zoomit

شرکت‌های مخابراتی بریتانیا باید تجهیزات هواوی را از شبکه‌های ۵G خود حذف کنند

شرکت‌های مخابراتی بریتانیا باید تجهیزات هواوی را از شبکه‌های ۵G خود حذف کنند

دولت بریتانیا اعلامیه‌های قانونی و رسمی جدیدی برای اپراتورهای مخابراتی صادر کرده و به آن‌ها دستور داده است تا پایان سال ۲۰۲۷، فناوری‌های هواوی را از شبکه‌های ۵G این کشور حذف کنند؛ اگرچه به‌نظر می‌رسد پس‌ از درخواست برخی اپراتورها برای افزایش این مهلت، برخی از ضرب‌الأجل‌های موقت تغییر یافته است. دولت بریتانیا در سال ۲۰۲۰ نیز در میان شکایت‌های صنعت مبنی‌بر تأخیر در عرضه‌ی فناوری ۵G در سرتاسر این کشور و افزایش‌ هزینه‌ها، خرید تجهیزات هواوی را برای استفاده در این شبکه‌ها ممنوع کرد.

به‌گفته‌ی دپارتمان دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا (DCMS)، سند‌ قانونی‌ای که به‌عنوان راهنمای فروشنده شناخته می‌شود، به ۳۵ اپراتور مخابراتی ارسال شده است. این سند اشاره می‌کند که موضع قبلی دولت برای حذف تجیهزات هواوی از شبکه‌های این کشور را بر‌مبنای قانون رسمی قرار خواهد داد. در همین‌ حال، اخطاریه‌ای برای هواوی ارسال شده که به این شرکت اطلاع می‌دهد به‌عنوان فرشنده‌ی پرخطر تجهیزات و خدمات شبکه‌ی ۵G طبقه‌بندی شده است. این سند به همه‌ی دلایلی اشاره می‌کند که دولت این کشور شرکت چینی را به‌عنوان خطر امنیتی ملی در نظر گرفته است.

براساس اعلام DCMS، این تصمیم طبق راهنمای مرکز ملی امنیت سایبری (NCSC) اتخاذ شده است و اعلام می‌‌کند که به‌دلیل تأثیر تحریم‌های آمریکا بر زنجیره‌ی تأمین هواوی، دیگر نمی‌توان امنیت تجهیزات به‌کاررفته این شرکت در ایستگاه‌های تلفن‌همراه را مدیریت کرد. این موضوع نیز تأیید شده که دولت بریتانیا زیر فشار سیاسی مدوام ایالات متحده قرار گرفته است تا تجهیزات هواوی را از شبکه‌های مخابراتی خود منع کند؛ زیرا مقر این شرکت در چین است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • افت درآمد هواوی زیر سایه تحریم‌های آمریکا همچنان ادامه دارد
  • هواوی راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیدا کرده است

این اطلاعیه‌ به اپراتورهای بریتانیا اعلام می‌کند نصب تجهیزات جدید هواوی در شبکه‌های ۵G ممنوع است و باید تا پایان سال ۲۰۲۷، همه‌ی تجهیزات این برند را از شبکه‌های نسل پنجم حذف کنند. بااین‌حال، دستورالعمل‌های قبلی DCMS مشخص کرده بود که اپراتورهای مخابراتی باید از ۲۷ ژانویه‌ی ۲۰۲۳، استفاده از تجهیزات شرکت چینی را در شبکه‌های اصلی خود متوقف کنند و حالا این تاریخ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ تمدید شده است.

به‌گفته‌ی DCMS، این تغییرات به درخواست تعدادی از اپراتورها انجام شده است و ضرب‌الأجل‌های مربوط به هسته‌ی اصلی تجهیزات و ۳۵ درصد از شبکه‌ی دسترسی کامل فیبرنوری می‌توانست به قطعی شبکه و اختلال برای مشتریان منجر شود. گفته می‌شود یکی از سخن‌گویان اپراتور BT برای انطباق با الزامات مطرح‌شده در شبکه‌های اصلی، درخواست بازه‌ی زمانی طولانی‌تری کرده است. این اپراتور اعلام کرده است باید از انعطاف‌پذیری کلی شبکه‌ی خود برای اعمال تغییرات مذکور مطمئن شود که این امر در دوران همه‌گیری کرونا به‌تعویق افتاده است.

BT با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که دستورالعمل نهایی تعیین‌شده برای فروشندگان شفافیت مهمی درباره‌ی فرایند و زمان‌بندی حذف تجهیزات هواوی از شبکه‌های مخابراتی بریتانیا ارائه می‌دهد. سایر الزامات اپراتورها شامل حذف تجهیزات هواوی از سایت‌های مهم تا ۲۸ ژانویه‌ی ۲۰۲۳ می‌شود که دلیل آن امنیت ملی اعلام شده است.

علاوه‌براین، اپراتورها نباید تجهیزات هواوی را که تحت‌تأثیر تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند، در شبکه‌های فیبرنوری بریتانیا نصب کنند. براساس اعلام کستر مان، تحلیلگر CCS Insight، با وجود تأثیرات همه‌گیری کرونا، گسترش شبکه‌ی ۵G به‌طور پیوسته در حال پیشرفت است.

براساس اعلام DCMS، آفکام بر مقررات جدید نظارت و آن‌ها را اجرایی خواهد کرد و این قدرت را خواهد داشت که از محل‌های اپراتورها بازرسی کند تا مطمئن شود که با قوانین مطرح‌شده مطابقت دارند. درصورتی‌که اپراتورها طبق مقررات پیش نروند، امکان دارد سازمان‌های تنظیم‌کننده جریمه‌هایی تا ۱۰ درصد از گردش مالی شرکت یا درصورت تداوم تخلف ۱۰۰ هزار پوند برای هر روز صادر کند.

در همین‌ حال، گزارش شده است که کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) در حال آماده‌سازی خود برای ممنوعیت فروش همه‌ی کیت‌های مخابرانی از هواوی و یکی دیگر از تأمین‌کنندگان چینی، یعنی ZTE است. گفته می‌شود این اولین‌بار است که FCC فروش تجیهزات را به‌دلایل امنیت ملی متوقف می‌کند. این نهاد قبلاً شرکت‌های آمریکایی را از خرید تجهیزات از شرکت‌های هواوی و ZTE با استفاده از بودجه‌ی فدرال منع کرده بود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا