zoomit

شناسایی یک ابر متان دیگر برفراز ایران؛ این بار در استان فارس

شناسایی یک ابر متان دیگر برفراز ایران؛ این بار در استان فارس

درحالی‌که کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد ۲۰۲۲ در مصر درحال برگزاری است، وب‌سایت بلومبرگ در همکاری با شرکت جی‌اچ‌جی‌ست روزانه تصاویر ماهواره‌ای پروضوح از ابرهای متان در سرتاسر جهان منتشر می‌کند تا نشان دهد که انتشار این گاز گلخانه‌ای قوی تا چه حد رایج و آسیب‌زا است.

دانشمندان می‌گویند کاهش انتشار متان که درطول دو دهه نخست قرارگیری‌اش در جو، ۸۴ برابر دی‌اکسید کربن قدرت گرمایشی دارد، یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای خنک‌سازی سیاره است.

شرکت ماهواره‌ای جی‌اچ‌جی‌ست که در زمینه سنجیدن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از فضا فعالیت دارد، روز یکشنبه انتشار گاز متان را در نزدیکی یک تاسیسات سوخت فسیلی در استان فارس در جنوب ایران مشاهده کرد. این شرکت انتشار متان را با فعالیت بخش نفت و گاز مرتبط می‌داند و سرعت پخش این گاز را در زمان مشاهده، ۷۹۵ کیلوگرم بر ساعت تخمین می‌زند.

آن‌طور که بلومبرگ می‌نویسد، انتشار متان در نزدیکی ایستگاه تقویت فشار گاز ارسنجان – خیرگو رخ داده است. این ایستگاه که به‌منظور افزایش ظرفیت انتقال گاز در فصل زمستان احداث شده، سه کمپرسور دارد که به انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی به تهران کمک می‌کنند.

بااین‌حال، ارسنجان و خیرگو دو ایستگاه تقویت فشار گاز مجزا هستند که اولی در شهرستان ارسنجان در شمال استان فارس و دومی در شهرستان لامرد در جنوب استان قرار دارد. با توجه به ارجاع بلومبرگ به ویدئو تبلیغاتی تاسیسات خیرگو در آپارات، به‌نظر می‌آید منظور این وب‌سایت همین ایستگاه است. ایستگاه تقویت فشار گاز خیرگو در کیلومتر ۷۹ خط لوله هشتم سراسری گاز ایران واقع شده است.

براساس گزارش اخیر مؤسسه غیردولتی گلوبال انرژی مانیتور، شرکت ملی نفت ایران با اختلاف بیش از هر تولیدکننده انرژی دیگر در جهان متان منتشر می‌کند. این مؤسسه دریافته است که فقط ۳۰ شرکت سوخت فسیلی مسئول تقریباً نیمی از انتشار جهانی متان در بخش انرژی هستند. متان به‌عنوان یک گاز گلخانه‌ای قوی، جزء اصلی گاز طبیعی محسوب می‌شود و عامل تقریباً ۳۰ درصد از گرمایش زمین است. نشت متان می‌تواند درحین استخراج و حمل‌ونقل گاز طبیعی رخ دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • ناسا هشدار داد، مسئولان تکذیب کردند؛ ماجرای ابر بزرگ متان برفراز تهران چیست؟

متان معمولاً به‌عنوان فرآورده جانبی تولید نفت یا زغال سنگ نیز تولید می‌شود و اگر شرکت‌های بهره‌بردار، زیرساخت‌هایی برای عرضه گاز به بازار نداشته باشند، ممکن است آن را در جو منتشر کنند. آژانس بین‌المللی انرژی از پیمانکاران و شرکت‌های تولید نفت و گاز خواسته است تا تخلیه غیراضطراری متان را به‌طور کامل متوقف کنند.

ابتدای ماه جاری بود که ناسا در گزارشی از وجود یک ابر متان برفراز مرکز پردازش و دفن زباله آرادکوه در جنوب تهران و چند شهر دیگر جهان خبر داد. در آن زمان، حسین حیدریان، معاون پردازش و دفن سازمان پسماند شهرداری تهران در مصاحبه‌ای با رد گزارش ناسا گفت تولید متان در مرکز آرادکوه به اندازه‌ای نیست که ابر ایجاد کند.

چندی بعد، علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در واکنش به شناسایی ابر متان برفراز آرادکوه، گزارش ناسا را فاقد اعتبار دانست و گفت مراجع علمی داخلی درحال بررسی موضوع هستند؛ اما تاکنون هیچ شواهدی برای تأیید ادعای ناسا پیدا نکرده‌اند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا