zoomit

سرعت تراشه Core i5-13500 اینتل نسبت به نسل قبلی آن احتمالاً حدود ۵۰ درصد بیشتر خواهد بود

سرعت تراشه Core i5-13500 اینتل نسبت به نسل قبلی آن احتمالاً حدود ۵۰ درصد بیشتر خواهد بود

Bilibili نتایج بنچمارک‌ تراشه‌ی Core i5 13500 و Core i5 13400 اینتل را پیش‌از رونمایی رسمی به‌دست آورده است. مدل ۱۳۵۰۰ بخشی از سری Raptor Lake خواهد بود و از ۶ هسته‌ی پرفورمنس و ۸ هسته‌ی کارآمد (در مجموع ۱۴ هسته و ۲۰ ترد) بهره خواهد برد. تعداد تردهای این پردازنده با Core i7 12700K یکسان، اما تعداد هسته‌های پرفورمنس تراشه‌ی Alder Lake بیشتر است. این تراشه‌ی نسل سیزدهمی همچنین ۲۴ مگابایت حافظه‌ی نهان L3 و ۱۱٫۵ مگابایت حافظه‌ی نهان L2 دارد.

فرکانس هسته‌های سری P تراشه‌ی Core i5 13500 اینتل درحالت عملکرد چندهسته‌ای روی ۴٫۴ گیگاهرتز و درحالت عملکرد تک‌هسته‌ای تا ۴٫۹ گیگاهرتز تنظیم شده است. ازطرف دیگر، فرکانس پایه‌ی هسته‌های E پردازنده‌ی مذکور ۳٫۳ گیگاهرتز و درحالت تقویت‌شده تا ۳٫۴ گیگاهرتز تنظیم شده‌‌اند. پیش‌از این در برخی گزارش‌ها اعلام شده بود فرکانس هسته‌های این تراشه بین ۲٫۵ گیگاهرتز تا ۴٫۸ گیگاهرتز خواهد بود.

بنچمارک Core i5 13500 Raptor Lake

به گزارش Wccftech، پردازنده‌ی دسکتاپی Core i5 13500 Raptor Lake اینتل روی مادربرد ONDA B660M و یک‌جفت رم DDR4-3600 آزمایش شد اما به‌دلیل وجود اشکال در بایوس، این تراشه فقط به استفاده از سرعت‌های DDR4-3200 محدود بود. حداکثر توان مصرفی (TDP) این پردازنده نیز ۶۵ وات است که البته در اوج عملکرد به ۱۲۵ وات نیز افزایش خواهد یافت.

بنچمارک بنچمارک Core i5 13500 Raptor Lake

مقاله‌ی مرتبط:

  • تولید پردازنده‌های نسل چهاردهمی اینتل MeteorLake با لیتوگرافی ۷ نانومتری به‌زودی آغاز می‌شود
  • اینتل احتمالاً سال آینده تراشه‌های Raptor Lake Refresh را عرضه می‌کند

Core i5 13500 ازنظر عملکرد یک تراشه‌ی ارزن‌قیمت به‌نظر می‌رسد. این پردازنده درمعیارهای CPU-z و CineBench R23 و دربارهای کاری سنگین که چند ترد را درگیر می‌کنند، نسبت به نسل قبلی خود بیش‌از ۵۰ درصد سریع‌تر عمل کرده است. نتایج بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که عملکرد تک هسته‌ای این تراشه بین ۷ تا ۱۰ درصد نسبت به مدل قبلی آن بهبود یافته است و با توجه به این‌که با قیمتی مشابه Core i5 12500 عرضه خواهد شد، دستیابی به این قدرت پردازشی بسیار عالی به‌نظر می‌رسد.

آزمون CPUz روی Core i5 13500 Raptor Lake

تراشه‌ی Core i5 13500 اینتل ازنظر قدرت و دما با استفاده از هیت‌سینک و فن یک‌طرفه با دمای حدود ۶۹ تا ۷۲ درجه‌ی سانتی‌گراد ثابت کار می‌کند. حداکثر توان مصرفی این پردازنده هنگام استفاده از آزمون استرس CPU Furmark تا ۱۶۵ وات افزایش یافت اما هنگام اجرای بازی یا انجام کارهای سنگین، مصرف انرژی آن ۱۰۰ وات یا حتی کم‌تر خواهد بود. گفته می‌شود این تراشه هرگز بیش‌ازحد داغ نخواهد شد و همه‌ی هسته‌های آن در دماهای بسیار پایین‌تر کار خواهند کرد.

این‌که کاربران می‌توانند تراشه‌ی Core i5 13500 اینتل را روی هر مادربردی با سوکت LGA 1700 و پشتیبانی از DDR5 و DDR4 قرار دهند، نشان می‌دهد به یکی از پردازنده‌های محبوب مخصوص بازی در محدوده‌ی قیمتی زیر ۲۵۰ دلار تبدیل خواهد شد. طبق گزارش‌های قبلی، مادربردهای B760 اینتل و پردازنده‌های نسل سیزدهمی غیر از سری K این شرکت در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ در سوم ژانویه رونمایی خواهند شد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا