کوپرتینویی‌ها ازطریق تجارت فراگیر و غیرقانونی ردیابی و جمع‌آوری داده‌ها، حتی شخصی‌ترین جنبه‌های استفاده از برنامه‌ها را ردیابی می‌کنند و مهم نیست کاربران پیشنهاد واهی خصوصی را در تنظیمات دستگاه خود فعال کرده باشند یا خیر.

وکلای مرتبط با شکایت مطرح‌شده علیه اپل باور دارند که راه سختی برای برنده‌شدن این پرونده در پیش است. هنوز نمی‌دانیم آیا شاکی یا وکلایی که شکایت را ارائه کرده‌اند، تمایز بین جمع‌آوری داده‌های سمت‌سرور و نحوه‌ی عملکرد تنظیمات هسته‌ی شکایت را درک می‌کنند یا خیر.

علاوه‌براین، احتمال دارد که داده‌های مطرح‌شده در پرونده‌ی شکایت علیه اپل، از سمت سرور جمع‌آوری شده باشند. به‌عنوان مثال، سابقه‌ی مشاهده‌ی پخش‌کننده‌ی ویدئویی نتفلیکس در سمت سرور ذخیره‌ می‌شود؛‌ جایی‌ که تنظمیات مرتبط با ردیابی اعمال نمی‌شود.

درباره‌ی تنظیمات Allow Apps to Request to Track و Share Analytics باید اشاره کنیم که بخش مربوط به اشتراک‌گذاری تجزیه‌وتحلیل احتمالاً به‌خودی‌خود ارتباطی با موضوع ندارد؛ زیرا سابقه‌ی مرور برنامه‌ها رفتار کاربر است و به تجزیه‌وتحلیل دستگاه مرتبط نیست که از آن برای تعیین وضعیت و سرویس اینترنت هنگام بروز مشکلات استفاده می‌شود.

تحقیقات Mysk که الهام‌بخش شکایت مطرح‌شده علیه اپل است، اشاره می‌کند که iOS 14.6 داده‌های جزئیات استفاده از Apple TV، اپل موزیک، اپ‌استور و Books را به اپل ارسال می‌کند. این تحقیق مدعی شده است که برنامه‌ی Stocks درمقایسه‌با اپلیکیشن‌های مذکور اطلاعات کمتری جمع‌آوری می‌کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • اپل در چین محدودیت ۱۰ دقیقه‌ای برای گزینه‌ Everyone قابلیت AirDrop اعمال کرد
  • با وجود ویژگی‌های حریم خصوصی iOS، برنامه‌ها همچنان به ردیابی کاربران ادامه می‌دهند

داده‌های ارسال‌شده با شناسه‌ای مرتبط است که می‌توان کاربر را براساس آن شناسایی کرد. براساس گزارش‌ها، این رفتار تا iOS 16 همچنان ادامه دارد؛ اما محققان نتوانستند داده‌های ارسال‌شده را بررسی کنند؛ زیرا همه‌ی آن‌ها به‌طور‌کامل به‌صورت رمزنگاری‌شده ارسال شده‌ بودند. محققان Mysk اعلام کرده‌اند که با تنظیمات حریم خصوصی متفاوت، هیچ داده‌ی مشابهی ازطریق برنامه‌های Health و Wallet ارسال نشد و مقصد آن‌ها سرور‌های دیگر آی‌کلاد بودند.

شکایت مطرح‌شده علیه اپل اعلام می‌کند که اطلاعات شخصی کاربران ارزش پولی دارد. مطالعه‌ی ذکرشده در دادخواست براساس فروش داده‌هایی است که برخی از آن‌ها با روش هک و سرقت‌ داده جمع‌آوری شده‌اند. اپل می‌گوید داده‌های کاربران را نمی‌فروشد و هیچ مدرکی دال بر این اقدام دردسترس نیست.

اپل درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از داده‌ها در پلتفرم‌های تبلیغاتی خود نیز توضیحاتی ارائه کرده است. این شرکت می‌گوید برای ارائه‌ی تبلیغات هدفمند، اطلاعات کاربر یا دستگاه او با داده‌های شرکت‌های شخص‌ ثالث ترکیب نمی‌شوند. غول فناوری اهل کوپرتینو می‌گوید داده‌های جمع‌آوری‌شده از دستگاه کاربران را به سایر شرکت‌ها یا سازمان‌ها به‌اشتراک نمی‌گذارد.

مشخص نیست چرا اقدام اپل جمع‌آوری داده‌ها در شرایطی که کاربران با قوانین و مقررات خدمات محصولات آن ازجمله شرایط استفاده از اپ‌استور و آیفون موافقت کرده‌اند، نقض قوانین استراق‌ سمع محسوب خواهد شد؛ به‌خصوص اگر اپل این کار را به‌طور‌ناشناس انجام داده باشد.

شکایت مطرح‌شده علیه اپل درادامه به رفتار بسیار توهین‌آمیزی اشاره می‌کند که به دخالت عمدی این شرکت و ارتباطات اینترنتی و نظارت مخفی بر مرور برنامه‌های خصوصی ارتباط دارد. اپل یا هر فروشگاه برنامه‌ای برای ارائه‌ی برخی از خدمات خود در برخی سطوح باید بدانند کاربران چه‌ چیزی را مرور می‌کنند و هر کاربر خاصی چه آیتم‌هایی خریده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا